The Spanish-literature class: ideal space to strengthen environmental education

Main Article Content

Diana Esther Aparicio Torres
Elimey Dominguez Hernàndez

Abstract

Environmental education as a management tool in the context of the Spanish-Literature subject favors the development of sensitivity in relation to the environment and the making of critical evaluations, and also expresses the apprehension of a different relationship between literature and the environment. It is a topical issue and in correspondence to this, the training model of Basic Secondary students, plans and projects curricular strategies that emerge from the educational strategies and the conception of the disciplines of the curriculum, becoming essential axes to be treated from the classes, that is why the article was aimed at offering a set of teaching activities with an interdisciplinary and integrative nature, aimed at strengthening the environmental education of students. Methods of the theoretical level were used: historical-logical, analysis-synthesis, inductive-deductive; the empirical level methods: observation, survey, interview, document analysis and the mathematical method for the percentage calculation procedure in the quantitative analysis of the results produced by the applied instruments. The existence of problems related to the topic under investigation made it possible to project actions aimed at its treatment; It is worth highlighting their potential as active readers who have communication skills, responsibility and enthusiasm to face the activities and tasks assigned to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aparicio Torres, D. E., & Dominguez Hernàndez, E. (2023). The Spanish-literature class: ideal space to strengthen environmental education. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3174. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3174
Section
ARTICLES
Author Biographies

Diana Esther Aparicio Torres, University of Sancti Spíritus, "José Martí Pérez". Cuba.

Profesor instructor

Elimey Dominguez Hernàndez, University of Sancti Spíritus, "José Martí Pérez". Cuba.

Profesora Titular, jefe discilplina

References

Al-Naqbi, A. y Alshannag, Q. (2018). El estado de la educación para el desarrollo sostenible y conocimiento del mantenimiento, actitudes, y conductas de los estudiantes Universitarios. Periódico internacional de Mantenimiento en la Educación más Alta, 19(3), 566-588.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. ONU. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

González Escobar, C. H. (2017). La educación ambiental ante el problema ético del desarrollo. Revista Electrónica Educare, 21(2), 6.

Jiménez Fontana, R., y García González, E. (2017). Visibilidad de la Educación Ambiental y la Educación para la Sostenibilidad en las publicaciones españolas sobre educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 271285.

Llopiz Guerra, K., Santos Abreu, I., Marín Llaver, L., Ramos Vera, R. P., Ramos Vera, M. J., Tejada Arana, A. A., Núñez Lira, L. A. y Alberca Pintado, N. E. (2020). La Educación ambiental en los niños con necesidades educativas especiales. Retos y perspectivas de desarrollo. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-10.

Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H. y Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310.

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente (CITMA) (1997). Ley 81 del medio ambiente. Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Centro de Información, Gestión y Educación Ambiental. Agencia de Medio Ambiente. http://www.medioambiente.cu

Musitu Ferrer, D., Esteban Ibáñez, M., León Moreno, C., Callejas Jerónimo, J. E. y Amador Muñoz, L.V. (2020). Fiabilidad y validez de la escala de actitudes hacia el medio ambiente natural para adolescentes (Aman-a). Revista de Humanidades, 39, 247-270.

Novo, M. (1996). La educación ambiental formal y no formal: dos sistemas complementarios. En Revista Iberoamericana de Educación, 11, 75-102. Monográfico: Educación Ambiental: Teoría y Práctica. Biblioteca Virtual Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Ordóñez Diaz, M. M., Montes Arias, L. M. y Garzón Cortés, G. (2018). Importancia de la educación ambiental en la gestión del riesgo socio-natural en cinco países de América Latina y Caribe. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.15359/ ree.22-1.17

Paredes Chi, A. y Viga de Alva, M. (2018). La educación Medioambiental, la política y volúmenes contemporáneos (2009-2017) El plan de estudios nacional mexicano para las escuelas primarias. Investigación de Educación medioambiental, 24(4), 564-580.

Pulido Capurro, V. y Olivera Carhuaz, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de investigaciones Altoandinas, 20(3) 333346.

Pupo, R. (1990): La Actividad como categoría Filosófica. La Habana. Ciencias Sociales.

Silvestre, M. y Zilberstein, J. (2002). Hacia una Didáctica desarrolladora. Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)