Computer center in a primary education classroom
Main Article Content
Abstract
The article presents the results of an action-research project that highlights the capacity of teachers to innovate in their daily educational practice, facing the economic, social and cultural inequalities that limit access to technological resources. Its objective was to demonstrate how, through collaboration between teachers and principals, the implementation of technological resources in a primary classroom can transform the educational experience and motivate students. Using an action-research methodology, technological devices available at the school were managed, which were installed in the classroom to the surprise and enthusiasm of the students. Educational activities were designed that encouraged active interaction with technology and promoted their learning. Despite the limited results in institutional dissemination, the project showed the positive impact of technological integration in challenging educational contexts, highlighting the creativity and effort of teachers to overcome environmental barriers and guarantee quality education. This study highlights the importance of providing greater institutional support to include technologies in schools, especially in disadvantaged regions, where teacher commitment makes a difference in the learning of new generations.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bourdieu, P. (1990). La distinción: Criterio y bases sociales del juicio. Siglo XXI Editores.
Candia García, F. (2021). Estrategias para la innovación educativa en la educación superior hacia el 2030. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), e051. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1088
Medina-Chicaiza, P., González-Hernández, W., & Chiliquinga-Vejar, L. (2022). Las tecnologías en la educación: enfoque de ciencia y sociedad. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 639-648. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600639&lng=es&tlng=es
Enríquez Ramírez, C., Raluy Herrero, M., y Vega Sosa, L. M. (2022). Desarrollo del pensamiento computacional en niñas y niños usando actividades desconectadas y conectadas de computadora. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 046. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1079
Parra Ocampo, P. J., y Mejia Narro, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000300007&lng=es&tlng=es
Carretero, Y. A., Jaramillo, S. E. L., García, I. M., & Pérez-García, P. (2024). Ser un buen docente: Voz del alumnado de los grados en educación infantil y educación primaria. Perfiles Educativos, 46(186), 25-40.
Mejía, J. G. F., Gatica, B. V., y Vargas, M. G. B. (2024). Divulgación científica en Educación Primaria: aplicación e innovación más allá del aula. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3207.
Ruiz, C. E. D., Sánchez, R. C., y Ávila-García, M. S. (2024). Diagnóstico para el diseño de una secuencia didáctica usando la programación visual por bloques como estrategia de enseñanza de Historia en educación primaria. Transdigital, 5(9), e269.
INEGI. (2021). Estadísticas a propósito del Día Mundial de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la Información. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/
Fraga-Varela, F., Ceinos-Sanz, C., García-Murias, R., y Ramos-Trasar, I. (2024). Currículos autonómicos LOMLOE de Educación Primaria y autonomía del profesorado: Un análisis comparado. Revista de Investigación en Educación, 22(3), 439-456.
Mitra, S. (2021). La escuela en la nube: El futuro del aprendizaje. Ediciones Paidós. https://www.academia.edu/45649856/S_MITRA_La_escuela_en_la_nube_El_futuro_del_aprendizaje_Paid%C3%B3s_Barcelona_2020_272_pp
García, E. K. G. (2024). Las Plataformas Digitales como Recurso Didáctico para Reforzar el Aprendizaje del Inglés en Educación Primaria. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(1), 3006-3022.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Estrategia Aprende en Casa: Respuesta educativa ante la pandemia de COVID-19. SEP. https://www.sep.gob.mx/
UNESCO. (2020). COVID-19 and education: From disruption to recovery. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://www.unesco.org/