Systematization of experiences on research in didactics of the mathematics problem solving / Sistematización de experiencias sobre la investigación en didáctica de la resolución de problemas matemáticos

Main Article Content

Isabel Alonso Berenguer
Alexander Gorina Sánchez
Antonio Salgado Castillo

Abstract

Mathematics problem solving is difficult for most students, for this reason the investigators in Didactics of Mathematics constantly works on the construction of theories that help to understand their complex nature, with the purpose of facilitating their teaching learning. Consequently, the objective of this study was to expose the most relevant aspects of research in didactics of solving mathematical problems, obtained in the last twenty years by the Didactic Research Group of Mathematics and Computing, of the Universidad de Oriente, Cuba. The method of systematizing experiences was used, supported by content analysis, interviews and participant observation. The main result was an increase in the knowledge of the theoretical approaches, diagnostic and corroborative means, analytical categories, theoretic-methodological constructs and communication channels, which have shown greater consistency in the investigation of the aforementioned didactics. The above provides research groups with a suitable framework for the study, application and socialization of results, aimed at improving the didactics of solving mathematical problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alonso Berenguer, I., Gorina Sánchez, A., & Salgado Castillo, A. (2021). Systematization of experiences on research in didactics of the mathematics problem solving / Sistematización de experiencias sobre la investigación en didáctica de la resolución de problemas matemáticos. Mendive. Journal on Education, 19(1), 285–303. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2129
Section
ARTICLES
Author Biographies

Isabel Alonso Berenguer, Eastern University

Facultad de Ciencias Naturales y Exactas, Departamento de Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular

Alexander Gorina Sánchez, Eastern University

Departamento de Ciencias Naturales, Exactas y Técnicas. Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Antonio Salgado Castillo, Centro Nacional de Investigaciones Sismológicas National Center for Seismological Research

Cenais

Profesor Asistente, Investigador Auxiliar, Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Alonso, I. (2001). La resolución de problemas matemáticos. Una alternativa didáctica centrada en la representación. (Tesis Doctoral). Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, Cuba. DOI: https://doi.org/10.13140/rg.2.2.27079.19362

Alonso, I., & Martínez, N. (2003). La resolución de problemas matemáticos: una caracterización histórica de su aplicación como vía eficaz para la enseñanza de la Matemática. Revista Pedagogía Universitaria, 8(3), 81-88. Recuperado de: https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA146892140&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs &issn=16094808&p=IFME&sw=w

Alonso, I., & González, H. (2003). ¿Cómo tener éxito al resolver problemas matemáticos?. Editorial Visión Creativa: Potosí. Bolivia. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/ 320617261_Como_tener_exito_al_ resolver_problemas_matematicos

Alonso, I., Gorina, A., Iglesias, N., & Alvarez, J. (2018). Pautas para implementar la enseñanza de la Matemática a través de la resolución de problemas. Maestro y Sociedad, (Número Especial 3), 66-81. Recuperado de: https://revistas.uo.edu.cu/ index.php/MyS/article/view/3610

Alonso, I., Gorina, A., & Santiesteban, Y. (2018). Estrategia didáctica para reforzar el valor perseverancia en la resolución de problemas matemáticos. Revista Opuntia Brava, 10(3), 347-362. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/564/557

Alonso, I., Salgado, A., & Blanco, A. (2020). Sistema Básico de Habilidades para la Algoritmización Computacional. Revista Didascalia: Didáctica y Educación, 11(2), 50-74. Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/ didascalia/article/view/951

Álvarez, M., Alonso, I., & Gorina, A. (2012). Dinámica del razonamiento inductivo en la resolución de problemas matemáticos. Una propuesta didáctica. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 25, 625-634. Recuperado de: http://funes.uniandes.edu. co/4328/1/AlvarezDinamica ALME2012.pdf

Alvarez, J., Alonso, I., & Gorina, A. (2018). Método didáctico para reforzar el razonamiento inductivo-deductivo en la resolución de problemas matemáticos de demostración. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 6(2), 17-31 Recuperado de: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF. Recuperado de: https://www.academia.edu/download/36648472/Aprendizaje_significativo.pdf

Expósito, D., & González, J. A. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana, 19(2), 1-6. Recuperado de: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1497/html

Fuentes, H. C., & Alvarez, I. B. (2017). La formación por la contemporaneidad. Modelo holístico configuracional de la didáctica de la educación superior. Recuperado de: http://cidc.udistrital.edu.co/investigaciones/documentos/revistacientifica/rev5/vol2/1La%20formacion.pdf

Gorina, A., Alonso, I., Salgado, A., Torres, E., Fergusson, E. M., & Zamora, L. (2017). Teoría y práctica del procesamiento de la información en las investigaciones sociales. Un enfoque metodológico desde la integración cualitativo-cuantitativa. Reporte de investigación, Universidad de Oriente, Cuba. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27963.11043

Gorina, A., & Alonso, I. (2014). Un sistema de procedimientos para potenciar la formación del pensamiento estadístico en el nivel universitario. Revista Órbita Pedagógica, 1(3), 41-54. Recuperado de: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/enrevista/article/view/2200

Iglesias, N., Alonso, I., & Gorina, A. (2019). La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral. Un instrumento didáctico para su concreción. Revista Magazine de la Ciencia, 4 (1), 115-129. Recuperado de: https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/640/486

Polya, G. (2004). How to Solve It. A New Aspect of Mathematical Method. Expanded Princeton Science Library Edition, USA. Recuperado de: https://lms.umb.sk/pluginfile.php/37176/mod_folder/content/0/Polya_How-to-solve-it.pdf?forcedownload=1

Ramos, J.M., Rhea, B.S., Pla, R.V., & Abreu, O. (2018). La sistematización como metodología, método y resultado científico investigativo en la práctica educativa. Editorial Universidad Técnica del Norte UTN. Ibarra: Ecuador. Recuperado de: http://issuu.com/utnuniversity/docs/ebook_la-sistematizaci_n-como-metol

Salgado, A., Alonso, I., & Gorina, A. (2019). Lógica algorítmica para la programación computacional. Editorial Académica Española. 1-180. Recuperado de: https://www.morebooks.shop/store/gb/book/l%C3%B3gica-algor%C3%ADtmica-para-la-programaci%C3%B3n-computacional/isbn/978-620-0-060 33-4

Schoenfeld, A. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in Mathematics. In Grouws D.A. Ed. New York: Macmillan. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/002205741619600202

Vygotsky, S. L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto. Recuperado de: https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf

Most read articles by the same author(s)