Empirical characterization of the written expression ability in English in a high school in the Mayabeque province

Main Article Content

Rodney Ortiz Oliva
Luis Mijares Nuñez

Abstract

The development of the English writing skill in the Cuban Preuniversity is a necessity. Characterizing such process was the objective of this study. Initially, a historical-logical study of the literature revealed the need of designing authentic and contextualized tasks, achieving the communicative, interactive and reflective character of the process, and the need of a process-product action-oriented process with a flexible, strategic character which stimulates self-regulation and technological mediation. An empirical characterization of the development of the English writing skill in the province of Mayabeque, which constituted a qualitative descriptive study, carried out with the use of a lesson observation guideline, a teacher´s lesson plan analysis guideline and a pedagogical test, with a sample of 78 people students, professors, directives and supervisors-, revealed that the students did not reach the pre-intermediate level of development of the ability to write in English. Insufficiencies were also identified in the authenticity of the designed writing tasks, in the interactivity of the writing process, in the lack of balance between activities aimed at linguistic correction and those focused on appropriate use. In addition, non-inclusion of reflection and self-regulation were identified, as well as an insufficient technological mediation, and limitations in the cognitive-affective unity. The results showed the need of transforming such object of study through the design of a communicative, developing and tech-mediated methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ortiz Oliva, R., & Mijares Nuñez, L. (2023). Empirical characterization of the written expression ability in English in a high school in the Mayabeque province. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3125. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3125
Section
ARTICLES
Author Biographies

Rodney Ortiz Oliva, Instituto Preuniversitario Urbano Ignacio Agramonte y Loynaz, Mayabeque, Cuba

Profesor de inglés. Actualmente cursa la maestría Didáctica de las Lenguas Extranjeras que coordina la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad pedagógica Enrique José Varona.

Luis Mijares Nuñez, "Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Lengua Inglesa. Master en Psicología Educativa y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor titular con 31 años de experiencia en la Educación Superior.

References

Abdul A. M., Latiff M. N. y Hassan, I. (2020). Improvement of English Writing Skills through Blended Learning among University Students in Malaysia. Universal Journal of Educational Research, 8(12A), 7694-7701. DOI: 10.13189/ujer.2020.082556. https://www.researchgate.net/publication/348482279_Improvement_of_English_Writing_Skills_through_Blended_Learning_among_University_Students_in_Malaysia

Akhmedjanova, D. y Moeyaert, M. (2022). Self-Regulated Writing of English Learners: Intervention Development. Front. Educ. 7:841395. p. 02 doi: 10.3389/feduc.2022.841395l

Bermello, G. y González, L. (2021). La expresión escrita en inglés y las necesidades comunicativas de los estudiantes de preuniversitario en Cuba. Varona.Revista Científico Metodológica, (71), http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1048

Calderón Guerrero, M. Y. (2018). B-learning en la enseñanza del idioma inglés como segunda lengua: una revisión sistemática de la literature. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 105-121 https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1745

Council of Europe, (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment Companion volume, Council of Europe Publishing, Strasbourg.

Crespo, A. y Pinto, E. (2016). El desarrollo de la escritura en inglés en la educación secundaria: una misión posible. Revista Multidisciplinaria Dialógica, 13(2). ISSN: 2244-7662. 28-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6219285

Fonseca, M. y Ugalde, M. E. (2018). La metodología b-learning aplicada en el curso comunicación y redacción de las carreras de administración de oficinas y educación comercial de la escuela de secretariado profesional de la universidad nacional de

Costa Rica. Revista Internacional de Administración de Oficinas y Educación Comercial, 3(2), 52. http://dx.doi.org/10.15359/respaldo.3-2.3, https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/17737

González, A., Rodríguez, M., y Ledo, M. (2019). Enseñar a escribir en inglés: el enfoque proceso producto orientado a la acción. Transformación, 15(1). ISSN: 2077-2955. p. 18, 20. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n1/2077-2955-trf-15-01-14.pdf

González, W. (2021). Modelo de aprendizaje desarrollador de la informática para la secundaria básica cubana. Revista Espiga, 21(43), 1409-4002. 108-125.

Inca Chunata, N. M., Célleri Quinde, S. P., Guano Merino, D. F., & Velasteguí López, E. (2022). Modelo ICARE para el desarrollo de la habilidad de escritura en la enseñanza del inglés. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), p.357. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2565

Pinillos, M. y Domínguez, I. E. (2016). Programa de Inglés Décimo Grado. Ministerio de Educación. pp. 04, 11.

Valery, O. (2000). Reflexiones sobre la escritura a partir de Vygotsky. Revista Venezolana de Educación Educare, 3(9). p 39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630908