Characteristics of the teaching-learning process from the pedagogical training of Nursing students

Main Article Content

Madelaime Ramos Vives
Belkis Ferro González
Juan Alberto Mena Lorenzo

Abstract

At present, the pedagogical training of the undergraduate student in Nursing needs to influence the modeling of a researcher nurse, an agent of change for himself, others and the surrounding community. In this sense, the objective of this article has been: to characterize the pedagogical training process of undergraduate students in Nursing at the Faculty of Medical Sciences "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". The materialist dialectical approach and other methods of the theoretical level (logical historical, inductive-deductive, modeling, synthetic analytic, documentary analysis), of the empirical level (documentary review, observation, surveys, interviews) were used as a general method, to delimit the essences of the object and organize the research results. Theoretical, historical and conceptual aspects of pedagogical training were systematized, whose process was defined and operationalized from two dimensions, starting points for the elaboration of empirical instruments, their strengths and weaknesses in the study context were specified and the main scientific ideas that structure the proposed conception. The theoretical and practical characterization of the object reflects meeting points between the sensorial-perceptual study, the systematization carried out and the diagnosis in the context of analysis, confirming the need for its transformation, which is complemented by the integration of the diagnostic results, by specifying their strengths and weaknesses. It is stated that the dimensions of the analyzed variable, in their current state, present affected aspects, understood as challenges that deserve to be addressed by the methodological work of the career and year groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramos Vives, M., Ferro González, B., & Mena Lorenzo, J. A. (2020). Characteristics of the teaching-learning process from the pedagogical training of Nursing students. Mendive. Journal on Education, 18(4), 868–882. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2204
Section
ARTICLES
Author Biographies

Belkis Ferro González, Universidad de Pinar del Río. Hermanos Saíz Montes de Oca

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor titular, Investigador auxiliar, Licenciada en Educación, Especialidad: Marxismo leninismo e Historia.

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río. Hermanos Saíz Montes de Oca

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor titular

References

Cordero Cabrera, M., Ferro González, B., García Veloz, M. & Domínguez Álvarez, J. (2019). Cuidado informal al adulto mayor encamado en un área de salud. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 23(2), 195-205. Recuperado en 9 septiembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php? Script=sci_arttext&pid=S1561.31942019000200195&Ing=es&ting=es.

FerroGonzález, B., Afre Socorro, A. (2017). El trabajo metodológico en la implementación de la disciplina Estomatología General Integral. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río,21(1), 89-100. Recuperado en 9 septiembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php? Script=sci_arttext&pid=S1561.3194201700010014&Ing=es&ting=es.

HernándezRodríguez, I.M., FerroGonzález, B. (2015). Formación Humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 19(3), 491-508. Recuperado en 9 septiembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?Script=sci_arttext&pid=S1561.3194201500030012&Ing=es&ting=es.

Huguet Blanco, Y., Quintana Gómez, F., Franco Pérez, P.M. & Sosa Fleites, I.M. (2018). Preparación de profesores en ciencias médicas: una visión desde las páginas de EDUMECENTRO. EDUMECENTRO 10(3), 174-193.Recuperado 9 septiembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php? Script=sci_arttext&pid=2077. 28742018000300012&Ing=es&ting=es.

López, N. (2017). ¿Cómo plantear estrategias curriculares integrales e interdisciplinarias? Colombia: Editorial McLaren.

Mena, J. A, Sarracino, N. y Machado, F. (2019). Historia de la Educación Técnica y profesional en Pinar del Río. Primera parte. Pinar del Río, Cuba: Ediciones Loinaz.

Rodríguez López, M. (2013). Modelo del proceso de formación del profesor tutor para la carrera de Enfermería. [Tesis doctoral]. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Pinar del Río, Cuba.

Rojas Reyes, J., Rivera Álvarez, L.N. & Morera Pomares M.J. (2018). Aspectos pedagógicos en la formación de Enfermería: Revisión integrativa. Investigación y Educación en Enfermería, 36(3), e03. https//dx.doi.org/10.17533/udea.iee.v36n3e03

Suárez Suárez, G., Morales Calatayud, M. & Baute Álvarez L. (2019). Modelo de formación pedagógica para profesores de la Universidad metropolitana del Ecuador. Revista Cubana de Medicina Militar. 48(2Sup)), 302-315. Recuperado de http:/revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/385

Tejada, S, Ramírez, E.J., Díaz R.J., Huyhua, S, C. (2019). Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de Enfermería. Revista Enfermería Universitaria. 16(1), 41-51. http://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.577.

Velázquez Prieto, R.Y. & Gamboa, M. E. (2017). ¿Cómo la clase permite trabajar las estrategias curriculares? En J.C. Arboleda (Ed). Contextualización investigativa en el área de la Cultura Física y el Deporte en Cuba (pp. 308-315) Las Tunas, Cuba: Editorial Redipe-Edacun. http:/hdl.handle.net/123456789/3669

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>