Formation of the investigative competence in the students of the race Degree in Education Foreign Language English

Main Article Content

Guillermo Olazábal Vega
Alisvech Aguila Carralero

Abstract

The current world scenario requires a re-conceptualization of the training process for education professionals. For this reason, emphasis is placed on the development of competencies that can support adequate professional performance. The investigative competence can constitute an essential tool to detect the problems. This article aims to propose a structural-conceptual description of the investigative competence for its training in the students of the Bachelor's Degree in Foreign Language Education English. Different methods were used, among which are: analysis and synthesis, induction-deduction, documentary analysis on the legal basis that supports the formation of investigative skills in higher education and in the career in particular, observation of students in the defense of diploma and course work, and techniques such as the survey of students and teachers. The results obtained through methodological triangulation, indicate as a more significant assessment that there are training flaws in the research order in the students of the study career and that part of them can be supported by the vague presence of proposals for the structural-conceptual description of the investigative competence, required for the formation of the same in the students of the mentioned career.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Olazábal Vega, G., & Aguila Carralero, A. (2020). Formation of the investigative competence in the students of the race Degree in Education Foreign Language English. Mendive. Journal on Education, 18(3), 515–527. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1979
Section
ARTICLES
Author Biographies

Guillermo Olazábal Vega, Universidad de Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesor asistente del Departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”.

Alisvech Aguila Carralero, Universidad de Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Licenciada en Derecho, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular e investigadora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación ¨Enrique José Varona¨ de la Universidad de Camaguey.

References

Arrieta Padilla, W., y Ocón Barrios, A.(2018). "La competencia investigativa en la formación docente. Caso programa licenciatura en matemáticas de la Universidad de Sucre". Boletín Redipe 7(10):130-38.

Ayala Garcia, E. T. T., y Barrera Prieto, J. M.(2018). "Competencias investigativas en docentes universitarios. El caso del departamento de arquitectura de la Universidad Francisco de Paula Santander". Revista Perspectivas 3(1):71-84.

Cerda, H. (2007). "La investigación formativa en el aula". Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

González Espino, Y. (2017). "¿Cómo evaluar la competencia investigativa desde la responsabilidad social universitaria?" Revista Cubana de Educación Superior 36(2):4-13.

Horruitiner, P. (2006). "La Universidad Cubana: el modelo de Formación". La Habana: Editorial "Félix Varela".

Mas Torelló, Ó. (2011). "El profesor universitario: sus competencias y formación". Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado 15(3):195-211.

Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio D: Carrera Licenciatura en Educación: Lenguas Extranjeras. La Habana: MES.

Montejo Lorenzo, M. N. (2016). "La preparación y edición de artículos científicos en el proceso de formación del investigador". Pedagogía Universitaria 21(1).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2009). "La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo". París: UNESCO

Parra Herrera, Y., Colunga Santos, S. & Carvajal Hernández, B. (2016). Niveles y patrones de logro para la formación de la competencia investigativa en el psicólogo. Humanidades Médicas, 16(3), 475-488.

Paz Saavedra, L.E., Fierro Marcillo, Y.P (2015). Competencias investigativas en los docentes beneficiados por la estrategia de formación y acceso para la apropiación pedagógica de las TIC. Tendencias. 16(1):175-194.

Ravelo Peña, M., Bonilla Vichot, I. de la C., Martell Socarras, M. y Toledo González, M. (2019). "La formación y desarrollo de la competencia investigativa, una experiencia en Pinar del Río". Mendive. Revista de Educación 17(1):54-68.

Ruiz Corbella, M., y Aguilar Feijoo, R. M.(2017). "Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un cuestionario de autoevaluación". Revista iberoamericana de educación superior 8(21):37-65.

Soriano Roque, M. M. (2004). "El profesor universitario ante los retos del mundo de hoy: sus competencias laborales". Contexto educativo: revista digital de investigación y nuevas tecnologías (30):3.

Tobón, S. (2014). Proyectos formativos: teoría y metodología. 1 ed. México: Pearson Educación.