Methodological procedure to develop emotional autonomy in university students/Procedimiento metodológico para desarrollar la autonomía emocional en estudiantes universitarios

Main Article Content

Yannia Torres Pérez

Abstract

University students are living today in an unprecedented socio-psychological situation due to the impact of COVID-19. Various negative emotions have been experienced as a result of this. Attention to this problem is of vital importance for the training of these future professionals, however, in interviews with the teachers, it was found that they have insufficient preparation for such professional performance. To mitigate this insufficiency, it is proposed to develop a methodological procedure that allows the development of the emotional autonomy of university students during the teaching-learning process, which will improve the preparation of teachers aimed at attending to the emotional problems of their students in times pandemic. Depending on its realization, theoretical methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and modeling were used. The individual interview with teachers and students was also used as empirical method to delve into the problem investigated. As a result, a methodological procedure of great value was obtained as it constitutes an accurate guide to all education professionals for their educational work based on the development of the personality of their students and especially their emotional autonomy. This prepares them for life in pandemic situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Pérez, Y. (2021). Methodological procedure to develop emotional autonomy in university students/Procedimiento metodológico para desarrollar la autonomía emocional en estudiantes universitarios. Mendive. Journal on Education, 19(3), 848–861. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2435
Section
ARTICLES

References

Aguirre, M. Castro, M. Candia, C. Cordero, A. y Sánchez, M. (2016) Autoconfianza y prueba de selección universitaria de matemática en Chile. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología l Julio-Diciembre, 15(2), 61-74. Disponible en: http://Dialnet-AutoconfianzaYPruebaDeSeleccionUNiversitariaDeMate-5689502.pdf

Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. El enfoque de la educación emocional. Barcelona: Praxis - WoltersKluwer.

Contreras, F. Espinosa, J. C. Esguerra, G. Haikal, A. Polanía, A. y Rodríguez, A. (2005) Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 1(2), julio-diciembre, pp. 183-194. Universidad Santo Tomás. Bogotá, Colombia. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67910207

Espinosa, Y., Mesa., Díaz, Y., Caraballo, L. y Mesa, M.A. (2020) Estudio del impacto psicológico de la COVID-19 en estudiantes de Ciencias Médicas, Los Palacios. Revista Cubana de Salud Pública, 46 (Supl. especial):e2659. Disponible en: http://www.1561-3127-rcsp-www-s1-e2659.pdf

Fernández, L. (2005) Pensando en la Personalidad. Tomo 1 y 2. Ciudad de La Habana, Editorial Félix Varela.

Langer, E. (2018) Los miedos en tiempos de crisis según docentes y estudiantes de Argentina. Universitarias, 28, pp. 19-38. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17163/uni.n28.2018.01

Lorenzo, A., Días, K. y Zaldívar D. (2020) La psicología como ciencia en el afrontamiento a la COVID-19: apuntes generales. Anales De La Academia De Ciencias De Cuba, 10(2), e839. Recuperado de http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/839

Lozano-Vargas, Antonio. (2020). Impacto de la epidemia del Coronavirus (COVID-19) en la salud mental del personal de salud y en la población general de China. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(1), 51-56. https://dx.doi.org/10.20453/rnp.v83i1.3687

Murillo, J. y Duk, C. (2020) El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2020, 14(1), 11-13. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Ordaz Hernández, M. (2020). A causa de la Covid-19… ¿perdimos el curso escolar?. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 452-456. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2053

Reátegui, P. J. y Yahuarcani S.D. (2015) Automotivación y aprendizaje académico de los estudiantes del 4° "b" de secundaria del colegio experimental UNAP del año 2014". (Requisito para la obtención del título profesional de Licenciado en Educación con mención en: Filosofía y Psicopedagogía. Iquitos Perú). Disponible en: http://repositorios.unapiquitos.edu.pe/handle/20.500.12737/5287

Rodríguez, A., Torres, Y. y Leyva, C. (2020) Procedimiento metodológico para perfeccionar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Historia de la Psicología en la formación del psicopedagogo. Revista Opuntia Brava, 12(4), 110-122. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1038/1348

Bermello Navarrete, R.C.; Carrillo Alfonso, A.L.; Moret Rodríguez, J.; & Rodríguez Suárez, A. (2016). La consolidación del valor responsabilidad en estudiantes universitarios desde la clase de Informática. EDUMECENTRO, 8(3), 224-231. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300017&lng=es&tlng=es

Torres, Y., Medina, E. y Carralero, L. (2019): El clima sociopsicológico en el proceso de enseñanza- aprendizaje", Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (junio 201 9). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/sociopsicologico-ensenanza-aprendizaje.html

Torres, Y., Medina, E. y Ramírez, A.M. (2019) La obra de José Martí en las clases de Psicología, una propuesta para la formación de educadores. Revista Pedagogía Universitaria, 24(1), 56-65. Disponible en: https://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/792