Teaching history through a gender perspective. Evaluation of an innovation proposal
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
References
Álvarez, H. (2020). El uso del debate en la Educación en Derechos Humanos. Problemas, desafíos y potencialidades. Mendive, 18(2), 219-234.
Armas Castro, J., Moreira, A. I., Maia, C., & Conde Miguélez, J. (2019). La historia de Portugal en las aulas de Educación Básica. ¿Formar patriotas o educar ciudadanos? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 67-80. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.369521
Carvajal, B. C. & Carvajal, M. (2020). Triangulación de métodos en ciencias sociales. Mayéutica. Revista Científica de Humanidades y Artes, 8, 170-196.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2011). Research methods in education. Routledge.
Delgado Algarra, E. J. & Estepa Giménez, J. (2016). Ciudadanía y memoria histórica en la enseñanza de la historia: Análisis de la metodología didáctica en un estudio de caso en ESO. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 521-534. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.224891
Garcés, V. H. (2020). Alfabetizar en convivencia y ciudadanía. Una revisión documental de la educación ciudadana para la resolución de la violencia y el conflicto sociocultural. Sophia, 16(1), 4-18. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.874
Gómez Carrasco, C. J., Ortuño Molina, J. & Martínez, P. (2018). Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje. Reflexiones y propuestas a través de la indagación (Edición: 1). Editorial Octaedro, S.L.
González Valencia, G. A., Santisteban Fernández, A. & Pagès Blanch, J. (2020). Finalidades de la enseñanza de la historia en futuros profesores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.fehf
Hammarlund, K. G. (2020). Between Historical Consciousness and Historical Thinking: Swedish History Teacher Education in the 2000s. En The palgrave handbook of history and social studies education (167-187). https://doi.org/10.1007/978-3-030-37210-1_8
López Filardo, M. G. (2020). Concepciones y prácticas de profesores de Historia sobre la construcción didáctica del tiempo histórico mediado por el uso de las TIC. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17, 29-43. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.372
Ponce López, I., Juárez Hernández, L. G. & Tobón, S. (2020). Construcción y validación de un instrumento para evaluar el abordaje de la sociedad del conocimiento en docentes. Apuntes Universitarios, 10(1), 40-65.
Porta Vázquez, L. G., Bazan, S. & Ezequiel Aguirre, J. (2019). La enseñanza del pensamiento histórico en la formación docente. Una investigación narrativa sobre las prácticas docentes en el profesorado universitario memorable. Revista Educación, 43(1), 400-417. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28388
Sáiz Serrano, J., Goméz Carrasco, C. J. & López Facal, R. (2018). Historical thinking, causal explanation and narrative discourse in trainee teachers in Spain. Historical Encounters, 5(1), 16-30.
van Boxtel, C., van Drie, J. & Stoel, G. (2020). Improving Teachers' Proficiency in Teaching Historical Thinking. En The Palgrave Handbook of History and Social Studies Education (97-117). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37210-1_5
Voet, M. & De Wever, Br. (2016). History teachers' conceptions of inquiry-based learning, beliefs about the nature of history, and their relation to the classroom context. Teaching and Teacher Education, 55, 57-67. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.12.008