Proposal of a system of workshops for the training of university students who love art

Main Article Content

Pablo Torres Rodríguez
Osmani Alvarez Bencomo
Uberto Mario Hernández Guerra
Manuel Vento Ruizcalderón

Abstract

The article is based on a study of the tendential, conceptual and contextual framework of the training process of students who are fond of art. The objective was to socialize a system of workshops for the training of amateur students, which emphasized the manifestations of plastic arts and locution at the University of Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca¨. The main theoretical methods used were the historical-logical and empirical ones such as the interview, the survey, the observation and the documentary analysis. The main results were the system of training workshops for amateur students that contributes to the promotion of culture with a marked influence on their comprehensive training and enabled its possible generalization to various contexts and artistic manifestations. The conclusions derived from the training workshops for university students, as art lovers, contribute to the promotion of culture in the university and territorial community, all of which contributes to the social commitment of the Cuban university in fulfillment of its mission.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Rodríguez, P., Alvarez Bencomo, O., Hernández Guerra, U. M., & Vento Ruizcalderón, M. (2023). Proposal of a system of workshops for the training of university students who love art. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3275. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3275
Section
ARTICLES

References

Cano, A., & Castro, D. (2016). La extensión universitaria en La transformación de La educación superior. El caso de Uruguay. Andamios, 13(31), 313-337.

Carenzo, S.; Fernández Álvarez, M.I.; Castronovo, A. y Gigliarelli, E. (2019). Extensión en Colabor: la producción de prácticas autogestionadas de formación para la gestión colectiva del trabajo. +E: Revista de Extensión Universitaria, 9(11), 151-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7216562

González Aportela, O. y Batista Mainegra, A. (2017). Gestión de la calidad del proceso extensionista en la Universidad de la Habana. Rev. Cubana Edu. Superior, 36(1), 94-108. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000100009

González González, G. R. y González Fernández-Larrea, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la extensión universitaria. Compromiso Social, 1(1), 11-22. https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/18

MES. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. La Habana: MES. https://www.mes.gob.cu/extension-universitaria

Nan, L., González Aportela, O., & Batista Mainegra, A. (2021). Extensión universitaria y la Universidad Internacional de Heilongjiang, un análisis crítico. Revista Conrado, 17(83), 8-20. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n83/1990-8644-rc-17-83-8.pdf

Núñez, L.; Américo, F., Arias, J. y Thevenet, G. (2017). Experiencias de formación en extensión universitaria. Aportes y desafíos institucionales. Revista +E versión en línea, 7(7), 234-243: Ediciones UNL. https://doi.org/10.14409/extension.v0i7.706

Ramírez-Montoya, M., & Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Comunicar, 65, 9-20. https://doi.org/10.3916/C65-2020-01

Rojas, A.; Rovira, Y.; González, M.; Mirabal, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. COODES,8(1), 147-159. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300

Rodríguez Pulido, J., Artiles Rodríguez, J. y Guerra Santana, M. (2020) Aprendizaje del estudiante universitario: un estudio de caso. Edutec,56(1), 201-217. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1037

Rovira Alvarez, M. Y., y López Calichs, E. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad Y Sociedad, 9(5), 82-89. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715

Tomassino, H., y Cano, A. (2016). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. Revista Masquedós, 1(1), 9-2. https://www.redalyc.org/pdf/628/62846700015.pdf

Trigo Ibáñez, E., Santos Díaz, I. C., & Sánchez Rodríguez, S. (2020) What do Spanish adolescents read? A study of analog reading consumption. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 35-53. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.278