Career projects as mediators of the teaching-learning process of the Investigative Labor Training discipline
Main Article Content
Abstract
The article presents a study about the Investigative Labor Training Discipline as main responsible for achieving the development of professional performance modes in the future teachers of Mathematics and the role that career projects can play in it. Theoretical methods such as historical-logical analysis, induction-deduction, system approach and analysis-synthesis were used in its elaboration; also empirical methods such as documentary analysis, surveys, interviews and class observation; and statistical techniques such as percentage analysis. Among the main findings were the limitations of the relationship between the various documents that regulate the process of this and its function as an Integrating Principal Discipline; lack of response from the subjects that integrate it to the demands of the Discipline and inadequacies in the correspondence between the contents of its programs and the object of the pedagogical profession of the teacher of Mathematics. It was possible to conclude that the career projects are an adequate mediating strategy in the integration of knowledge that form the pedagogical professional acting mode.
Downloads
Article Details
References
Blank, W. (1997). Authentic instruction. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices for connecting high school to the real world. Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407586)
Bottoms, G., & Webb, L.D. (1998). Connecting the curriculum to “real life.” Breaki Dickinson, K.P., Soukamneuth, S., Yu, H.C., Kimball, M., D’Amico, R., Perry, R., et al. (1998). Providing educational services in the Summer Youth Employment and Training Program [Technical assistance guide]. Washington, DC: U.S. Department of Labor, Office of Policy & Research. (ERIC Document Reproduction Service No. ED420756)
Bottoms, G., & Webb, L.D. (1998). Connecting the curriculum to “real life.” Breaking Ranks: Making it happen. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals. (ERIC Document Reproduction Service No. ED434413)
Cortijo, R. (1996). Metodología de la Enseñanza de las Ramas Técnicas. ISPETP: La Habana.
Mainegra. D., Miranda. J., Cué, J. (2018.). “Comprensión de textos escritos con el apoyo de conocimientos matemáticos en secundaria básica”. Revista Actualidades Investigativas en Educación. http://revista.inie.ucr.ac.cr/ issn 1409-4703. Enero 2018. P-6.
Despaigne, M. (2014). La disciplina principal integradora “Formación Laboral Investigativa”: Proyección estratégica desde la carrera Matemática-Física en la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Revista pedagógica maestro y sociedad. Enero 2014.
Fernández, O. E. y otros (2016). La Formación Laboral investigativa como Disciplina Principal Integradora en la formación inicial del maestro primario. Tomado de www.redib.org/.../oai_articulo792204-formacion-laboral--investigativa-disciplina-pri
Fuentes, H. (2003). Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. CEES "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Harwell, S. (1997). Project-based learning. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices for connecting high school to the real world. Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407586)
Ministerio de Educación Superior (2007). Resolución 210/2007 del MES. Documento impreso. MES, La Habana.
Miranda, J. Mainegra, D. Moreira, A. Pacheco, R. Rodríguez, I. (2014). Estudio diagnóstico de los resultados de los exámenes de Matemática de ingreso a la Universidad en la Provincia de Pinar del Río. Ponencia presentada en la Comisión Nacional de Matemática en el curso escolar 2013-2014. Documento en formato digital. La Habana.
Mosqueda-Matos, D. (2013). La dimensión ambiental en la disciplina Formación Laboral Investigativa de la carrera Matemática – Física. Tomado de www.redib.org/.../oai_articulo792204-formacion-laboral--investigativa-disciplina-pri
Tejeda, R. (2006). Alternativa metodológica para la gestión de proyectos de ingeniería en la unidad docente y las entidades laborales bases. V Congreso Internacional Universidad 2006. “La Universalización de la Universidad por un mundo mejor”, Palacio de las Convenciones, La Habana, Cuba. ISBN 959–0282–08–3.
Tejeda, R. y Sánchez, P.R. (2009). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Universidad de Holguín. “Oscar Lucero Moya”. CECES. ISBN: 978-959-16-0961-8 300 378. Cuba.
Robaina, I. (2017). Modo de actuación creativo en la formación inicial del profesor de matemática. Tesis presentada en opción del título de Doctor en ciencias pedagógicas. Universidad de Pinar del Río. Hermanos Saíz Montes de Oca.
Rojas, A. y otros (2016). La Disciplina Principal Integradora Formación Laboral Investigativa: Necesidad de lograr influencias y exigencias educativas coherentes de los actores que participan en el proceso formativo. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Tomado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/1373/1364
Rubio, I. (2005). Modelo para la gestión del proceso de formación y desarrollo de habilidades de estudio con enfoque profesional, en la carrera de Licenciatura en Educación, especialidad Ciencias Exac. Tomado de https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/65/1/2012.4.9.u1.s4.t.pdf.
Valdés, N. (2015). “La disciplina principal integradora. Su papel en la elevación de la calidad del profesional en la Facultad de Agronomía de Montaña.”. Monografias. com educación. Universidad de Pinar del Río.
Lazo. Y, García. M y García, A (2017). La labor educativa en la educación superior cubana desde la extensión universitaria: tendencias en las residencias estudiantiles. Revista Cubana Educación Superior. 36(2): 169-181. Tomado de https://scielo.sld.cu/pdf/rces/v36n2/rces16217.pdf.