The professional orientation to the masonry specialty: a system of activities

Main Article Content

Jóse Andrés Gómez Torres
Jesús Torres Domínguez
Vadim Aguilar Hernández

Abstract

The specialty Masonry in Technical and Vocational Education is of great importance given the mission that has to train workers who have to use the most efficient and updated techniques and technologies for the construction of buildings and other construction works. In the pedagogical practice manifested a contradiction expressed in the need to raise the quality of the professional training of the workers in the specialty Masonry, however, there were inadequacies in the work of professional guidance with students who attend the first year in the Polytechnical center "Leonides Blanco", reflected in the insufficient inclination towards the study profile, which led to the failure of a percentage of students. The objective of the work was to elaborate a system of activities that perfected the process of professional orientation towards the specialty Albañilería the first year at the "Leonides Blanco" PolytechnicCenter. In the investigative process, the dialectical-materialist method was assumed as the general method, which supported the theoretical methods, the application of statistical techniques that made possible the study and systematization of the theoretical and methodological foundations of the process under investigation. The practical significance is expressed in a system of activities that contributed to the professional orientation of the first-year students of the specialty Masonry, which guarantees a relevant initial training process, depending on the demands of the professional model and the needs educational and social

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Torres, J. A., Torres Domínguez, J., & Aguilar Hernández, V. (2018). The professional orientation to the masonry specialty: a system of activities. Mendive. Journal on Education, 16(2), 247–261. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1348
Section
ARTICLES
Author Biographies

Jóse Andrés Gómez Torres, Centro Politécnico “Leonides Blanco”

Licenciado en Educación Especilidad Humanidades

Jesús Torres Domínguez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación, Especialidad “Agropecuria”, Máster en Pedagogia Profesional, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y Jefe de departamento de Agropecuria

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”, Máster en Ciencias de la Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Auxiliar

 

 

 

 

 

 

References

Abreu, R. L. & Cuevas C. (comp.). (2012). Compendio de trabajos de postgrado: Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Armas, N. de & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Barrera, I. (2016). Estrategia educativa dirigida a potenciar los intereses profesionales pedagógicos, en estudiantes de la Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive» (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive», Pinar del Río.

Bermúdez, R. & Pérez, L. (2004). Aprendizaje formativo y Crecimiento personal. La Habana: Pueblo y Educación.

Cueto, R. N. (2017). La Orientación profesional hacia las carreras pedagógicas: estado actual en Pinar del Río. Presentado en Evento de base Universidad 2018, Pinar del Río.

Dueñas, N., Mainegra, D. & Mena, J.A. (2016). «Una concepción pedagógica para la formación vocacional agropecuaria, a partir de la comunicación social comunitaria». En revista Órbita Científica, 22, 92.

Mainegra Fernández, D. (2016). El futuro de la ciencia comienza hoy y la educación no puede olvidarse de él. Recuperado 15 de septiembre de 2017, a partir de http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?El-futuro-de-la-ciencia-comienza-hoy-y-la-educacion-no-puede-olvidarse-de-el

Mena, J. A. (2015). «La Educación Técnica y Profesional: una educación diferente». Mendive. Revista de Educación, 13(4), 353-363.

Mena Lorenzo, J. A. & León Coro, J. J. (2014). «Relación demanda-formación profesional: su importancia en la orientación hacia las profesiones de nivel medio». Mendive. Revista de Educación, 12(3), 384-392.

Mena Lorenzo, J. A. & Sierra Barrios, A. (2014). «Relación demanda, formación profesional y orientación hacia las profesiones». Mendive. Revista de Educación, 12(4), 533-542.

Pino, J. L. del. (2013). «Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos». Revista Alternativas Cubanas en psicología, (2), 43.

Ramos Cordero, Y. & Breijo Worosz, T. (2017). «Acercamiento histórico a la orientación profesional hacia las especialidades técnicas en los alumnos de secundaria básica». Mendive, 15(2), 242-252.

Rodríguez del Castillo, M. A. & Rodríguez Palacios, A. (2011). «La estrategia como resultado científico pedagógico». En Resultados Científicos en la Investigación educativa (pp. 22-40). La Habana: Pueblo y Educación.

Torres Castellano, E. R. & Manzano Guzmán, R. (2013). ABC del proceso de formación vocacional y orientación profesional. Ministerio de Educación. Recuperado a partir de http://educaciones.cubaeduca.cu/media/educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/ABC%20del%20proceso%20de%20FVOPP.pdf

Torres, J. (2003). El trabajo de la orientación profesional: una estrategia metodológica hacia carreras agropecuarias en estudiantes de Secundaria. Básica (Tesis doctoral). Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar del Río. Recuperado a partir de http://rc.upr.edu.cu/

Velázquez Ávila, R. M. (2015). «Transformaciones educacionales en el siglo XXI, cambios en el modo de actuación profesional». Alternativas, 16(2).

Vigotski, L. S. (1989). «Pensamiento y palabra». En Proceso de formación de la psicología marxista (pp. 164-209). Moscú: Progreso.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3