Family orientation to supplement the geographical knowledge of the town in pupils with intellectual disabilities

Main Article Content

Javier Anulfo Martínez Páez
Yeniar Rivera Cordovés
Sayuris González Reyes

Abstract

The orientation to the family in the Special Education and in particular in the pupils with intellectual disabilities should include its preparation for the accompaniment to their children in their interaction in diverse scenarios. The present work has as objective to socialize the reached results in the educational practice with the application of the shops of family orientation to supplement in pupils with intellectual disabilities the geographical knowledge of the town, the one which in turn favors its future social inclusion. Investigation methods were used among those that stand out the analytic one - synthetic, the documental analysis, the interviews, the pedagogic test, the modeling and the procedures of the descriptive statistic; those that allowed to verify the initial state of this preparation and the shops preparations. The search of information on the topic threw that this edge has been little tried in the schools of family education; besides lacks in the geographical knowledge of the town where they live on the part of the family and her children. In consideration to the reached results and the approached approaches related to the thematic, studios of family orientation were elaborated to supplement the geographical study of the town that they carry out to the pupils with intellectual disabilities of 7mo grade of the municipality Consolación del Sur. The reached results evidence transformation levels in the preparation of the family of these pupils to supplement the geographical knowledge of the town where they live, the one which in turn favors their future social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Páez, J. A., Rivera Cordovés, Y., & González Reyes, S. (2022). Family orientation to supplement the geographical knowledge of the town in pupils with intellectual disabilities. Mendive. Journal on Education, 20(2), 541–554. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2767
Section
ARTICLES
Author Biographies

Javier Anulfo Martínez Páez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor del dpto de Educación Especial

Yeniar Rivera Cordovés, Escuela Especial Isidro Barredo Díaz

Psicopedagoga, escuela especial

Sayuris González Reyes, Universidad de Pinar del Río

Profesora dpto Educación Especial

References

Acuña, L., Cabrera, V., Medina, D., & Lizarazo, F. (2016). Necesidades de la familia y de la escuela en la educación de niños y niñas con discapacidad intelectual. I+D Revista de Investigaciones, 9(1), 126-137. Disponible en: https://www.udi.edu.co/revistainvestigaciones/index.php/ID/article/viewFile/123/132

Aranda Salas, I., Salas Vinent, M., & Duany Timosthe, M. (2020). Dinámica de la preparación para el empleo en personas con discapacidad intelectual leve en el período de la adolescencia. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8, 106-117. Recuperado de http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/485

Calzadilla Concepción, Y., Rodríguez Velázquez, S., & Cedeño Santiesteban, T. (2020). La orientación familiar para la educación de niños con Trastorno del espectro autista. LUZ, 20(1), 55-68. Recuperado a partir de https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1087

Chambala Dos Santos, E. O., Díaz Vera, E., & Rodríguez Figueroa, A. (2020). La orientación familiar para estimular el aprendizaje social de los escolares de la escuela primaria. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo, 5(2), 51-58. Recuperado a partir de https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/239

Cordovés, Y., Martínez, J. A., González, S. y Salabarría, M. C. (2020). Orientación familiar para apoyar el conocimiento geográfico de la localidad en educandos con discapacidad intelectual. Red Iberoamericana de Pedagogía - Capítulo Cuba. Capítulo de libro electrónico de investigación ISBN: 978-1-951198-45-9

Dupeyrón García, M. N., Cabrera Valdés, B.C., Amor Pérez, N., & González Collera, L. A. (2021). La orientación familiar para el desarrollo de la autonomía de los niños de la infancia temprana. Revista Conrado, 17(82), 473-483. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1980/1939

Guerra, S., Conill, J. A., García, O., Díaz, R., Martínez, J. A., Sierra, J. y Laborit, D .(2014). Guía de apoyo al docente. Especialidad Retraso Mental. Segundo ciclo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Guirado, V. C. y Guerra, S. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza - aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Segunda parte. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Herrera, P. y González, I. (2017). Crisis familiar. Metodología de evaluación e intervención. La Habana: Editorial Científico - Técnica.

Martínez Páez, J., Salabarría Márquez, M., & González Reyes, S. (2018). Concepción para el estudio geográfico de la localidad en escolares con discapacidad intelectual. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 381-395. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1422

Martínez, J. A., Salabarría, M. C. y González, S. (2019). El estudio geográfico de la localidad en escolares con discapacidad intelectual en diferentes contextos. Publicado en el libro electrónico de investigación ISBN: 978-1-951198-15-2, Editorial Redipe Capítulo Estados - Instituciones sede.

Ministerio de Justicia. (2019). Constitución de la República. Gaceta Oficial de la República de Cuba con ISSN. 1682 - 75 - 11, Número 5, Extraordinaria de 10 de abril de 2019

Téllez-Veranes, O. (2018). Caracterización de la orientación familiar en la Educación Especial, una mirada desde su historia en Cuba. Maestro Y Sociedad, 15(2), 226236. Recuperado a partir de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3528

Most read articles by the same author(s)