Is our school sexist? Its evaluation and social significance

Main Article Content

Carmen Rosa Pacheco Carpio
Juan Silvio Cabrera Albert
Iselys González López

Abstract

The sexism is a social phenomenon based on the historical superiority of masculine sex, as the result of which women are socially less recognized than men. Although, the society has revolutionized together with the conceptions about women and everything they can do, sexism keeps been an unsolved problem. As a re sult, today it is necessary to change the static beliefs system of social consciousness not only of men but also of women who are used to reproduce stereotyped gender relations. The present article is aimed to evaluate social significance of sexist manifes tations of which we are not always conscious, limiting the possibility of generating a proactive behavior on gender issues within the academic community in order to transform and moderate the human relations in favor of an inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pacheco Carpio, C. R., Cabrera Albert, J. S., & González López, I. (2012). Is our school sexist? Its evaluation and social significance. Mendive. Journal on Education, 11(1), 71–77. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/573
Section
ARTICLES

References

Araya, S. (2003): “Relaciones sexistas en la educación”. Revista Educación. Vol. 27, no. 001. Universidad de Costa Rica, pp.41-52. Balaguer, M. L. (2008): “Género y lenguaje: presupuestos para un lenguaje jurídico igualitario” en Revista de Derecho Político. Ediciones UNED. Revista de Derecho Político No. 73, septiembre-diciembre pp. 71100

Barudi Labrin, Jorge (1999): “El sexismo como violencia ideológica: sus efectos en las personas, las familias y los grupos” disponible en:http://e-spacio.uned.es/fez/ eserv.php?pid=bibliuned:Epos62F4D032-CC7C-9E17-691C-68AB123F4DAC&dsID=PDF

Bonal, X (1998): Sociología de la Educación: Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona, Paidos.

Carega, G. (2002): “Voces y presencias silenciadas” en Poderes cuestionados: sexismo y racismo en América Latina. Red de Mujeres Afrocaribeñas y Afrolatinas. pp. 35-45.

Diz, Tania (2007):“Lenguaje”. Disponible en: http://estatico.buenosaires.gov.ar/areas/ des_social/mujer/observatorio_genero/pdf/lenguaje.pdf

Facio, A (2000): “Feminismo, derecho y patriarcado”, disponible en:http://cidemac.org/ PDFs/ibliovirtual/VIOLENCIA%20CONTRA%20LAS%20MUJERES/Genero,%20Derecho%20y%20Patriarcad o.pdf

García, Álvaro (1994): ¿Es sexista la lengua española? Una investigación sobre el género gramatical. Ediciones Paidós, Barcelona. Islas, H. (2005): Lenguaje y discriminación. CONAPRED, p.47.

Kotoučová, M. (2007): Sexismo en el español y el checo desde el punto de vista léxico- semántico. Disponible en: http://is.muni.cz/th/52194/ff_m/kotouc.txt

Lledó, Eulàlia (1992): El sexismo y el androcentrismo en la lengua: análisis y propuestas de cambio. Barcelona, Universitat Autónoma de Barcelona, Institut de Ciencies de l‟Educació.

López Valero, Armando et all. (1998): “El discurso del profesorado del área de lengua y literatura ante la transmisión de géneros en la enseñanza secundaria”, disponible en: http://huespedes.cica.es/aliens/revfuentes/num1/amando.htm Meana

Suárez, Teresa (2003):“Sexismo lingüístico en los medios de comunicación”, disponible en: www.bizkaia.net/Home2/.../297_mujeres.jornadas03.Ponencias.doc

Ortega, E.(2009): “Aproximación a una enseñanza basada en la coeducación”, disponible en:http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_15/ EDUARDO_ORTEGA_2.pdf

Pacheco, C. et all.(2004): Prácticas sexistas en el aula. Disponible en: http://www.unicef.org/paraguay/spanish/py_practicas_sexistas.pdf

Ulloa, M. (2002): “Justicia a las mujeres invisibilizadas por la palabra y en la palabra”, disponible en: http://www.csj.gob.sv/genero/images/PDF/lenguaje_sexista.pdf

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2