Inclusive practices: their social representation in students of the Nursing Career of the Autonomous University of Guerrero

Main Article Content

Alicia Morales Iturio
Anselmo Vázquez Vázquez
Blanca Estela Sánchez Jaimes
Martha Rodríguez Lugo

Abstract

The article focuses on the problem of educational inclusion, seen from the perspective of a group of students of the Nursing Career of the Autonomous University of Guerrero, who from their teaching practices offered a very interesting overview of their representation of a fundamental aspect of this phenomenon: inclusive practices. The objective was to characterize the social representation of inclusive practices in Nursing students. The study followed a methodological strategy with a mixed quantitative-quantitative design, using empirical methods for data collection such as the questionnaire, the Likert-type scale and the focus group. The most relevant result obtained was that the social representation of inclusive practices in the community of nursing students studied is still insufficient and deserves more attention, as well as the design of innovative strategies and proposals that allow the educational transformation that is currently needed. In conclusion, the research provides knowledge about the social representations held by students, favoring the understanding of the different groups of the study, in order to influence, from their representations in the transformation of inclusive practices in the faculty.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales Iturio, A., Vázquez Vázquez, A., Sánchez Jaimes, B. E., & Rodríguez Lugo, M. (2023). Inclusive practices: their social representation in students of the Nursing Career of the Autonomous University of Guerrero. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3531. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3531
Section
ARTICLES

References

Alba, M. V. (2016). Aproximaciones conceptuales desde la escuela Vigotskiana a la teoría de las representaciones sociales. Psicologia em Estudo, 21(1), 17-28.

Nazarova, N. M., & Bell-Rodríguez, R. F. (2019). La preparación profesional de los docentes para el trabajo en las condiciones de la educación inclusiva en Rusia. Identidad Bolivariana, 3(1), 50-62.

Cedillo, I. G., Barrera, V. J. F., Contreras, S. R., & Maceda, G. S. (2023). Propiedades Psicométricas de la Guía de Evaluación de Prácticas Inclusivas para Estudiantes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 16(1), 117-135.

Gómez-Puerta, M., Chiner, E., Rodríguez Rodríguez, R., Gómez Martínez, Á., & Domínguez Santos, S. (2023). Servicios de apoyo a la inclusioìn de los estudiantes universitarios: estudio comparado. España: Repositorio institucional de la Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/133185

Cruz, R. (2016). Discapacidad y educación superior: ¿Una cuestión de derechos o buenas voluntades? CPU-e. Revista Investigación Educativa, (23) Xalapa jul./dic. 2016.

Garnique, C. (2012). Las representaciones sociales: Los docentes de educación básica frente a la inclusión escolar. Perfiles educativos, 34(137), 99-118.

Gayle, A. (2021). Identidad, interculturalidad e inclusión. Revista Mapa, 5(25).

Guajardo-Ramos, E. (2017). Educación Inclusiva en Eneseñanza Superior. ¿Logran los estudiantes con discapacidad acceder a este nivel educativo? Editorial Académica Española.

Guajardo-Ramos, E. (2021) La Inclusión Educativa de la Educación Inclusiva en el Campo de la Educación Especial. Revista de la Escuela Normal, (3). https://esferaspedagogicas.org/content/2022-05-12/la-inclusion-educativa-de-la-educacion-inclusiva-en-el-campo-de-la-educacion-espe

Gutiérrez, M. F., & Martínez Fernández, L. (2020). Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista electrónica de investigación educativa, 22.

Isaacs, M. & Mansilla, L. (2013). Representaciones sociales sobre inclusión de personas con discapacidad en educación superior. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 13(26), 117-130.

Lynch, G. (2020). La investigación de las representaciones sociales: enfoques teóricos e implicaciones metodológicas. Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7(1), 102-118.

Marchesi, A, Blanco, R. & Hernández, L. (2014). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. Del texto: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), Madrid, España.

Marchesi, Á., & Hernández, L. (2019). Cinco dimensiones claves para avanzar en la inclusión educativa en Latinoamérica. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(2), 45-56.

Sánchez Bravo, A., Díaz Flores, C., Sanhueza Henríquez, S., & Friz Carrillo, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34(2), 169-178. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000200010

Most read articles by the same author(s)