Professionalization of science and humanities teachers at the "Pedro Concepción Tamargo" Polytechnic Center

Main Article Content

Aimara Álvarez Cabreriza
Armando Acosta Iglesias
Yanisleidy Cruz Melgarejo

Abstract

Currently, the process of professionalizing science and humanities teachers is considered one of the great challenges of Technical and Professional Education. This constitutes the basis for the solution of other problems posed to the polytechnic center in its link with the social environment. A teacher is considered professionalized when he or she is capable of performing his or her functions and solving the professional problems inherent to his or her activity, in an innovative and creative way. It is determined as part of the integrating elements of the organizational structure of the teaching department, the direction of the integral formation of the students; In this sense, it is necessary to implement actions in an integrated manner, which encourage timely debate in the theoretical and methodological order. The objective of this work was to propose a system of methodological actions that contribute to the professionalization of science and humanities teachers at the Pedro Concepción Tamargo Polytechnic Center, in the municipality of Consolación del Sur in the province of Pinar del Río. The research was carried out on a dialectical-materialistic basis, in which theoretical and empirical methods were used, such as historical-logical, inductive-deductive, analysis-synthesis, modeling, system approach, observation, analysis documentary and interview, which allowed a theoretical and practical study of the educational reality to arrive at this scientific result, which contributed to the preparation of teachers to face the professional problems demanded by the field of action of each specialty.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Cabreriza, A., Acosta Iglesias, A., & Cruz Melgarejo, Y. (2023). Professionalization of science and humanities teachers at the "Pedro Concepción Tamargo" Polytechnic Center. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3236. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3236
Section
ARTICLES
Author Biographies

Aimara Álvarez Cabreriza, Centro Politécnico Pedro Concepción Tamargo.

Subdirectora docente.

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar deel Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación

Yanisleidy Cruz Melgarejo, Centro Mixto Hermanos Saiz Montes de Oca.

Directora general del centro mixto.

References

Almoguea Fernández, M., Baute Álvarez, L. M., & Romero Jiménez, A. M. (2021). El contexto de actuación profesional y la extensión agraria en la formación continua del docente, especialidad agropecuaria. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 69-75. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2075

Baute Álvarez, L. M., Iglesias León, M., León González, J. L., & Pérez Maya, C. J. (2020). Profesionalización del docente universitario desde la solución de los problemas profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 178-182. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1697

Cotelo Armenteros, S., Riol Hernández, M., & Romero Viamonte, J. (2018). La profesionalización docente en género: Contribución al referente de género del profesorado universitario/Teacher professionalization in gender: the contribution to the gender reference of university teaching staff. Educación y sociedad, 16(1), 95-107. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1028

Gato Armas, C. A., Breijo Worosz, T. Rodríguez Fuentes, S. (2017). La profesionalización para el desarrollo de modos de actuación profesional competentes en los profesores habilitados. Pedagogía y Sociedad, 20(50), 197-214. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/563

Harland, A. (2019). Enseñanza universitaria; Una guía introductoria. Ediciones Morata S.L. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2020/06/Porlan.Ensen%CC%83anzaUniversitaria.PR_.pdf

Hernández Cruz, Y., Jiménez Sánchez, L., & Padrón Ramo, M. (2018). La profesionalización como principio en la Educación Técnica y Profesional. Pedagogía Profesional, 16(1). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/114

Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Editorial Graó.

Martín Romera, A., & García Martínez, I. (2018). Profesionalización del docente en la actualidad: Contribuciones al desarrollo profesional. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(1), 7-23. https://www.researchgate.net/publication/323532891_Profesionalizacion_del_docente_en_la_actualidad_Contribuciones_al_desarrollo_profesional

Mesa, L., & Barujel, A. (2018). La profesión docente en la sociedad del conocimiento. Una mirada a través de la revisión de investigaciones de los últimos 10 años. Revista de Educación a Distancia (RED), 18(56). https://doi.org/10.6018/red/56/3

Morales Díaz, Y. de la C., Socorro Castro, A. R., & Rojas Valladares, A. L. (2017). La profesionalización del profesorado en el proceso de gestión de la investigación, en la universidad metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 6-12. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/655

Rivero Rodríguez, E. M., Carmenate Fuentes, L. P., León García, G. de los Á., Rivero Rodríguez, E. M., Carmenate Fuentes, L. P., & León García, G. de los Á. (2019). La profesionalización docente desde sus competencias esenciales. Experiencias y proyecciones del perfeccionamiento académico de la Universidad Técnica de Machala. Conrado, 15(67), 170-176. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/941

Riol Hernández, M., Morell Alonso, D. y Armas Crespo, M. (2019). La profesionalización docente del claustro universitario: retos culturales desde la gestión de proyectos socioculturales. Pedagogía y Sociedad, 22(54), 169-193. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/270/269/