Interdisciplinarity in the integrating teaching tasks of the Investigative Labor Training discipline

Main Article Content

Madelyn Fernández Barrios
Elida Fredesvinda Cordero Peña
Ana Cecilia Jerez González
Caridad Rodríguez Delgado

Abstract

Study Plan E in the Bachelor's Degree in Agricultural Education has Investigative Work Training as its main integrating discipline and brings together the contents of the exercise of the profession, the Educational Research Methodology and Agricultural Didactics. In the exploratory study, weaknesses were observed related to the planning, orientation, execution and evaluation of teaching tasks with an interdisciplinary nature for the solution of professional problems and these do not always stimulate students to search, investigate and problematize the content they they learn. . For this reason, this article aimed to socialize methodological indications for the treatment of interdisciplinarity in integrative teaching tasks and its contribution to the development of modes of action harmonizing different systems of influences according to educational contexts. The general dialectical-materialist method was used, as well as theoretical level methods such as: historical-logical analysis, induction-deduction and analysis-synthesis. At the empirical level, the review of documents, the survey, the interview, performance observation and visits to the work practice were used. A workshop was held to validate the methodological indications for their practical assessment. This result was introduced five years ago in Pinar del Río, showing satisfactory partial results in the integrative exams applied.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Barrios, M., Cordero Peña, E. F., Jerez González, A. C., & Rodríguez Delgado, C. (2023). Interdisciplinarity in the integrating teaching tasks of the Investigative Labor Training discipline. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3559. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3559
Section
ARTICLES
Author Biographies

Madelyn Fernández Barrios, University of Pinar del Rio "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas y profesora Titular del Departamento de Ciencias Agropecuarias de la Universidad de Pinar de Río Hermanos Saiz Montes de Oca

Elida Fredesvinda Cordero Peña, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas y profesora Titular del Departamento de Ciencias Agropecuarias de la Universidad de Pinar de Río Hermanos Saiz Montes de Oca

Ana Cecilia Jerez González, Universidad de Pinar del Río

Máster en Educación y profesora Auxiliar del Departamento de Ciencias Agropecuarias de la Universidad de Pinar de Río Hermanos Saiz Montes de Oca

Caridad Rodríguez Delgado, University of Pinar del Río"Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Máster en Educación y profesora Auxiliar del Departamento de Ciencias Agropecuarias de la Universidad de Pinar de Río Hermanos Saiz Montes de Oca

References

Bell Rodríguez, R. F., Orozco Fernández, I. I., y Lema Cachinell, B. M. (2022). Interdisciplinariedad, aproximación conceptual y algunas implicaciones para la educación inclusiva. UNIANDES Episteme, 9(1), 101-116.

Cutiño Escalona, M., Gómez Aguilera, A. M., y González Rey, F. A. (2018). El trabajo interdisciplinario desde la carrera de agronomía y su articulación con la disciplina de PPD. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/05/carrera-agronomia-disciplina.html

Domingos Ndjava, J., Hechavarria Barzaga, G., y Moreno Toiran, G. (2022). A interdisciplinariedade: Uma necessidade no processo ensino-aprendizagem e um curso de Biologia. Luz 21(4), 32-43. Edición 93. III Época. ISSN 1814-151X. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1206

Espinoza Freire, E.E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional de la educación. Editorial: "Universo Sur". Universidad de Cienfuegos. https://www.researchgate.net/profile/EudaldoEspinozaFreire/publication/327545071

Fornaris Méndez, M., y Huepp Ramos, F. L. (2019). Experiencias de trabajo en la disciplina Formación Laboral Investigativa en la carrera Logopedia. Revista Electrónica Maestro y Sociedad, 16(2), 208-221. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4873

Gómez Ávila, P.M. (2018). Criterios de conceptualización, clasificación selección y caracterización de los métodos de enseñanza. Revista Olimpia 15(47), 168-182. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6353145

Leal Rosales, V. y Bolaño Lamotte, Y. (2021). La disciplina principal integradora en la formación del profesional de la educación. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(2). https://doi.org/10.34070

Mirabal Nápoles, M., Llanes Mesa, L., Cadenas Freixas, J., Carvajal Hernández, B., y Betancourt Valladares, M. (2020). Interdisciplinariedad e investigación formativa desde la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario. Medisur, 18(4): [aprox. 10 p.]. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4507

Pérez Fardales, E., Hernández Alegría, A. V. y Pérez Fardales, M. J. (2017). Bases didácticas del método problémico mediado por las tecnologías en la enseñanza de la filosofía. Pedagogía y Sociedad, 20(50). https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/552

Rodríguez Varis, D. y Dorta Romero, W. de la C. (2022). Diseño de un enfoque problémico interdisciplinario para la formación del profesional de Cultura Física. Acción 18(s/n). https://cu-id.com/2046/v18e18

Rojas Alcina, M. del C., Moreno Toirán, G. & Valle Santos, G. R. (2018). El trabajo metodológico en la disciplina principal integradora formación laboral-investigativa. Una herramienta útil para su dirección. LUZ, 18(1), 103-113. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/957

Most read articles by the same author(s)