Reinventing the teaching of Faunal Biodiversity Contents in the Cuban middle school
Main Article Content
Abstract
This article describes a didactic model for the treatment of faunal biodiversity content in the eighth grade Biology subject at the basic secondary educational level in the Cuban context. A qualitative methodology was followed, with an interpretive-hermeneutic approach. The modeled process was based on three subsystems: cognitive, didactic-methodological and axiological-environmental, made up of structural and functional components with a systemic relationship, which allowed the formation of the student's environmental culture to be revealed as a resulting higher-order quality. In its development, theoretical methods were used such as analytical-synthetic, inductive-deductive modeling, systemic-structural-functional and among the empirical methods, document analysis, participant observation and interviews. The methodological organization of the faunal biodiversity content and its didactic approach stand out as results, based on integrating knowledge, skills and values, as well as the ways of meaning local faunal biodiversity by the students. as well as the practices of care, rational use and respect for the different forms of life that inhabit their immediate environmental reality. Finally, the quantitative and qualitative results obtained with the application of the expert evaluation method demonstrate the feasibility, applicability and relevance of the proposal.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ayerbe López, J. y Perales Palacios, F. J. (2020). «Reinventa tu ciudad»: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 181-203, 204 https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812
Bermudez G.M.A. y Occelli M. (2020). Enfoques para la enseñanza de la Biología: una mirada para los contenidos. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 39, 135-148. http://doi.org/10.7203/DCES.39.16854
Castro, J., Valbuena, E., Escobar, G., Roa, R. y López, L. (2021). Multidimensionalidad de la biodiversidad. Aportes a la formación inicial de profesores de biología en Colombia. Tecné, pisteme y Didaxis: TED, (50), 131-148. https://doi.org/10.17227/ted.num50-11978
Castro, J. y Valbuena, E. (2007). ¿Qué biología enseñar y cómo hacerlo? Hacia una resignificación de la biología escolar. Revista TEA, (22), 126-145.
Couso, D. (2020). Aprender ciencia involucra aprender ideas potentes de la ciencia: la modelización ayuda a la explicación- predicción de fenómenos. En Couso, D., Jiménez Liso, M.R., Refojo, C., y Sacristán, J.A. (Coords) (2020), Enseñando Ciencia con Ciencia. FECYT y Fundacion Lilly. Madrid: Penguin Random House.
De La Cruz, L. y Pérez, N. (2020). El saber escolar en biodiversidad en clave para resignificar su enseñanza. Praxis y Saber, 11(27), e11167. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11167
García, J. y Martínez, F. (2010). Cómo y qué enseñar de la biodiversidad en la alfabetización científica. Enseñanza de las ciencias, 28(2), 175-184. https://www.raco.cat/index.php /Ensenanza/article/view/199611/353385
García, O. (2022). Aportaciones de la excursión docente en la Biología octavo grado a la educación para la Conservación de la Biodiversidad. RAC: revista angolana de ciências. 4(1), e040104. https://doi.org/10.54580/R0401.04
García, O., Sánchez, M. y García, R. (2020). Aporte de un procedimiento didáctico para mejorar el conocimiento de la biodiversidad en Secundaria básica. Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 13(25). https://doi.org/10.17227/bio-grafia.vol.13.num25-11575
García, O. y Méndez. (2017). Hacia una resignificación de la enseñanza del contenido del concepto de biodiversidad en biología Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 13(1), 158-170. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1221
García-Barros S., Fuentes Silveira M. J., Rivadulla-López J. C. y Vázquez-Ben L. (2021). La adaptación de los animales al medio. Qué aspectos consideran los estudiantes de Primaria y Secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3), 3106. doi: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3106
García-Rodeja Gayoso, I., Silva García, E. T. y Sesto Varela, V. (2020). Competencia de estudiantes de secundaria para aplicar ideas sobre el funcionamiento de los ecosistemas. Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 67-85, 86. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2733
Oliva J.M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias 39(2), 6-24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2648
Ruiz Guitiérrez, R.,Hernández Rodríguez, M.C y Noruega Solano, R. (2023). Modelo didáctico para la biología. Bio-grafía, 16(31). https://doi.org/10.17227/bio-grafiavol.16.num31-19850
Reguant-Álvarez, M., & Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d' Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. DOI: 10.1344/reire2016.9.1916
Taylor, S. J. y Bodgan, R. (1998). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. Nueva York: John Wiley & Sons, Inc.
Vigotsky, L. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. La Habana: Editorial Científico-Técnica.