Systematization pedagogical of the humanist thought of Fidel Castro

Main Article Content

Elieser Lastres Rodríguez

Abstract

The humanistic training and education require domain, professional and of the educational potentialities of the disciplines and subjects that make up the plan of the teaching process of the pedagogical careers, of a theoretical-conceptual integrity that establishes the interrelationships between the link with the professional problems of education and historical-contextual conditions that characterize current Cuban society. The objective of this article is to socialize the result of the systematization of the humanist thought of Fidel Castro, at the University of Granma to contribute to the development of the new generations. In the elaboration of the article, methods of scientific research were applied, among which are the criticism of sources, the hermeneutic, the comparative, in addition to the analysis by expert criteria and case studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lastres Rodríguez, E. (2023). Systematization pedagogical of the humanist thought of Fidel Castro. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3062. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3062
Section
ARTICLES
Author Biography

Elieser Lastres Rodríguez, Universidad de Granma

Profesor Asistente Departamento Marxismo e Historia

References

Chacón, N. et al. (2009). Pensamiento Pedagógico de Fidel Castro, Educación Ética y en Valores. La Habana: Sello editor Educación Cubana. https://docplayer.es/25715727-Pensamiento-pedagogico-de-fidel-castroeducacion-etica-y-en-valores.html

González, A. (2010). Universidad, comunidad y formación humanístico-cultural. Didasc@lia: Didáctica y Educación, (4). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4227561.pdf

Hernández, R. C., & Infante, M. E. (2015). La formación humanística y humanista en los estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 9(2). http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/405

Lastres, E. (2021). Referentes filosóficos que sustentan la formación humanista en la Educación Superior. Revista Roca, 17(3). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2573

Lastres, E. (2022). Tratamiento pedagógico a la dimensión humanista desde las reflexiones de Fidel Castro. Revista Roca, 18(2) https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3012

Mendoza, L. (2011). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. pp. 83-87. En Mañalich Suárez, R. y otros. Didáctica de las humanidades. La Habana: Pueblo y Educación.

Pérez, L. y Fuentes, H.C. (2018). Fundamentos de la gestión de la calidad en los procesos formativos en las universidades. Opuntia Brava, 10(2), 123-129. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/issue/view/39

Ruiz, M. M. & Rodríguez, R. M. (2018). El pensamiento ético de Fidel Castro en torno a la ciencia y la tecnología. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/04/castro-etica-tecnologia.html

Sánchez, V., & Pérez, M. C. (2017). La formación humanista. Un encargo para la educación. Universidad y Sociedad, 9(2), 265-269. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Tejera, I. & Núñez, E. (2017). Las potencialidades del pensamiento de Fidel Castro para el reforzamiento de los valores morales de los cuadros políticos en el sistema de escuelas del Partido. Conrado, 13(57), 67-72. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/463/498/0

Torroella, G. (1998). Educación y orientación como preparación del hombre para la vida. En: Recarey S., Pino, J. L. del y Rodríguez, M. (Comp.). Orientación educativa. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)