Pedagogic competitions in the educational of Administration of Companies of the Metropolitan University of Ecuador / Competencias pedagógicas en los docentes de Administración de Empresas de la Universidad Metropolitana de Ecuador

Main Article Content

Gonzalo Andrés Espín Álvarez
Blas Yoel Juanes Giraud

Abstract

The term competence has strongly occupied the process of continuous training of teachers at any level of education, which is not new in its name, but deserves new connotations as a keyword in training programs. The objective of this article is to develop a continuous training strategy structured by stages and actions, conceived from the reflective educational practice, with the implementation of Seminars and Workshops in the Business Administration career of the Metropolitan University of Ecuador. The dialectical-materialist method predominated as a general method, which made it possible to operate with its laws, categories and principles and integrate the rest of the methods of the theoretical level and the empirical level used. Among the main results, the marked trend in the continuous training process towards technical specialization, to the detriment of pedagogical preparation, there is no correspondence between the contents and the performance that students and teachers must then have, they have a very traditional preparation, they emphasize more on the content than on the conditions in which students learn, they do not emotionally implicate students to be motivated by learning the content to be discussed, they do not ask about experiences. Focused on content, they do not attend comprehensive training. To this end, a strategy was developed that, evaluated by expert criteria, yielded satisfactory results as its feasibility and relevance were demonstrated. From this perspective, the training system for pedagogical competencies was established for teachers of the Business Administration Career.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Espín Álvarez, G. A., & Juanes Giraud, B. Y. (2021). Pedagogic competitions in the educational of Administration of Companies of the Metropolitan University of Ecuador / Competencias pedagógicas en los docentes de Administración de Empresas de la Universidad Metropolitana de Ecuador. Mendive. Journal on Education, 19(1), 183–198. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2310
Section
ARTICLES

References

Aguiar Santiago, M. y Rodríguez Pérez, L. (2018). La formación de competencias pedagógicas en los profesores universitarios. EDUMECENTRO, 10(2), pp. 141-159, ISSN 2077-2874. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Alpízar, R. (2014). Modelo de gestión para la formación y desarrollo de los directivos académicos universitarios. Guayaquil, Ecuador: Editorial Universidad de Guayaquil.

Bernaza, G. J. (2014). Construyendo ideas pedagógicas sobre el postgrado desde el enfoque histórico cultural. Universidad Autónoma de Sinaloa: Ministerio de Educación México. ISBN: 978-607-737-006-2.

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Revista Psicoperspectivas. 2(1), pp. 53-81. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=171018074008

Caurcel, M. y Morales, J. (2008). La enseñanza y el aprendizaje en la Universidad. En Rodríguez, A., Caurcel, M. & Ramos, A. (Coords.), Didáctica en el Espacio Europeo de Educación Superior: Guías de trabajo autónomo (pp.47-72). Madrid, España: EOS.

Crespo, T. (2007). Respuestas a 16 preguntas sobre el empleo de expertos en la investigación pedagógica. Lima, Perú: Editorial San Marcos.

Rivadeneira Rodríguez, M. (2017). Competencias didácticas-pedagógicas del docente, en la transformación del estudiante universitario. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 13(37). Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70952383003.

Iñigo, E y Sosa, A. M. (2004). Emergencia y actualidad de las competencias profesionales: Apuntes para su análisis. Revista Cubana de Educación Superior. 23(2), pp. 56-79. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2396466.

Padilla, S. y López, M. (2013). Competencias pedagógicas y función docente en las comunidades virtuales de aprendizaje. Revista Estudios pedagógicos. (Valdivia)39, pp. 103-119, Recuperado de: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052013000300008, Consultado: 2019-03-11.

Pineda, P. y Sarramona, J. (2006). El nuevo modelo de formación continua en España: balance de unos años de cambio. Revista de Educación, 341, pp. 705-736. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2165310.

Pérez Gómez, Á. I. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 2010, 24(2). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419198003

Quijije, P. (2015). La profesionalización pedagógica: Experiencias con los docentes de la facultad de ciencias administrativas en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), (32), pp. 21-32, Disponible en: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/369/294, Consultado: (2019-03-11).

Sarramona, J. (2006). Desafíos a la Escuela del Siglo XXI. Biblioteca Latinoamericana. Núm. 10. Primera edición: febrero de 2002. Ediciones Octaedro. ISBN: 84-8063-523-1

Zabalza, M. y Zabalza, C. (2011). Profesores y profesión docente. Entre el "ser" y el "estar", Madrid, España: Narcea:

Zabalza, M. (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas. En: J. Zilberstein, Cómo hacer más eficiente el aprendizaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación