Educational assistance to students with physical handicaps

Main Article Content

Anselmo Vázquez Vázquez
Svetlana Akudovich
Katia M. Pérez Pacheco

Abstract

The present study was developed with the aim of determining the state of educational attention to students with handicaps. The Methods used are: General dialectical, Historic and logical and Systemic, Observation, Interview and Survey. As sample were taken 20 teachers and 100% of the students with handicaps from the faculty. Results: The educational assistance to students with ha ndi caps is being given empirically , regulations and guidelines from the Higher Ministry of Education related to handicaps are not known; There is scarce knowledge about the characteristics of handicaps and needs of guidance for effective learning. It recog nizes the importance of providing necessary resources for inclusion in the Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vázquez Vázquez, A., Akudovich, S., & Pérez Pacheco, K. M. (2015). Educational assistance to students with physical handicaps. Mendive. Journal on Education, 13(2), 189–196. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/708
Section
ARTICLES

References

Alonso, A. Y Díez, E. (2008). Universidad y discapacidad: indicadores de buenas prácticas y estándares de actuación para programas y servicios. Siglo Cero, 39 (2), 82-98.

Álvarez, C. (1992). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la educación superior cubana. MES. La Habana.

Arias, G. (s/f): Zona de Desarrollo Próximo o más Próximo. Una sistematización crítica, Ed. Ligeras, Facultad Psicología, Universidad de la Habana, Cuba

Bell, R. (1997): Educación Especial: Razones, visión actual y desafíos, Ed. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba

Bell, R. (1997): En torno a la comprensión socio - histórico - cultural en: Educación Especial: Razones, Visión Actual y Desafíos, Ed. Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana, Cuba

Díez, E. (2005). Los universitarios con discapacidad en el Espacio Europeo de Educación

Dukes, L. L. (2001). The process: Development of AHEAD Program Standars. Journal of Postsecondary Education and Disability, 14 (2), 62-80.

Duk, Cynthia. (2004) ¿Integración escolar o Inclusión educativa? En: red de Inclusión. Directora ejecutiva de la Fundación INEN.

Vigotsky, L. S. (1989): Obras Completas, Fundamentos de Defectología, Editorial Pueblo y educación, La Habana, Cuba.

Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad, hecho en Nueva York el 13 de diciembre de 2006.