The exergos-chapter relationship in the novel The Flight of the Cat, by Abel Prieto

Main Article Content

Yanira Muñoz García
Lázara Méndez Pérez
Carmen de las Nieves Ramos García

Abstract

The analysis of paratextual elements in the artistic-literary text implies that the student establishes certain relationships that enrich his cultural heritage and literary competences; however, there are shortcomings in the didactic treatment of exerges as a paratextual element. In order to influence the solution of this problem, it is proposed to establish the exerges-chapter relationship in the novel The Flight of the Cat, by Abel Prieto. The article aims to address the relationship between the exerges and chapters in the novel The Cat's Flight, in 12mo. grade. Historical-logical analysis, analysis and synthesis, and hypothetical-deductive analysis were applied as fundamental methods. The article addresses the importance of studying the proposed relationship and enhances the understanding, analysis and production of deep contents of the novel, not only in stylistic terms, but also as an indicative substance of historical, social, cultural and ideothematic information experienced. by a group of young people in revolutionary Cuba in the 1990s.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz García, Y., Méndez Pérez, L., & Ramos García, C. de las N. (2022). The exergos-chapter relationship in the novel The Flight of the Cat, by Abel Prieto. Mendive. Journal on Education, 20(2), 659–674. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2560
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Yanira Muñoz García, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Departamento de Español-Literatura Rango MSc

Lázara Méndez Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Departamento de Español-Literatura Rango MSc

Carmen de las Nieves Ramos García, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Departamento de Español-Literatura Rango DrC

References

Alvarado, M. (2019). Enciclopedia Semiológica. Paratexto. Universidad de Buenos Aires. Ciudad Universitaria. Argentina. 2da Ed. Disponible en: https://ies6017-sal.infd.edu.ar/sitio/wp content/uploads/2019/11/Paratexto-Maite-Alvarado.pdf

Casamayor, O. (2002). "Incertidumbre resplandeciente. Breve incursión en la narrativa escrita durante la década del 90 en la Isla de Cuba". In: Caravelle, n°78, 2002. pp. 179-196. Disponible en: https://www.persee.fr/doc/carav_1147-6753_2002_num_78_1_1356

Collaguazo, E (2019). La importancia del uso de paratextos para la comprensión lectora. Monografía. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad de Cuenca. Ecuador. Disponible en: https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/33715/1/Trabajo%20de%20titulaci%C3%B3n.pdf

Domínguez, M. y Rojas, L. (2020). "La competencia literaria desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de Español-Literatura". Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, XI(1). Las Tunas, CUBA. ISSN 2224-2643. Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/947

Duarte, M. (2021). Programa Nacional por la Lectura. Reseña. El vuelo del gato, de Abel Prieto Jiménez. Biblioteca Nacional de Cuba José Martí. Disponible en: Biblioteca Nacional de Cuba José Martí 2000-2021.

Fierro, B. y Díaz, L. (2018). La educación literaria o el prisma complejo con que se nos devuelve el mundo. Atenas, 2(42), 1-16. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/367

Fierro, B., Díaz, L y García, A. M. (2020). La literatura en un cambio de época: entre la innovación y la fascinación. Atenas, 3(51). Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/591/878?inline=1

Fierro, B. (2019). "Educar desde la literatura: enraizamiento cultural para una pedagogía comprensiva". Revista Boletín Redipe, 8(8), 83-94. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/issue/view/67

García, A. M., Fierro, B. M. y Montaño, J. R. (2019). Pensar, sentir y vivir la lengua en la actividad comunicativa pedagógica. Revista Varona. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000200015

García, M., Pérez, M. y Miló, M del C. (2016). Algunas consideraciones en torno a los métodos modernos de análisis literario desde una perspectiva didáctica. Revista Mendive, 14(4), Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400004&lng=es&nrm=iso

Herrera, R.L. (2018). Imantación de Eros y hazaña de Heracles: enseñar y aprender literatura. Temas, 91 - 92, 166-173. La Habana. Disponible en: http://temas.cult.cu/articulos-academicos/imantacion-de-eros-y-hazana-de-heracles-ensenar-y-aprender-literatura/

Lezama, José (1977). Poesía Completa. Ed: Letras Cubanas. La Habana. Disponible en: http://www.letrascubanas.cult.cu/

León, M. Á., Aguiar, A. I., & Mora, E. C. (2021). El análisis de texto mediante el empleo de la intertextualidad como recurso didáctico en la enseñanza la literatura. Revista Conrado, 17(81), 76-84. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400076&lng=es&nrm=iso

Machín, K. (2018). El proceso de desarrollo de la competencia literaria desde la disciplina Estudios Literarios en la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura. Centro de estudios de las Ciencias de la Educación Superior: Colección Ciencia pedagógicas. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/3319

Matos, J., O M., Enrique F. y Juan P. (2019). La formación de valores en estudiantes del Nivel Medio Superior. Revista Conrado, 15(68). Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/979

Martos, M. (2019) Categorías interpretativas, marcado textual y codificación en XML-TEI para el estudio de los paratextos de escritoras españolas en la edad moderna JANUS 8 (2019) 242-264, Disponible en: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/24380

MINED, (2019). Programa de Literatura y Lengua, duodécimo grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Munita, F y Margallo, A. M. (2019). La didáctica de la literatura. Configuración de la disciplina y tendencias de investigación en el ámbito hispanohablante. Perfiles educativos, 41(164) México. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000200154

Noblet, V. Ch. (2018). La transculturación como clave para la comprensión de los fenómenos históricos-sociales. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/12/transculturacion-fenomenos-historicos.html

Romero, C. (2008). Panorama de la novela. Historia de la literatura cubana. T. III. Instituto de Literatura y Lingüística. La Habana: Letras Cubanas. Disponible en: http://www.ill.cu/adis.html

Rojas, M. (2021). "El vuelo del gato por la editorial Capiro". Periódico Granma 15 de febrero de 2021 Disponible en: https://www.granma.cu/26-feria-internacional-del-libro/2017-02-15/el-vuelo-del-gato-por-la-editorial-capiro-15-02-2017-23-02-09

Ortiz, Fernando (1963). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. La Habana: Biblioteca Nacional de Cuba.

Prieto, A. (1999). El vuelo del gato. La Habana: Letras Cubanas. Disponible en: https://www.iberlibro.com/buscar-libro/titulo/el-vuelo-del-gato/

Veloz Morejón, L., Méndez Pérez, L., & López-Portilla Luaces, C. A. (2020). La enseñanza de la obra literaria en preuniversitario: una nueva mirada desde las TIC. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 13(12), 40-50. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/669

Villaverde, C. (1972). Cecilia Valdés o La loma del Ángel. La Habana: Letras Cubanas. 2 t.

Most read articles by the same author(s)