The teaching of fractionary numbers in sixth grade/La enseñanza de los números fraccionarios en sexto grado

Main Article Content

Wilmer Valle Castañeda
Juan José Álvarez Vitón
Claudio Camacho Calzadilla

Abstract

In Primary Education, it is essential to work with skills, taking into account that knowing how to do contributes to the comprehensive training of students at this school level. In this comprehensive training, the Mathematics subject plays an important role, in particular the work with fractional numbers. That is why the main objective of this article is to socialize a system of consolidation classes on fractional numbers for sixth grade. The investigative process was carried out on a dialectical-materialist basis and methods of the theoretical and empirical level were used such as: the historical and logical, the system approach, the modeling and the documentary analysis and the pre-experiment that allowed the diagnosis of the educational reality and the elaboration of the scientific result. The practical validity of the work was evidenced, since the teaching task system contributed to the improvement of the teaching-learning process of the calculation operations of addition and subtraction of fractions in sixth grade at the Seminternado "Eduardo García Delgado".

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valle Castañeda, W., Álvarez Vitón, J. J., & Camacho Calzadilla, C. (2021). The teaching of fractionary numbers in sixth grade/La enseñanza de los números fraccionarios en sexto grado. Mendive. Journal on Education, 19(2), 570–577. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2062
Section
ARTICLES
Author Biographies

Wilmer Valle Castañeda, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Departamento de primaria

Juan José Álvarez Vitón, Universidad de Pinar del Río

Estudiante

Claudio Camacho Calzadilla, Universidad de Pinar del Río

Estudiante

References

Castañeda, W. V. (2016). La habilidad calcular en los alumnos de las secundarias básicas. MENDIVE, 14(2), 181-187.

Díaz, K. A., Acosta, A., & Castillo, D. M. (2018). El desarrollo de la habilidad analizar sintácticamente oraciones simples en los estudiantes de Educación Técnica y Profesional. Mendive, 16(2), 278-295. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1351

González, R. (2016). La preparación del docente de la escuela politécnica cubana para el tratamiento a los números fraccionarios y el aprendizaje desarrollador. La Habana: pueblo y Educación

González, R. G., Almaguer, E. S., & Torres, L. de los Á. G. (2018). Tendencias históricas del desarrollo de habilidades del cálculo con números fraccionarios en la educación primaria. REDEL., 2(2), 14.

González, R. G., Rodríguez, G. B., & Almaguer, E. S. (2018). Modelo de desarrollo de la habilidad de cálculo con números fraccionarios en la Educación Primaria. ROCA, 15(2), 14.

Guzmán, A., Ruiz, J., & Sánchez, G. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje de las operaciones matemáticas básicas sin calculadora. Ciencia y Educación, 5(1), 55-74. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i1.pp55-74

Labarrere, Alberto. 2000. Inteligencia y creatividad en la escuela. Repensar algunos fundamentos. San Luis Potosí, México.

Retana González, J.F., y Eudave Muñoz, D. 2018. «Conocimiento común del contenido del estudiante para profesor sobre fracciones y decimales.» Educación matemática, 30(2). doi: https://doi.org/10.24844/em3002.05

Suárez, C. (2014). Orientaciones metodológicas para instrumentar los ajustes curriculares en la Educación Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.

Vergara, M. L. A., & Valdés, E. A. (2018). Las representaciones mentales en la aprehensión de conceptos matemáticos: formación del concepto de fracción. Conrado, 14(63), 147-154.