Social skills in students of Bachelor on Education. Pedagogy-Psychology: a methodology for training it

Main Article Content

Juan Roberto Mena Galvez
Nivia Esther Alum Dopico
Mayra Ordaz Hernández

Abstract

In this work the topic of the training of social skills in the Bachelor in Education. Pedagogy-Psychology was approached, in order to reach a professional performance. The proposed objective was directed to the elaboration of a methodology to improve the process of training of social skills: active listening and teamwork in the students of 2nd year of the aforementioned career at the Pinar del Río University "Hermanos Saíz Montes de Oca". Methods of the theoretical level and the empirical level were used. The last, were used through its corresponding instruments for the diagnosis: Scale for social skills in pedagogical careers, Guide for the analysis of guiding documents , Guide for observation to the classes, Guide for interview to the teachers and to the students. It was followed a mixed approach which involved both a qualitative and a quantitative analysis of the results. As a result, the elaborated methodology, based on sciences related with pedagogy, was organized in four stages with its corresponding aims and actions, which allowed for the coherent organization of the training of these social skills in students. With the theoretical assessment carried out through the focus group method, the relevance of the methodology in relation to the problem encountered was highlighted as well as the internal coherence between its stages and actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mena Galvez, J. R., Alum Dopico, N. E., & Ordaz Hernández, M. (2020). Social skills in students of Bachelor on Education. Pedagogy-Psychology: a methodology for training it. Mendive. Journal on Education, 18(2), 347–366. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1873
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Roberto Mena Galvez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos saiz Montes de Oca"

Departamanto Pedagogía-Psicología

Nivia Esther Alum Dopico, UPR "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Metodóloga de la Vicerrectoría de Investigaciones y postgrado

Mayra Ordaz Hernández, UPR "Hermanos Saíz Montes de Oca"

profesora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación

References

Addine Fernández, F., González, A. M., & Recarey Fernández, S. (2016). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Compendio de pedagogía (pp. 80-101). La Habana: Pueblo y Educación.

Alum, N. E., Ordaz, M. y Díaz, T.C. (2015). Estrategia para el desarrollo de las habilidades sociales en la Universidad de Pinar del Río. Avances, 17(1), p.90-100. Recuperada a partir de http://www.ciget.pinar.cu/ojs/index.php/publicaciones/article/view/23/508

Caballo, V. E. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales (7.ed.). Madrid: Siglo XXI de España. Recuperado a partir de https://www.academia.edu/24963835/Vicente_E_Caballo._Manual_de_Evaluacion_y_Entrenamiento_de_Las_Habilidades_Sociales

Codina, A. (2014). Habilidades directivas. La Habana: Editorial Academia.

Espinosa Vásquez, R. A. (2018). Antecedentes históricos en el desarrollo de la Psicopedagogía en Chile. Pilquen, 15(1). Recuperado a partir de • http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1912/pdf

Ginoris Quesada, O., Addine Fernández, F., & Turcaz Millán, J. (2006). Didáctica General: material básico: maestría en Educación. La Habana: IPLAC. Recuperado a partir de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:GPq4EvVMxGEJ:otrasvoceseneducacion.org/archivos/6914+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cu&client=firefox-b

Little, S. G., Swangler, J., & Akin-Little, A. (2017). Defining Social Skills. SpringerLink, 9-17. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64592-6_2

Ministerio de Educación Superior (MES). (2016). Modelo del profesional: plan de estudio E: carrera Licenciatura en Educación: Pedagogía-Psicología. Autor. Recuperado a partir de https://www.uo.edu.cu/sites/default/files/u780/14%20Plan%20E%20-%20Pedagog%C3%ADa-Psicolog%C3%ADa.pdf

Núñez, C.E., Hernández, V.S, Jerez, D.S., Rivera, D.G. y Núñez, M.W. (2018) Las habilidades sociales en el rendimiento académico en adolescentes. Revista de Comunicación de la SEECI, 47, 37-39. doi://doi.org/10.15198/seeci.2018.47.37-49

Rivera, J., Lay, N., Moreno, M. E., Perez, A., Rocha, G., Parra, M., Duran, S. E., Garcia, J., Redondo, O. y Torres, E. (2019) Programa de entrenamiento para desarrollar habilidades sociales en estudiantes universitarios. Revista Espacios, 40 (31), 10. Recuperado a partir de https://www.revistaespacios.com/a19v40n31/a19v40n31p10.pdf

Rodríguez, D.O. (2012) El portafolio del psicopedagogo: perfil y competencias. Infancias Imágenes, 11(2), 79-83. doi: https://doi.org/10.14483/16579089.5629

Solórzano Mendoza, Y. D. (2017). La psicopedagogía, una necesidad docente en la Educación Superior actual. Polo del Conocimiento, 2(11), 177-188. https://doi.org/10.23857/pc.v2i11.401

Subiela García, J. A., Abellón Ruiz, J., Celdrán Baños, A. I., Manzanares Lázaro, J. A., & Satorres Ramis, B. (2014). La importancia de la Escucha Activa en la intervención Enfermera. Enfermería Global, 13(34), 276-292.

Tapia Gutiérrez, C. P., & Cubo Delgado, S. (2017). Habilidades sociales relevantes: percepciones de múltiples actores educativos. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 133-148.

Tortosa Jiménez, A. (2018). El aprendizaje de habilidades sociales en el aula. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 4(4), 158-165. https://doi.org/https://doi.org/10.17561/riai.v4.n4.13