Negotiation competition in Foreign Trade students. A look from the Ecuadorian university training/La competencia negociación en estudiantes de Comercio Exterior. Una mirada desde la formación universidad ecuatoriana

Main Article Content

Walter Luna Álvarez
Blas Yoel Juanes Giraud

Abstract

Foreign Trade corresponds to a branch of business that involves the movement of money between people, companies or the State, taking into account the risks that this implies. Therefore, the professionals who are in charge of this professional area are responsible for the management of suppliers, clients, national and international regulations, logistics, integrated products and services, all processes marked by negotiation . The possibilities offered by international trade are unlimited, so that in order to make the most of them it is necessary to have negotiation skills aimed at achieving the possibility of establishing commercial exchanges. The responsibility to train in skills demands that university careers should think more rationally about the commitments assumed before state audiences. The objective of this research is to diagnose the current state of professional skills in the Foreign Trade career, with an emphasis on negotiation skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Luna Álvarez, W., & Juanes Giraud, B. Y. (2021). Negotiation competition in Foreign Trade students. A look from the Ecuadorian university training/La competencia negociación en estudiantes de Comercio Exterior. Una mirada desde la formación universidad ecuatoriana. Mendive. Journal on Education, 19(2), 395–405. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2415
Section
ARTICLES

References

Albert Gómez, M. J. (2017): «Competencias, Formación y Empleo. Análisis de Necesidades en un Programa de Master en Ingeniería». Revista Formación Universitaria, 10(2), pp. 12-23

Álvarez de Zayas, C. (1999): «La escuela en la vida», Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Carnoy Martin, A. Y Casstro Guimaraes, C. M. (1997): «A melhoria da educação na América Latina: E agora, para onde vamos?» In.: Carnoy, Martin; Castro, Cláudio Moura (Org.). Como anda a reforma da educação na América Latina? Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas. p. 9-96.

Chávez, J., González, L., y Lorenzo, A. (2005): «Acercamiento Necesario a la Pedagogía General», Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Chávez Cuello, J. y Pérez MArcial, L. (2015): «Fundamentos de la Pedagogía General. Parte I. Texto para la carrera Pedagogía-Psicología», Editorial Pueblo y Educación, La Habana. ISBN 978-959-13-2931-8, pp. 1-30

De La Cruz Sánchez, E., Feu Pérez, S., y Vizuete Carrizosa, M. (2013). «El nivel educativo como factor asociado al bienestar subjetivo y la salud mental en la población española». Revista Universitas psychologica, 12(1), 31-40.

El-Shenawy, E., Baker, T., & Lemak, D. (2007): «A meta-analysis of the effect of TQM on competitive advantage». International Journal of Quality & Reliability Management, 24(5), pp. 442 471. doi: 10.1108/02656710710748349

Espinoza Freire, E., Rivera Ríos, A. R. y Tinoco Cuenca, N. P. (2016): «Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios», Revista Atenas, 1(33). ISSN: 1682-2749.

Fonseca S. (2016): «La formación pedagógica: un imperativo para la universidad ecuatoriana», Revista Maestro y Sociedad. Pp. 33-45, Universidad de Oriente. Cuba.

García GONZÁLEZ, M. (2002): «La dirección escolar, el proceso de enseñanza aprendizaje. Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria», Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

García Guedez, A. Y Mirón Ceballos, G. (2014): «El enfoque de las capacidades y las competencias transversales en el EEES». Revista Historia y Comunicación Social, 11(18), pp. 145-157.

Gutiérrez Paredes, J. J. (2017): «Modelo para el Diseño Curricular de Proyectos Formativos bajo enfoque de Competencias: Antecedentes para su Aplicación. Revista Avances en Liderazgo y Mejora de la Educación», pp. 162-167, ISBN 978-84-697-3649-4.

Lenoir Consuegra, Y. Y Morales Gómez, M. A. (2011): «El enfoque por competencias y profesionalización de la enseñanza: una clarificación conceptual». Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 9(1).

Leyva Pérez, O. y Ganga Estévez, F. (2015): «La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile». Tirant lo Blanch, Monterrey, 11(2). ISBN 9788416556755

Luna Álvarez, W. (2016): «El ingeniero en comercio exterior: audiencias y compromisos de formación frente al cambio de la matriz productiva en Ecuador». Revista Universidad y Sociedad. Versión On-line ISSN 2218-3620. Revista Universidad y Sociedad, 8(1) Cienfuegos ene.-abr. 2016

Miguel Caro. F. S. (2014): «La tutoría universitaria en el escenario del Espacio Europeo de Educación Superior: perfiles actuales. Teoría de la Educación». Revista Interuniversitaria, 26(1), 161-186.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), Oficina Internacional de Educación (OIE). (2015). Oficina Internacional de Educación. Publicado por UNESCO-OIE. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/es/servicios/documentosen-linea/publicaciones.html

Rico Arnau, L. A., Vanegas Iglesias, I. S., y Solares Óscar. J. M. (2013): «Del currículum al aula: Orientaciones y sugerencias para aplicar» la RIEB (Vol. 295). Grao

Rojas Calvo, A. y González Zubizarreta, E. (2016): «El carácter interactoral en la educación superior con enfoque intercultural en México». Revista Liminar, 1(14), 73-91.

Torrecilla Abril, M., Crespo Mateos, A. P., Cartagena Martínez, E., Oyarzabal Arocena, M., y Pérez Ortiz, C. I. (2019): «Desarrollo de la competencia de atención comunitaria para residentes de Enfermería Familiar y Comunitaria en una Unidad Docente Multiprofesional provincial. Tres años de experiencia». Revista Enfermería Clínica, 6(29), pp. 336-343.

Zabalza Hernández, M. (2007): «Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.