Methodology for educational guidance in the teaching-learning process of engineering

Main Article Content

Norma González Ruda
Ibette Alfonso Pérez

Abstract

In the 21st century, new challenges for engineering training are emerging, given the evolving technological, economic, and social developments. The comprehensive training of these professionals constitutes the social mandate of the university. Based on this, it is necessary for university professors to prepare for the guidance they perform within the discipline they teach in the training process. Taking this into account, the objective of this article focused on developing a methodology for educational guidance in the engineering teaching-learning process. Theoretical, empirical, and mathematical-statistical research methods were used, which enabled the design and implementation of the methodology. The proposal enables educational guidance actions closely linked to the didactic components of teaching activities. Its implementation helped minimize the shortcomings identified in the assessment and revealed positive impacts that can be seen in significant transformations in the educational guidance provided by teachers in the teaching-learning process of the Mechanical Engineering program at the Technological University of Havana "José Antonio Echeverría", validated through the pedagogical experiment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Ruda, N., & Alfonso Pérez, I. (2025). Methodology for educational guidance in the teaching-learning process of engineering. Mendive. Journal on Education, 23(3), e4106. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4106
Section
ARTICLES

References

Alfonso Pérez, I., & Serra Toledo, R. (2016). ¿Por qué es necesaria la orientación educativa en la universidad de hoy? Revista Referencia Pedagógica, 4(1), 16-27. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/93

Allueva Torres, P. (2022). Orientación educativa y universidad. Octaedro

Bertolín Bruguera, E., & Guevara Ingelmo, R. M. (2025). Evolución de la orientación educativa en la universidad española. European Public & Social Innovation Review, 10, 1-18. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1225

Calviño Valdés-Fauly, M. A. (2002). Orientación psicológica. Esquema referencial de alternativa múltiple. La Habana: Editorial Científico Técnica. https://catalogo.hlg.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=8569

Da Silva, M. H., & Pereira, A. S. (2021). Orientação Educacional: Perspectivas Teóricas. Revista Criar Educação, 10(1), 77-93. https://doi.org/10.18616/ce.v10i1.5651

Echeverría Samanes, B., & Martínez-Clares, P. (2021). Orientar en tiempos de cambio a través de la Teoría U. Revista Orientación y Sociedad, 21(2), 1-24. https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/13144

González Ruda, N., Alfonso Pérez, I., Bermúdez Morris, R., & Arzuaga Ramírez, M. (2023). El crecimiento personal desde el proceso de enseñanza- aprendizaje: experiencia con estudiantes de ingeniería. Revista Cubana de Educación Superior, 42(3), 36-52. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/7907

González Ruda, N., Alfonso Pérez, I., & Bermúdez Morris, R. (2024). La orientación educativa en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la educación superior: fundamentos y reflexiones. Visión Antataura, 8(1), 152-169. https://doi.org/10.48204/j.vian.v8n1.a5235

López Rodríguez del Rey, M. M., Inguanzo Ardila, A. M., & Guerra Domínguez, E. (2024). La Orientación Educativa. Desafíos teóricos y prácticos. Región Científica, 3(1), 2024245. https://doi.org/10.58763/rc2024245

Padrón Álvarez, A., & de la Rúa Batistapau, M. de J. (2013). Análisis de validación de resultados del proyecto de investigación: Particularidades de la Enseñanza de la Ingeniería y la Arquitectura. Revista Referencia Pedagógica, 1(2), 171-186. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/29

Paz-Domínguez, I. M., Gámez-Rodríguez, E., & Vinent Mendo, M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Maestro y Sociedad (Número especial 2), 3-14. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675

Torrecilla-Sánchez, E. M., Gamazo, A., & Sánchez-Prieto, J. C. (2022). La orientación educativa en España: mapeo sobre su estado actual (2010-2019). Education in the Knowledge Society (EKS), 23, 1-17. https://doi.org/10.14201/eks.26739

Valle Lima, A.D. (2012). La investigación pedagógica. Otra Mirada. Pueblo y Educación.

Vélaz-de-Medrano Ureta, C., González-Benito, A., & Otero-Mayer, A. (2023). Análisis comparado del modelo y organización de los servicios de orientación profesional en el contexto europeo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(2), 29-46. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.2.2023.38065

Vieira, M. J., & Vidal, J. (2006). Tendencias de la Educación Superior europea e implicaciones para la orientación universitaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), 75-97. https://doi.org/10.5944/reop.vol.17.num.1.2006.11340

Viñuela, Y., & Vidal, J. (2023). Orientación a estudiantes en los títulos universitarios públicos españoles. Revista Complutense de Educación, 34(3), 605-616. https://doi.org/10.5209/rced.79759

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.