Methodology for educational guidance in the teaching-learning process of engineering
Main Article Content
Abstract
In the 21st century, new challenges for engineering training are emerging, given the evolving technological, economic, and social developments. The comprehensive training of these professionals constitutes the social mandate of the university. Based on this, it is necessary for university professors to prepare for the guidance they perform within the discipline they teach in the training process. Taking this into account, the objective of this article focused on developing a methodology for educational guidance in the engineering teaching-learning process. Theoretical, empirical, and mathematical-statistical research methods were used, which enabled the design and implementation of the methodology. The proposal enables educational guidance actions closely linked to the didactic components of teaching activities. Its implementation helped minimize the shortcomings identified in the assessment and revealed positive impacts that can be seen in significant transformations in the educational guidance provided by teachers in the teaching-learning process of the Mechanical Engineering program at the Technological University of Havana "José Antonio Echeverría", validated through the pedagogical experiment.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alfonso Pérez, I., & Serra Toledo, R. (2016). ¿Por qué es necesaria la orientación educativa en la universidad de hoy? Revista Referencia Pedagógica, 4(1), 16-27. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/93
Allueva Torres, P. (2022). Orientación educativa y universidad. Octaedro
Bertolín Bruguera, E., & Guevara Ingelmo, R. M. (2025). Evolución de la orientación educativa en la universidad española. European Public & Social Innovation Review, 10, 1-18. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1225
Calviño Valdés-Fauly, M. A. (2002). Orientación psicológica. Esquema referencial de alternativa múltiple. La Habana: Editorial Científico Técnica. https://catalogo.hlg.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=8569
Da Silva, M. H., & Pereira, A. S. (2021). Orientação Educacional: Perspectivas Teóricas. Revista Criar Educação, 10(1), 77-93. https://doi.org/10.18616/ce.v10i1.5651
Echeverría Samanes, B., & Martínez-Clares, P. (2021). Orientar en tiempos de cambio a través de la Teoría U. Revista Orientación y Sociedad, 21(2), 1-24. https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/13144
González Ruda, N., Alfonso Pérez, I., Bermúdez Morris, R., & Arzuaga Ramírez, M. (2023). El crecimiento personal desde el proceso de enseñanza- aprendizaje: experiencia con estudiantes de ingeniería. Revista Cubana de Educación Superior, 42(3), 36-52. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/7907
González Ruda, N., Alfonso Pérez, I., & Bermúdez Morris, R. (2024). La orientación educativa en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la educación superior: fundamentos y reflexiones. Visión Antataura, 8(1), 152-169. https://doi.org/10.48204/j.vian.v8n1.a5235
López Rodríguez del Rey, M. M., Inguanzo Ardila, A. M., & Guerra Domínguez, E. (2024). La Orientación Educativa. Desafíos teóricos y prácticos. Región Científica, 3(1), 2024245. https://doi.org/10.58763/rc2024245
Padrón Álvarez, A., & de la Rúa Batistapau, M. de J. (2013). Análisis de validación de resultados del proyecto de investigación: Particularidades de la Enseñanza de la Ingeniería y la Arquitectura. Revista Referencia Pedagógica, 1(2), 171-186. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/29
Paz-Domínguez, I. M., Gámez-Rodríguez, E., & Vinent Mendo, M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Maestro y Sociedad (Número especial 2), 3-14. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675
Torrecilla-Sánchez, E. M., Gamazo, A., & Sánchez-Prieto, J. C. (2022). La orientación educativa en España: mapeo sobre su estado actual (2010-2019). Education in the Knowledge Society (EKS), 23, 1-17. https://doi.org/10.14201/eks.26739
Valle Lima, A.D. (2012). La investigación pedagógica. Otra Mirada. Pueblo y Educación.
Vélaz-de-Medrano Ureta, C., González-Benito, A., & Otero-Mayer, A. (2023). Análisis comparado del modelo y organización de los servicios de orientación profesional en el contexto europeo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(2), 29-46. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.2.2023.38065
Vieira, M. J., & Vidal, J. (2006). Tendencias de la Educación Superior europea e implicaciones para la orientación universitaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), 75-97. https://doi.org/10.5944/reop.vol.17.num.1.2006.11340
Viñuela, Y., & Vidal, J. (2023). Orientación a estudiantes en los títulos universitarios públicos españoles. Revista Complutense de Educación, 34(3), 605-616. https://doi.org/10.5209/rced.79759