Learning experiences during the COVID -19 pandemic at the National Pedagogical University / Experiencias de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en la Universidad Pedagógica Nacional

Main Article Content

Gabriel Alejandro Álvarez Hernández
María de Jesús De La Riva Lara

Abstract

The present investigation was carried out with undergraduate students from the National Pedagogical University of Mexico in the context of the pandemic caused by the COVID-19 virus and which forced the transfer of face-to-face classes to online mode in the middle of the semester. The objective was to evaluate the experiences of the students in the context of the pandemic in relation to their training process to understand the actions that each student took in order not to lose the semester. In the first stage, a questionnaire is applied to 48 students corresponding to 80 % of the total population in order to know the central problems in the experience of the students in the pandemic context, in the second stage a second questionnaire is applied that aims to specify the reasons why the lack of technological resources was an impediment, hence four students were chosen to be interviewed and whose experience was expressed in greater depth. The research was with a qualitative approach, from an interpretive paradigm and it was based on hermeneutical phenomenology and the narrative biographical method. The results show that the main problem was the accessibility to education derived from the resources that are available or not and how each student got around it. It concludes by revealing the weaknesses of the educational system in general and specifically at the University, in order to provide alternatives that help students in their training process and in achieving the learning objectives set in the study programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Hernández, G. A., & De La Riva Lara, M. de J. (2021). Learning experiences during the COVID -19 pandemic at the National Pedagogical University / Experiencias de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en la Universidad Pedagógica Nacional. Mendive. Journal on Education, 19(2), 379–394. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2226
Section
ARTICLES
Author Biography

Gabriel Alejandro Álvarez Hernández, Universidad Pedagógica Nacional, México.

Profesor de tiempo completo interino Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT) en México https://orcid.org/0000-0001-6809-8321

References

Álvarez, G. (2019). Maestras en servicio, esposas, madres y estudiantes. El caso de la Licenciatura en Educación Preescolar de la UPN Unidad 096. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 21(2), 297-321. Obtenido de https://es.scribd.com/document/492389967/Revista-Psicologia-y-Educacion-Vol-21-num-2

Bolivar, A., Domingo, J. & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: Editorial La Muralla, S.A.

Casarini, M. (2010). Teoría y diseño curricular. Ciudad de México: Trillas.

CEEY. (2019). Informe movilidad social en México 2019. Hacia la igualdad regional de oportunidades. México: Centro de Estudios Espinoza Yglesias A.C. Obtenido de https://ceey.org.mx/wp-content/uploads/2019/05/Informe-Movilidad-Social-en-M%C3%A9xico-2019.pdf

Espinoza, G. (27 de agosto de 2020). Familia toma clases en una cancha para tener acceso a internet gratuito en puebla. Sopitas.com. Obtenido de https://www.sopitas.com/noticias/puebla-familia-estudia-sep-cancha-acceso-internet-puebla-clases/

Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. México: Editorial Paidos.

Gil Antón, M. (18 de abril de 2020). Con la cera que hay. El Universal. Obtenido de https://www.eluniversal.com.mx/opinion/manuel-gil-anton/con-la-cera-que-hay

INEGI. (2020). Tecnologías de la información y comunicaciones. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/temas/ticshogares/

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport. Blanquerna (19), 87-112. Obtenido de http://files.practicasdesubjetivacion.webnode.es/200000018-9863d9a585/_la_experiencia_Larrosa.pdf

Morales, Y. (26 de agosto de 2020). En Bochil, Marcos de León ofrece su casa, sillas e internet para que niños y niñas puedan continuar con el ciclo escolar virtual. Chiapas Paralelo. Obtenido de https://www.chiapasparalelo.com/noticias/chiapas/2020/08/en-bochil-marcos-de-leon-ofrece-su-casa-sillas-e-internet-para-que-ninos-y-ninas-puedan-continuar-con-el-ciclo-escolar-virtual/

Muñoz, A., & Martinez, F. (2020). Se confirma primer caso de coronavirus en México. La Jornada On Line. Obtenido de https://www.jornada.com.mx/ultimas/politica/2020/02/28/se -confirma-primer-caso-de-coronavirus-en-mexico-2562.html

Pérez de Lara, N. (2011). Escuchar al otro desde sí. En C. Skliar, J. Larrosa, & (Comp.), Experiencia y alteridad en educación (págs. 45-77). Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Salomón. (2020). La educación en tiempos de pandemia. La prensa gráfica. Obtenido de https://www.laprensagrafica.com/Caricatura-h202004210002.html

SEGOB. (2020). Diario Oficial de la Federación. Obtenido de https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5592089&fecha=22/04/2020

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books, S.A.