The teaching task. Treatment of biological contents in junior high school / La tarea docente. Tratamiento de los contenidos biológicos en secundaria básica

Main Article Content

Luis Enrique Martínez Zamora
Leticia Echeverría Palomino
Liulka Hernández Páez

Abstract

The educational task in the treatment of the biological contents in high school constitutes a topic to deal with the integral formation of the students to guarantee that adolescents respond to the objectives from this educational level according to the current necessities of the society. To give answer to the above-mentioned, it was pointed out as objective to propose actions to develop for the design of educational tasks in the treatment of the biological contents in high school. In the proposal the relationship among the components of the learning process of teaching, the ecological, evolutionary concepts, bioethics and Its contextualization was shown, being the most interesting the use of the Technologies of the Information and of the Communication. It was implemented in the practice starting from the design of educational tasks that propitiated the relationship among professor - student, student-student and student-group. Methods of the mathematical theoretical, empiric and statistical level were used. The results were evaluated by means of the application of the pre experiment whose results showed their validity. The design of educational tasks starting from the proposed actions propitiated the use of the knowledge and abilities for its context to the ecosystem, evolutionary and bioethics approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Zamora, L. E., Echeverría Palomino, L., & Hernández Páez, L. (2021). The teaching task. Treatment of biological contents in junior high school / La tarea docente. Tratamiento de los contenidos biológicos en secundaria básica. Mendive. Journal on Education, 19(1), 30–40. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2117
Section
ARTICLES
Author Biographies

Luis Enrique Martínez Zamora, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba.

Licenciado Educación Biología.

Máster en Educación.

Profesor Auxiliar.

Se ha desempeñado como jefe de Departamento y en la actualidad es Vicedecano de Formación.

 

Leticia Echeverría Palomino, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba.

Desde el 2015 se desempeña como profesora en la carrera Licenciatura en Educación Biología, perteneciente al Departamento de Ciencias Naturales, el cual está adscrito a la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes De Oca”. Se desempeña como jefa de la Disciplina Biología Celular y Molecular y como profesora guía en segundo año del programa de Educación Superior de Ciclo Corto.

Liulka Hernández Páez, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba.

Desde el 2017 es coordinadora de la carrera Licenciatura en Educación Biología, perteneciente al Departamento de Ciencias Naturales, el cual está adscrito a la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes De Oca”. Se desempeña como jefa de la Disciplina Microbiología y como profesora principal en el primer año académico.

References

Addine Fernández, F. (Comp. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Compilación. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. M (1999). Didáctica la escuela en la vida. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Basulto González, G., Gómez Martínez, F.C. & González Durán, O. (2017). Enseñar y aprender Biología desde el enfoque sociocultural-profesional. EduSol, 17(61). Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/jatsRepo/4757/475753289019/html/index.html

Collazo Salcedo, M.M. (2018). Tarea docente para el proceso enseñanza aprendizaje del procesamiento avanzado de documentos digitales. Varona, Revista Científico-Metodológica, 66. Recuperado a partir de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S199282382018000100021&script=sci_arttext&tlng=en

Echemendía Guerrero, B.Y., Arza Pascual, L. & Borroto Pérez, M. (2018). La enseñanza de la Biología como ciencia experimental. Educación y Sociedad, 16(1) ,48-60. Recuperado a partir de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/991/html

Hernández Garcés, A. & Avilés Rodríguez, E. (2019). Desarrollo de habilidades informáticas en la disciplina Química Orgánica. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 254-263. Recuperado a partir de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1460/pdf

Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. Recuperado a partir de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Martínez Zamora, L.E., Hernández Páez, L. & López Méndez, E. R. (2016). La tarea docente en la formación del profesor de Biología-Química. Mendive. Revista de Educación, 14 (3), 283-291. Recuperado a partir de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/901/pdf

Meneses Benítez, G. (2007). El proceso de enseñanza- aprendizaje: el acto didáctico. UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI. Recuperado a partir de

https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/Elprocesodeensenanza.pdf

Robaina Santander, M. & Banasco Almentero, J. (2017). La tarea docente desde la red social Elgg en el proceso de asimilación del contenido de Biología Celular y Molecular I. Varona, Revista Científico-Metodológica, 64 ,1-10. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657467009

Silvestre Oramas, M. & Zilberstein Toruncha, J. (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. San Luis de Potosí, México: Editorial CEIDE.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.