Education in crisis situations, emerging pedagogies and teaching strategies. A bibliographical approach

Main Article Content

Pedro Luis González Rivera

Abstract

The complexity of the current context, accentuated by the global pandemic, has caused substantial changes in educational activity. Precisely, the objective of the work was aimed at assessing, from the analysis of bibliographic sources, essential aspects of the current situation of education and the different strategies derived from emerging pedagogies. The methodology was based on bibliographic research, which made it possible to recognize the content of a selection of publications on educational processes. The results reaffirmed that the development of innovative thinking from emerging pedagogies should be reflected in the various strategies within the framework of the teaching process, in order to make possible the readjustment in the operation of educational institutions in the post-pandemic stage. The conclusions summarized basic ideas on the context, emerging pedagogies and strategies for educational institutions to assume their leading role in the transformation of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Rivera, P. L. (2022). Education in crisis situations, emerging pedagogies and teaching strategies. A bibliographical approach. Mendive. Journal on Education, 20(2), 692–701. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2246
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biography

Pedro Luis González Rivera, Universidad Politécnica Salesiana, Sede Guayaquil, Ecuador.

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Desarrollo social, Maestro en Ciencias Sociales, Licenciado en Educación, Profesor Titular Principal de la Universidad Politécnica Salesiana, sede Guayaquil, Coordinador del Grupo de Investigación de Educación e Información Científica (GIEDIC). Jefe de Área en las carreras de Educación Inicial y Educación Básica.

References

Álvarez-Álvarez, C., & Pascual-Díez, J. (2019). Estrategias didácticas en torno a la lectura empleadas en la formación inicial del profesorado en España. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, 18(3), 38-47. Disponible en: https://cesco.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2019.18.3.2108

Aparicio-Gómez, O. y Ostos-Ortiz, O. (2020). Pedagogías emergentes. Universidad Santo Tomás, Colombia. Working Paper No. 197507

Bernal, A.; Sonia, Urpi. (2012) Educación familiar: infancia y adolescencia. Madrid: Pirámide.

Bernal Guerrero, A, Pena Calvo, J.A, Fernández García, C.M (2009). La escuela en crisis. Barcelona: Octaedro.

Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), Costa Rica. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202020000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Castro Santander, A. (2012). Conflictos en la escuela de la era digital: tecnología y violencia. Buenos Aires: Editorial Bonum. Disponible en: https://www.academia.edu/15225918/CONFLICTOS_EN_LA_ESCUELA_DE_LA_ERA_DIGITAL

Castillo Romero, J. (2012). Sociología de la educación. RED TERCER MILENIO S.C. México. Disponible en: http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/Educacion/Sociologia_de_la_educacion.pdf

De Vincenzi, A (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de Covid-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Universidad Abierta Interamericana. Disponible en: https://www.uai.edu.ar/doc

Díaz-Barriga, F.; G. Hernández (2002). Estrategias para el aprendizaje significativo: Fundamentos, adquisición y modelos de intervención. McGraw-Hill, México, pp.231-249. Disponible en: http://eoepsabi.educa.aragon.es/descargas/H_Recursos/h_1_Psicol_Educacion/h_1.3.Aprender_a_aprender/1.11.Estrat_aprendizaje_significativo.pdf

Díaz, A. (2019). Estudio experimental sobre estrategias didácticas innovadoras y tradicionales en la enseñanza de Estudios Sociales. Revista Electrónica De Conocimientos, Saberes Y Prácticas, 2(1), 21-35, Nicaragua. Disponible en: https://doi.org/10.5377/recsp.v2i1.8164. https://camjol.info/index.php/recsp/article/view/8164

EDUCACIÓN 3.0. (2020). Pedagogías emergentes en tiempos de confinamiento. Disponible en: https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/pedagogias-emergentes-en-tiempos-de-confinamiento/

Equipo Praxis (2011). Educación para la ciudadanía y los derechos humanos. Barcelona: Octaedro. Disponible en: https://biblioteca.usco.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=37957

Estrada, P. (2020). Educación en tiempos de pandemia: COVID-19 y equidad en el aprendizaje. Observatorio de Innovación educativa. Tecnológico de Monterrey. Disponible en: https://observatorio.tec.mx/edu-news/educacion-en-tiempos-de-pandemia-covid19

García S.; Del Pozo, F.; Paredes, V.; Del Pozo, H. (2018). Los MOOC: tecnología y pedagogía emergente para la democratización del conocimiento. Perspectiva Revista Oficial de la Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo Cajamarca, 19(2). Disponible en: http://revistas.upagu.edu.pe/index.php/PE/article/view/584

Giannini, E. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. IEASALC. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

González, P.L.; Hernández, D.; Sabino. (2020). Emprendimiento y pensamiento lógico en los estudiantes universitarios. Universidad Internacional del Ecuador ISBN: 978-9942-38-081-4

González, P.L. (2016). Capacitación Profesoral y Didáctica Universitaria/ INNOVA Research Journal, Ecuador, 1(11), 30-41. ISSN 2477-9024. Disponible en: http://www.journaluidegye.com/magazine/index.php/innova /article/view/60/101

Mora-Vicarioli, F.; Salazar-Blanco, K. (2019). Aplicabilidad de las pedagogías emergentes en el e-learning. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 125-159. Costa Rica. Disponible en: https://doi.org/10.15359/rep.14-6 , https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/11852

Muñoz, J.L. y Lluch, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, España, 9(3e). Disponible en: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182

Núñez, L.; Villamor, P.; Longueira , S.; Prats, Enric (coord.) (2016). Pedagogías emergentes. Una mirada crítica para una formación democrática del profesorado. En: Democracia y Educación en la formación docente, España, ISBN 978-84-945564-1-8, págs. 21-48. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5783249

Pedró, F. (2020). Covid-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. ANÁLISIS CAROLINA 36/2020, sl. Disponible en: https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/06/AC-36.-2020.pdf

Saavedra, J. (2020). COVID-19 y Educación: Algunos desafíos y oportunidades. Banco Mundial. Disponible en: https://blogs.worldbank.org/es/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19-pandemic

Tonucci, F. (2020). "Cuando empecemos de nuevo, deberemos inventar otra escuela", Crooked Magazzine, Italia. Disponible en: https://crookedmagazine.com.mx/francesco-tonucci-cuando-empecemos-de-nuevo-deberemos -inventar-otra-escuela/KQgLFdu5AuYs6ALioOlimpE35vNzTzRHSCMehsoE

UNED (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas? Costa Rica. Disponible en: https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf

UNESCO (s/f). Educación en situaciones de crisis, Francia. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/educacion-situaciones-crisis

UNESCO (13 de mayo de 2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. IEASALC. Francia. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

UNESCO (2020). Marco para la reapertura de las escuelas. Francia. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373348_spa

UNESCO (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon. Francia. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>