The social problems and the scientific education

Main Article Content

Angel Caridad Lugo Blanco
Cocepción Alvarez Yong
Eduardo Toribio Lezcano Mederos

Abstract

The contemporary time is claiming a technological scientific formation that goes to overcome the conceptual reductionism, focus in the learning of certain system of scientific knowledge and of certain specific abilities of the science, in order to prosecute appropriately, with scientific-technological foundation, the problems that take place in its daily reality and to assume its holding in responsibly the taking of decisions at the level that correspond them, adopting a consequent attitude with it. The present work has as objective to value the social problems that have tinged the process of scientific education in the initial preparation of the professors of Biology that allows us to promote positive attitudes toward care and protection of the biological species from the perspective science-technology-society-environment, limiting the correspondence from the same one to the current scientific-technological context, influenced by the social decisions. So as to obtain the results were used the analysis and synthesis methods and the documental study, those that showed the existence of factors that block the good development of the scientific education in the initial formation of these professors. It is considered that from an operative intellectual vision of the scientific knowledge, discontextualized of the social problems that affect the humanity, is not insert mode harmoniously the educational work, neither of potentializing the development of trials, securities and attitudes that should characterize the professional and citizen that our society needs in these times.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lugo Blanco, A. C., Alvarez Yong, C., & Lezcano Mederos, E. T. (2022). The social problems and the scientific education. Mendive. Journal on Education, 20(1), 302–314. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2282
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Angel Caridad Lugo Blanco, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Biología.

Profesor Titular

Cocepción Alvarez Yong, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Educación

Profesora Auxiliar

References

Acevedo Díaz, J. (2001) Movimiento ciencia tecnología sociedad y la enseñanza de las ciencias. Sala de Lecturas CTS+I de la OEI. Recuperado de http://www.campus-oei.org/salactsi/acevedo.htm.

Addine, F. (2011), La Didáctica General y su Enseñanza en la Educación superior, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Agazzi, E. (2010) El desafío de la interdisciplinaridad: dificultades y logros. Texto oral del seminario de profesores impartido en el Dpto. de Filosofía de la Universidad de Navarra, en el marco del proyecto de investigación "Interdisciplinaridad desde la filosofía de la ciencia".

Armiñana, R. (2017), Zoología de los animales cordados, Tomo II. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Armiñana, R. (2017), Zoología de los animales no cordados, Tomo I. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Batista, G. (2004) Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana, Cuba Editorial Pueblo y Educación.

Batista. G, Addina F., Piñón, J., Rodríguez, M. A., Escalona E., & Mildred B. (2011) Investigaciones interdisciplinarias en las Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Bernal J. D. (2008) La ciencia en la historia. Tomo 1 y 2 La Habana, Cuba: Editorial Científico Técnica.

Blanco, A. (2001) Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Chamizo, A., Socarrás, A., & Rivalta, E. (2012) Diversidad Biológica de Cuba. La Habana, Cuba: Pablo de la Torriente Brau.

CITMA (2014) V Informe Nacional al Convenio sobre Diversidad Biológica, La Habana. Cuba: CITMA, PNUD, gef, EDITORIAL ACADEMIA, GECYT.

Cruz, D., Martinez, D., Fontenla, J., & Mancina, C. (2017) Inventario y estimaciones de la Biodiversidad. En C. Mancipa y D. Cruz (Ed) Diversidad Biológica de Cuba (pp. 27-43). La Habana, Cuba: AMA.

Díaz Balart, F. (2001) Ciencia, Innovación y Futuro. La Habana, Cuba: Instituto Cubano del Libro.

Díaz, T. (2016). Didáctica Desarrolladora en la educación Superior: Un enfoque para la formación de competencias profesionales. Curso 8. Décimo Congreso Internacional de Educación Superior. La Habana, Cuba.

Fonteira J. L. (2008) Len la era de la complejidad. Charles Darwin siglo y medio después. La Habana, Cuba: Editorial científico técnica.

González, A. A. (2016). Un paso por la ciencia y la tecnología. La Habana, Cuba: Editorial Ciencia-Técnica.

Kuhn, T.S. (2000) La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Lugo Blanco, A, C., Álvarez Yong., C., & Estrada Rodríguez., C. (2017) La formación ambiental dirigida a la protección de la diversidad biológica cubana Mendive. Revista de Educación, 15(3) (julio-septiembre) p.263-275 Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1011

Marco Stiefel, B. (2001). La naturaleza de la ciencia en los enfoques CTS. Revista Alambique, (3) 19-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=634003

Martínez Zamora, L. E., Echeverría, L., & Hernández, L. (2021) La tarea docente. Tratamiento de los contenidos biológicos en secundaria básica. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 30-40. Epub 02 de marzo de 2021. Recuperado en 02 de febrero de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100030&lng=es&tlng=es

Membiela, P. (2001) Una revisión del movimiento educativo Ciencia-Tecnología-Sociedad. Revista Enseñanza de las ciencias, (15), 51-57. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21476

Nuñez J. (1999) De la ciencia a la tecnología pongamos los conceptos en orden. La Habana, Cuba: Editorial Feliz Varela.

Pichs, R. (2008) Cambio climático. Globalización y subdesarrollo. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.

Pruna, M. P. (2008) Historia de la ciencia en Cuba. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencia y Técnica.

Ramos G. (2008) Gramci y la filosofía de la praxis. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencia y Técnica.

Santos, I., McPherson, M. Villalón, G. Marimón, J., A., Fernández, R. Parada, A. Pérez, T., & Merino, T. (2016). Didáctica de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. La Habana, Cuba. Sello Editor Educación Cubana.

Valdés, O. (2002). La educación ambiental y la protección del medio ambiente. Educación, La Habana, Cuba, 105 (enero-abril), 8-15.

Most read articles by the same author(s)