Cognitive independence to design Biology experiments with a chart introduced by opening sequence/Independencia cognoscitiva al diseñar experimentos de Biología con un cuadro introducido por secuencia de apertura

Main Article Content

Dayly García García
Yusimí Guerra Véliz
Julio Leyva Haza

Abstract

The experimental work in students of the Bachelor of Biology Education is carried out following reproductive guidelines, which hinder the fulfillment of the requirements of the professional model. This demands a teacher capable of independently solving problems of school practice, including experimental work. A possible solution may be the application of a didactic resource that facilitates the design of experiments independently. The objective of this work was to evaluate the cognitive independence of students of Bachelor of Biology Education, in the design of experiments using as a didactic resource a chart that is introduced from an opening sequence. The intervention was carried out in a sample of 10 first-year students from the 2016-2017 academic year. A randomized complete block statistical design was used to compare cognitive independence in completing parts of the chart and students against each other. As a result, there was a marked tendency towards execution that gradually decreased, while independence and motivation increased. Significant differences were observed in the achievement of independence in the completion of the parts of the chart and among the students, for whose attenuation a differentiated work was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García García, D., Guerra Véliz, Y., & Leyva Haza, J. (2021). Cognitive independence to design Biology experiments with a chart introduced by opening sequence/Independencia cognoscitiva al diseñar experimentos de Biología con un cuadro introducido por secuencia de apertura. Mendive. Journal on Education, 19(3), 936–953. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2450
Section
ARTICLES
Author Biographies

Dayly García García, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar del Departamento de Ciencias Naturales de la Facultad de Educación Media

Yusimí Guerra Véliz, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Matemática Aplicada. Profesora Titular del Departamento de Ciencias Exactas de la Facultad de Educación Media.

Julio Leyva Haza, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación

References

Carp, D., García, D., & Chiacchiarini, P. (2012). Trabajos prácticos de laboratorio sin receta de cocina en cursos masivos. Avances en Ciencias e Ingeniería, 3(1), 167-173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3877565

Carrascosa, J., Pérez, D., Vilches, A., & Valdés, P. (2006). Papel de la actividad experimental en la educación científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 23, 157-181. https://www.researchgate.net/publication/285649791_Papel_de_la_actividad_experimental_en_la_educacion_cientifica

Crujeiras, B., & Jiménez, M. (2015). Desafíos planteados por las actividades abiertas de indagación en el laboratorio: Articulación de conocimientos teóricos y prácticos en las prácticas científicas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 33(1), 63-84. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v33-n1-crujeiras-jimenez

Domènech, J. (2013). Secuencias de apertura experimental y escritura de artículos en el laboratorio: Un itinerario de mejora de los trabajos prácticos en el laboratorio. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 31(3), 249-262. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285787

García, D., Leyva, J. & Guerra, Y. (2017). Cuadro de diseño del experimento para resolver tareas experimentales de Biología. Revista Varela, 17(48), 364-378. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/157/338

González, L., & Crujeiras, B. (2016). Aprendizaje de las reacciones químicas a través de actividades de indagación en el laboratorio sobre cuestiones de la vida cotidiana. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 34(3), 143-160. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v34-n3-gonzalez-crujeiras

González, R. (2005). Curso de prácticas de laboratorio de química general para la carrera de física. Revista Pedagogía Universitaria, 10(2). http://edunivlms.reduniv.edu.cu/items/show/24548

Leyva, J.& Guerra, Y. (2012). El cuadro de diseño del experimento para resolver tareasexperimentales cuantitativas de física. Una vía para la educacióncientífica de los estudiantes. Revista Varela, 2(32), 1-19.

Márquez, C., & Sardà, A. (2009). Evaluar la competencia científica. Aula de innovación educativa, 186, 13-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3085585

Ochoa, R. (2014). Análisis estadístico con el SPSS. La Paz: Bolivia. https://docplayer.es/10532912-Analisis-estadistico-con-el-spss.html

Peres, F., & Marques, C. (2013). Problematización de las actividades experimentales en la formación y la práctica docente de los formadores de profesores de Química. Enseñanza de las Ciencias, 31(3), 67-86. https://ddd.uab.cat/record/112933

Ruíz, F., Zilberstein, J., Prieto, G., Ménez, N., & Miedes, E. (1987). Manual del laboratorio de biología. Pueblo y Educación.

Séré, M. (2002). La enseñanza en el laboratorio. ¿Qué podemos aprender en términos de conocimiento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 20(3), 357-368. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21824

Via, A., & Izquierdo, M. (2016). Aprendizaje por competencias (I). Identificación de los perfiles de las competencias adquiridas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 34(3), 73-90. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v34-n3-via-izquierdo

Zilberstein, J., & Olmedo, S. (2014). Las estrategias de aprendizaje desde una didáctica desarrolladora. Atenas, 3(27), Article 27. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/117