The academic index and its impact on the results of entrance exams to higher education

Main Article Content

Pedro Luis Delgado Bravo
Francisco Lázaro García Fernández
Luciana Lara Cardentey

Abstract

In the article the relationship among the academic index as value of the quality in the abilities and knowledge acquired by the students in the pre-university teaching and the average in the entrance test to the superior education is analyzed. The fundamental objective was directed to determine the influence that exercises the academic index in the results of the students in the entrance exams and in the final average in the career grant for the continuation of university studies in Pinar del Río province, among the years 2016 and 2017. The study had a descriptive character, being used statistical methods that allowed to determine the contradiction among the results obtained by the students in the entrance test and its academic index and the questioning of this last one as a real and reliable value of the academic quality of the students that opt for the continuity of university studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Delgado Bravo, P. L., García Fernández, F. L., & Lara Cardentey, L. (2018). The academic index and its impact on the results of entrance exams to higher education. Mendive. Journal on Education, 16(1), 110–121. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1295
Section
ARTICLES
Author Biographies

Pedro Luis Delgado Bravo, Departamento de Recursos Informáticos para el Aprendizaje(DRIA), Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación Especialidad Matemática, Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar.

Francisco Lázaro García Fernández, Departamento Matemática-Física, Facultad de Educación Media, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación Especialidad Matemática, Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar.

Luciana Lara Cardentey, Departamento de Ingreso y Ubicación Laboral, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Ingeniera en Equipos y Componentes Electrónicos, Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación, Profesora Asistente

References

Bartual, T., & Poblet, M. C. (2009). Determinantes del rendimiento académico en estudiantes universitarios de primer año de Economía. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(3), 172-181.

Carrión Pérez, E. (2002). Validación de características al ingreso como predictores del rendimiento académico en la carrera de medicina. Educación Médica Superior, 16(1), 1-2.

Franklin, M. (1995). The effects of differential college environments on academic learning and student perceptions of cognitive development. Research in Higher Education, 36 (2), 127-153.

Ibarra, M., & Michalus, J. (2010). Análisis del Rendimiento Académico Mediante un Modelo Logit. Ingeniería Industrial, 9 (2), 47-56.

Ministerio de Educación de Cuba. (2007). La Educación Cubana en 50 años de Revolución. [CD]. MINED.

Tejedor Tejedor, F. J. (2003). Poder explicativo de algunos determinantes del rendimiento en los estudios universitarios. Revista Española de Pedagogía, Universidad de Salamanca, 224, 5-32.

Tejuca Martínez, M., Gutiérrez Fernández, O., Hernández Pérez, G., & García Ojalvo, I. (2017). Análisis del acceso a la educación superior cubana de los estudiantes de preuniversitario en el curso 2014-2015. Revista Cubana de Educación Superior, 36 (1), 165-186.