The Teaching - Learning Process of Higher Mathematics I in the training of the accountant / Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Matemática Superior I en la formación del contador

Main Article Content

Jorge Luis Gil Luis
Alina Alfonso Morejón

Abstract

The professionalization of the teaching - learning process of Higher Mathematics I, is an alternative to raise the quality of training of the accounting professional. This article was the result of a study to the professionalization of the teaching-learning process of Higher Mathematics I, in the Bachelor's degree in Accounting and Finance of the University of Pinar del Río, where deficiencies were identified in conceiving the contents and procedures provided by Higher Mathematics I as a tool for solving economic and financial problems, which interferes with the widespread construction of accounting and financial knowledge, from a quantitative analysis, so the objective of this article is to socialize a didactic strategy for the professionalization of the Teaching-Learning Process in the Higher Mathematics I in the Bachelor's degree in Accounting and Finance from the University of Pinar del Río. The methods used, of the theoretical level: logical history, systemic- structural and modeling; empirical level: documentary review and observation; as techniques: interview and survey. As a result, a teaching -learning professionalized process, regulated by the professional problem, is achieved, where the student plays a leading role in acting as an accountant, in a scenario that simulates a real company. The elements of the professionalization of the Teaching-Learning process of Higher Mathematics I in the training of the accountant and Its impact on the performance of professional students and teachers were characterized.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gil Luis, J. L., & Alfonso Morejón, A. (2021). The Teaching - Learning Process of Higher Mathematics I in the training of the accountant / Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Matemática Superior I en la formación del contador. Mendive. Journal on Education, 19(2), 345–358. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2269
Section
ARTICLES
Author Biography

Jorge Luis Gil Luis, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor de Matemática. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

References

Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Breijo Worosz, T., & Bonilla Vichot, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: Su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 610-623. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962018000400610&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ballester Pedroso, S., García La Rosa, J. E., Álvarez Pérez, M.M., Rodríguez Ortíz, M., y otros (2015). DIDÁCTICA DE LA MATEMÁTICA. TOMO I. Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Breijo Worosz, T. (2016). ¿Cómo enseñar y cómo aprender para formar competencias profesionales?: Un enfoque didáctico desarrollador. Mexico: Universidad de Santander.

Breijo Worosz, T. (2017). Fundamentos teóricos del proceso de profesionalización del recién graduado de carreras pedagógicas. Revista Electrónica Orbita Científica, 23(94) ISSN 1027-44. La Habana, Cuba.

Castellanos Simons, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: Una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación: La Habana, Cuba.

Capote Castillo, M. (2012). Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Mendive. Revista de Educación, 10(2), 116-123. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/519.

Cedeño Intriago, R., Escalona Reyes, M., & Verdiel Reyes, C. (2019).La profesionalización de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Experiencias en Cuba y Ecuador. Roca. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 15(4), 120-130. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1088

Díaz, Domínguez, T. (2016). Didáctica desarrolladora en la educación superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales. La Habana: Palacio de las Convenciones. 10mo. Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016.

Horruitiner Silva, P. (2006): La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela: La Habana.

León Hernández, V. E., & Herrera Fuentes, J. L. (2010). Una visión de la Profesionalización como Categoría de las Ciencias de la Educación. 12. http://www.eumed.net/rev/ced/2/.htm.

Palacios Díaz, M., & Aguilar Hernández, V. (2017). La profesionalización del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés en la especialidad de Agronomía. Mendive. Revista de Educación, 15(4), 434-452. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1221

Pastrano Quintana, E., Arévalo Briones, K., & Lissabet Rivero, J. L. (2019). Alternativa metodológica para establecer relaciones interdisciplinarias entre las asignaturas Matemática y Contabilidad en la carrera de Administración de Empresas de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Roca. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 15(1), 13-27. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/648

Ross Rodríguez, A., Hernández Infante, R. C., & Izquierdo Cruz, F. M. (2018). La resolución de problemas, con enfoque profesionalizado, desde la asignatura matemática básica. EFDeportes.com, Revista Digital, 182. https://www.efdeportes.com/efd182/la-resolucion-de-problemas-desde-la-matematica.htm

Valle Lima, A. (2007). Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. La Habana: MINED, ICCP. En formato digital.

Zilberstein Toruncha, J., & Portela Falgueras, R. (2002). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje de las ciencias. IPLAC. https://docplayer.es/23215054-Una-concepcion-desarrolladora-de-la-motivacion-y-el-aprendizaje-de-las-ciencias.html