The adjoining classrooms A need for the process of Technical and Vocational Education of workers in training

Main Article Content

Juan Alberto Mena Lorenzo
Félix Corteza Ledesma

Abstract

This work approaches a new transformation of the Cuban current Technical Education: the annexed classrooms. The author shows a set of criteria resulting from some pedagogic experiences, some researches and the analyses conducted in the last months on this new pedagogic proposal for the formation of workers. It calls the attention of several elements to be considered to achieve positive results.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mena Lorenzo, J. A., & Corteza Ledesma, F. (2010). The adjoining classrooms A need for the process of Technical and Vocational Education of workers in training. Mendive. Journal on Education, 9(1), 42–47. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/361
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Alberto Mena Lorenzo, Instituto Superior Pedagógico "Rafael María de Mendive". Pinar del Río.

Profesor Titular del Dpto. Formación Pedagógica General

Félix Corteza Ledesma, Instituto Superior Pedagógico "Rafael María de Mendive". Pinar del Río.

Profesor Asistente del Dpto. Formación Pedagógica General.

References

Aragón, A. (2009). La Educación Técnica y Profesional. Mesa Redonda. Simpósio 17, Congreso Pedagogia 2009. La Habana

______. (2010). Conferencia magistral impartida en el Politécnico de Informática “Carlos Hidalgo de Pinar del Río, 19 de marzo. En soporte digital.

Assenza, V. (2000) La escuela y el centro de formación como organización sociotécnica. Buenos Aires: OEI.

Castro, F. (1971). Conversación con estudiantes universitarios chilenos. En periódico “Gramma”, 13 de noviembre.

Castro Díaz-Balart, F. (2001). Ciencia, innovación y futuro. La Habana: Ediciones Especiales, ICL.

Comisión nacional Asesora de la ETP. (2009). Informe de la Reunión Nacional, Abril 2009.

______. (2010). Informe de la Reunión Nacional, Abril 2010

______. (2010). Resultados de la primera medición del impacto del trabajo en Aulas Anexas.

Martí, J. (1976). Escritos sobre educación. La Habana: Ciencias Sociales.

Mena, J. A. (2003). La integración Escuela Politécnica- Empresa: una propuesta metodológica para su desarrollo adecuado. Tesis de Maestría. La Habana: ISPETP. Cuba.

MINED. (1985). Reglamento de enseñanza práctica. Resolución Ministerial # 327. La Habana.

______ (2009).Orientaciones emitidas por la Dirección Nacional de ETP en la preparación del curso 2009-2010.

Palacios, E. (1996). La escuela y el trabajo: ¿maridaje utópico? En La Factoría. 1. oct. 1996. Madrid

Sladogna, M. (2000). La recentralización del diseño curricular. El perfil profesional y la definición de competencias profesionales. Buenos Aires: Proyecto INET-GTZ

Weinberg, G. (2003). Modelos educativos en la historia de América latina. Serie teoría e historia de la educación. Buenos Aires: Vapelusz

Zapoznikow, W. (2004). Educar al ciudadano moderno: competencias y transformaciones en el mundo del trabajo. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4