The Process of Teaching-Learning of the subject Audit and their professional problems. Exploratory study/El Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la asignatura Auditoría y sus problemas profesionales. Estudio exploratorio

Main Article Content

Irisdany Gómez Quintana
Juan Alberto Mena Lorenzo
Vadim Aguilar Hernández

Abstract

In the article an important problem is approached for the formation of Graduates in Education. Economy, related with the Process of Teaching-Learning of the subject Audit. In such a sense he sought to be carried out an approach, through an exploratory theoretical study, to the essential aspects of the one referred process, related with the professional problems that characterize their object, necessary in function of guaranteeing the learning of the contents for the Graduates in Education. Economy of the Pinar del Río University "Hermanos Saíz Montes de Oca". The investigation followed a qualitative focus; the necessary information to give answer to the objective was gathered starting from the bibliographical revision, picking up information of results theoretical precedents. Other theoretical methods were also used as the analytic-synthetic and inductive-deductive that they were very useful in the study, interpretation and elaboration of the final results. As a result it was possible to carry out the exploration achieving the approach foreseen to the essential elements of the studied process and the characteristic professional problems of their object.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Quintana, I., Mena Lorenzo, J. A., & Aguilar Hernández, V. (2021). The Process of Teaching-Learning of the subject Audit and their professional problems. Exploratory study/El Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la asignatura Auditoría y sus problemas profesionales. Estudio exploratorio. Mendive. Journal on Education, 19(2), 555–569. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2503
Section
ARTICLES
Author Biographies

Irisdany Gómez Quintana, Universidad de Pinar del Río

Profesora de la Facultad de Economía de la Universidad de Pinar del Río

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río

Profesor investigador del Centro de Estudios de las Ciencias de la Educación de la Universidad de Pinar del Río

References

Abreu, R. L. y Soler, J. L. (2015). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Álvarez de Zayas, C. M. (2016). Didáctica. La escuela en la vida. (Décima edición). Guayaquil, Ecuador: Grupo Editoral Kipus. Recuperado de http://alsieconsultores.com.bo/tienda/venta-de-libros/didactica-general-la-escuela-en-la-vida/

Borges, Y. (2019). La formación del técnico medio en contabilidad: perspectiva histórica y retos actuales. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (abril 2019) ISSN: 1989-4155. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/formacion-tecnico-contabilidad.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1904formacion-tecnico-contabilidad

Calso, N. y Gómez, N. (2019). Cinco claves para formarse como auditor de sistemas de gestión. AENOR la Revista de la evaluación de la conformidad, (345). Recuperado de: https://revista.aenor.com/345/cinco-claves-para-formarse-como-auditor-de-sistemas-de-gesti.html

Contraloría General de la República (CGR) (2021) ¿Qué es el técnico de nivel superior en auditoría? Recuperado de: https://www.contraloria. gob.cu/noticias/que-es-el-tecnico-nivel-superior-en-auditoria

Fuentes, H. (2004) Modelo curricular con base en competencias profesionales, Santa Fé de Bogotá, Colombia: INPAHU.

Martínez Castillo, D., & Acosta Iglesias, A. (2013). Las habilidades como configuración didáctica de la formación de docentes en la Educación Primaria. Mendive. Revista de Educación, 11(3), 315-321. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/610

Martínez, M. E. (2019). Ser auditor, una opción que te ofrecemos. Auditoría y Control, (37), 71-73. Recuperado de: https://www.contraloria.gob.cu/revistas/revista-especial-no37

Mena, J. L. y Mena, J.A. (2019). La integración de contenidos CTSA: Cualidad imprescindible en un ingeniero competente. Boletín de la AIACTS, (9), 53-81.

Mena, J. A. y Mena J. L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida Universidad-institución productiva. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria. Recuperado de: http://catalogo.reduniv.edu.cu/files/show/32926

Ministerio de Educación (MINED) y Contraloría General de la República (CGR) (2014). Firman convenio de trabajo para la formación de auditores. En Periódico Granma Digital, 19 de mayo de 2014. Recuperado de http://www.granma.cu/cuba/2014-05-19/firman-convenio-de-trabajo-para-la-formacion-de-auditores

Núñez, A. (2017). Plan de Estudio de la Licenciatura en Educación. Especialidad Economía. Cuba: Universidad de Las Villas "Marta Abreu". Recuperado de: https://www.uclv.edu.cu/carrera-pregrado/licenciatura-educacion-especialidad-economia/

Savín, E. M. (2019). ¿Cómo se inicia la habilitación de auditores en el año 2019? Auditoría y Control, (37). 78-80. Recuperado de https://www.contraloria.gob.cu/revistas/revista-especial-no37

Suárez, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14(1), 67-84. Recuperado de: http://webs.uvigo.es/reined/

Torres-Ferrales A. L. (2017). Determinación de los problemas profesionales en las carreras técnicas. ROCA. Revista científico-educacional. 13(2), Recuperado de: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/329

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>