Preparation in Special Education of psychologists, through the comparison between Cuba and Mali

Main Article Content

Ahmadou Maiga

Abstract

Facing the current challenges which are nowadays even worse due to COVID-19, the relationship between science, technology and innovation is the base of social impacts so that the local and human development. Such a premise holds the achievement of Sustainable Development Objectives which are content into 2030 Agenda. For all the graduates at Cuban universities who are in Mali, a comparison between the contributions of both countries is a starting point to take a scientific position and for contributing to the country where they live. Coming from this necessity, this work was done and its objective is to reflect about differences and common elements between the Special Education in Mali and Cuba, so that the roll of Psychology Specialty in the process of contributing to the human development and the social transformation needed for the diversity attention. The qualitative investigation was sustained in theoretical and empirics methods based on an autobiographic narrative design. As a result, it was found that since there are no teacher training programs in Special Education in Mali, the study plan of the Bachelor of Psychology in Mali encourages intentionally influencing the educational attention to diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maiga, A. (2022). Preparation in Special Education of psychologists, through the comparison between Cuba and Mali. Mendive. Journal on Education, 20(2), 511–522. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2782
Section
ARTICLES

References

Bouaré, H. (2008). Educación Superior y Crisis en Malí: Un acercamiento desde la Sociología. Santiago (117), p.66-84. Recuperado de: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/145080305/1397

Bouaré, H., y Caballero, T. (2007). Características del sistema educativo de Malí. Santiago (112), p.126-149. Recuperado de: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/2654

Cala, O., Sánchez, X., y Cala, T.Y. (2021). "La formación de formadores para la Rehabilitación Basada en la Comunidad: rasgos distintivos". Revista Mendive 19(1), p. 304-320. Recuperado de: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2133

Consejo de Ministros (2021). Acuerdo 38 de los Consejos de Ministros (9 de abril, 2021). GOC-2021-324-O38. La Habana. Recuperado de: http://www.gacetaoficial.gob.cu/Calle

Diallo, A., y Díaz, D. (2016). Mali y Cuba: convergencias y divergencias en la protección a la infancia. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 4(1), p. 108-119. Recuperado de: http://www.revflacso.uh.cu/

Direction Nationale de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche Scientifique, (2016). Maquette nationale de demande d'habilitation à délivrer la licence. Université des Lettres et des Sciences Humaines de Bamako (ULSHB). District de Bamako, Mali.

García Batista, G., Rodríguez Alfonso, E. y Addine Fernández, F. (2020). Educación comparada en Cuba. Necesidad de su sistematización. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 11(17), pp. 28-42. Recuperado de: https://www.saece.com.ar/relec/revistas/17/art2.pdf

Maiga, A. (2021). La Educación Especial en la república de Mali: antecedentes, desafíos y perspectivas. Recherches Africaines. Annales de I´Université des Lettres et Sciences Humaines de Bamako, 28 (junio, 2021). ISSN 1817-424X

Ministerio de Educación de la República de Cuba (MINED) y Fondo Mundial para la Infancia (UNICEF). (2020). Educación en tiempos de covid-19. La experiencia cubana. UNICEF. Recuperado de: https://www.unicef.org/lac/media/21176/file&ved=2ahUKEwi06Y6v4v7vAhXDUt8KHdfPBYYQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw2UugDLpVQQp3APovQTyUkt

Ministerio de Educación Superior (2016). Documentos rectores de la Licenciatura en Educación Especial. Comisión Nacional de Carrera de Educación Especial. Ciego de Ávila, Cuba.

Naciones Unidas. (2016). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. ONU. Recuperado de: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/20

Oficina de información diplomática, 2018. FICHA País. República de Mali. Recuperado de: https://www.cooperacionespanola.es/sites/default/files/ficha_pais_-_mali_enero_2018.pdf

Puentes, T., y Sánchez, X.(2021). Construyamos una `nueva realidad' más inclusiva en las universidades. Revista Mendive. 19(2), p. 340-344. Recuperado de: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2453

Shelton, A., Kelly, J., y Sánchez Valdés, X. (2020). An Overview of Disability Identification and Special Education Teacher Preparation in Cuba. Sage Journals, 57(1). Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1053451220914899

Triana, M., y Fernández, I. (2019). La Educación Especial en Cuba. Concepción actual y perspectivas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación