The professional orientation in the specialty Administration of the Human Capital

Main Article Content

Amelia Milagro López Martínez
Juan Alberto Mena Lorenzo

Abstract

In the article it is approached one of the most significant problems in the Technical Education and Professional (ETP): the orientation toward the professions, to form a professional in correspondence to the current social and labor demands. Is carried out an approach to the historical evolution of the referred process, as well as antecedents and theoretical foundations of the phenomenon are examined in the ETP and in the Administration of the Human Capital specialty, on bases of the Dialectical-Materialistic one, the General Pedagogy, the Pedagogy of the ETP in particular and the situation of the process in the Polytechnic Center Rigoberto Fuentes Pérez.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Martínez, A. M., & Mena Lorenzo, J. A. (2016). The professional orientation in the specialty Administration of the Human Capital. Mendive. Journal on Education, 14(1), 56–64. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/808
Section
ARTICLES
Author Biographies

Amelia Milagro López Martínez, Centro Politécnico Rigoberto Fuentes Pérez

Licenciada en Educación, especialidad Economía

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río

Licenciado en educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Master en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

References

- Abreu, R. (2004). Un modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. Tesis Doctoral. La Habana: ISP «Enrique José Varona».

- Bermúdez, R. (2003). La teoría histórico cultural de l. S. Vigotsky. Algunas ideas básicas acerca de la educación y el desarrollo psíquico. En Moreno, M. J. (comp.)(2003). Selección de lecturas de psicología del desarrollo. Formato digital.

- Blanco, A. (2001). Introducción a la sociología. La Habana: Pueblo y Educación.

- Cerezal, J (2000). La formación laboral de los alumnos umbrales del siglo XXI / Julio Cerezal Mezquita, Jorge Fiallo Rodríguez, María del Rosario Patiño Rodríguez. La Habana: Pueblo y Educación.

- Del Pino J, L, y Fernández, S. (2005). Motivación Profesional para la formación pedagógica en planes emergentes. La Habana: Academia

- Fragoso, A y Maireles, F. (1973) Orientación hacia el trabajo. Viceministerio de la ETP. MINED

- González, V. (2003), Motivación profesional y personalidad. En Selección de lecturas y técnicas para el taller de orientación educacional y rol profesional. La Habana: ISPEJV

- González Rey. F (1996). Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Ciencias Sociales.

- kolesnikov, N. (1983) Cuba: educación popular y preparación de los cuadros nacionales 1959- 1982. Moscú: Progreso.

- Mena, J. A. (2008) Metodología para la integración escuela politécnica empresa. Tesis Doctoral. La Habana: ICCP

- MINED. (1981) RM.18. Sobre formación vocacional y orientación profesional.

- MINED-ICCP (1981) Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.

- Morejón, J. P. (2009) La orientación profesional en la especialidad Construcción Civil. Tesis de Maestría. Pinar del Rio: UCPRMM

- Cuba- PCC (1975) Informe al 1er congreso del PCC. La habana: Oficina de publicaciones del Consejo de Estado.

- Rubinstein S.L. (1979). Principios de la psicología general. La Habana: Ed. Revolucionarias.

- Torres, J. (2003) Estrategia para la orientación profesional hacia las carreras agropecuarias. Tesis Doctoral. La Habana: ICCP

- Vigotski. L. S. (1989). Pensamiento y palabra. En proceso de formación de la Psicología marxista: L. S. Vigotski, A.N. Leontiev, A. Luria, (pp. 164-209). Moscú: Editorial Progreso.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>