Professional improvement in contact lenses in Pinar del Río. Historical evolution

Main Article Content

Anileidys Muñoz Lazo
Juan Alberto Mena Lorenzo
Julio Antonio Conill Armenteros

Abstract

An analysis on the process of the professionals' of the specialty Optometry training and Optics was carried out, specifically in the subspecialty contact eyeglasses, of the county Pinegrove of the River. The objective proposed in the work was directed to carry out an approach to the historical evolution of this process in the county. For he / she had it place a study that began approximately in the year 1970 of last century, until the present time. The investigation followed a mixed focus as general orientation and he / she had descriptive character. They were employees theoretical and empiric methods of qualitative and quantitative type, although they had bigger preponderance the testimony and the analysis of documents. The investigation had descriptive character and it assumed a mixed focus. The carried out historical journey allowed to check the employment of the modalities of training in the work position and training like main roads of the professionals' training, as long as the modalities of courses of they carried out outside of the county. It facilitated it to know the growing tendency in the technical and technological advances and the invigoration of the scientific potential of their professionals, what can condition other training forms, in the same county, for the graduate in Optometry and Optics that he acts in other assistance scenarios, in non-specialized consultations outside of the Ophthalmology Provincial Center. This will allow to have enough prepared personnel to cover the necessities from the population of Pinar del Río related with the attention to patient payees of contact eyeglasses that go to the consultations of Ophthalmology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz Lazo, A., Mena Lorenzo, J. A., & Conill Armenteros, J. A. (2020). Professional improvement in contact lenses in Pinar del Río. Historical evolution. Mendive. Journal on Education, 18(2), 193–205. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1761
Section
ARTICLES
Author Biographies

Anileidys Muñoz Lazo, Hospital General Docente "Abel Santmaría Cuadrado" Pinar del Río

Licenciada en Optometría y Ótica. Proesora asistente de la Catedre de Oftalmología, Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado" Pinar del Río.

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Dr. en Ciencias Pedagógicas. Decano de lña Facultad de Educacion Infantil.Universidad  de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

References

Barbón, O. G.; Borges L. D. & Añorga J. A. (2014). La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. Educación Médica Superior Vol. 29 (2), p. 6-13 Recuperado de: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/441

González, M. & Borroto, M. (2015). Estrategia de superación profesional para fortalecer la formación ambiental de los profesores de la disciplina Medicina General Integral en la Facultad de Ciencias Médicas "Dr. José Assef Yara" de Ciego de Ávila. Educación y Sociedad, Vol. 13(2), 16-28.

Cardentey, J. & González, R. (2016). Aspectos acerca de la superación profesional en la educación médica. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río. Vol 30(1), 34-41

Castro, F. (1991). Ciencia, Tecnología y Sociedad 1988-1990.La Habana, Cuba: Ciencias Sociales

Corbea, A. D., Ávila, A. F., Ávila, S. S., & Medina, M. R. (2014). Formación de tecnólogos de la salud. Antecedentes y retos. Recuperado de: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/279/333

Gaceta Oficial de la república de Cuba (2019). Constitución de la República de Cuba. Recuperado de http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2019/01/Constitucion-Cuba-2019.pdf

López, G. J.; Cañizares, O.; Lemus, E. R. & Valdés, M. (2017). La superación profesional en salud ocupacional como una necesidad para la atención médica integral. Educación Médica Superior 31(2).

Lazo, M. (2015a). Modelo de superación con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, Vol. 6(4), p 3-13

Lazo, M. (2015b). La formación permanente y continuada en educación ambiental del médico en la atención primaria de salud. Revista electrónica Órbita Científica. 21(84): ISSN: 1027-4472

Lazo, M. (2018). Tecnología de la salud, Universidad innovadora. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 9(1): 74-85

Muñoz, L. L., González, T. R., & Lacorte, P. (2016). La educación permanente y continuada en los tecnólogos optómetras y ópticos. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 7(1): 14-21.

Muñoz, L. L.; Barrocas, P. J. & Williams, A. (2018). El proceso de superación de la Educación Médica y de Tecnología de la Salud particularizado en Optometría y Óptica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 9(2): 108- 115.

Muñoz, A. & Sánchez, A. (2017). Resultados visuales en pacientes portadores de lentes de contacto por ametropías en Pinar del Río. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(1): 41-46.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>