Trajectories and didactic-pedagogical experience of postgraduate teachers
Main Article Content
Abstract
University teaching has been marked by the teaching of disciplines, and there are few works that refer to the pedagogical training that teachers receive. In this sense, experience is a category that allows us to know how postgraduate teachers develop didactic skills and pedagogical praxis. The main objective of the research work was to describe this didactic-pedagogical experience in teachers with wide professional careers at that level of studies; From the hermeneutic interpretive paradigm, the biographical narrative method was used, the techniques for obtaining information were interviews and participant registration cards. As a result, it was possible to establish a retrospective look at the events that academics have lived through and a reconstruction of their careers was made, highlighting the role that experience has in becoming a postgraduate teacher.
Downloads
Article Details
References
Alonso, F., Zabalza, M., & Zabalza, M. (2018). ¿Hemos cambiado? La perspectiva de los profesores eméritos sobre el cambio educativo en la universidad. Educatio Siglo XXI, 36(2), 255-276.
Barrón, C. (2015). Concepciones epistemológicas y práctica docente. Revista de docencia universitaria,13(1), 35-56.
Coffey, A., & Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de Investigación. Colombia. Editorial Universidad de Antioquia.
Davini, M. (2016). La formación en la práctica docente. Argentina. Paidós.
Fernández, J. (2015). Tendencias en la formación profesional. México. BUAP.
Freidson, E. (2001). La teoría de las profesiones. Estado del arte. Perfíles Educativos, 23(93), 28-43.
Goggi, N., & Kolodny, M. (2009). La formación universitaria en las diferentes áreas y profesiones: Formación docente para la enseñanza universitaria. Una experiencia en la carrera docente de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires. Revista sobre Enseñanza del Derecho, 14(7), 109-117.
Larrosa, J., & Skliar, C. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Homo Sapiens Ediciones.
Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Edición Idea Books.
Martínez, H., & Benítez, L. (2016). Metodología de la Investigación social I. CENGAGE Learning.
Ramsden, P. (2007). Learning to teach in higher education. Routledge Falmer.
Ruíz, M., & Aguilar, R. (2017). Competencias del profesor universitario: Elaboración y validación de un cuestionario de autoevaluación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(21), 37-65.
Santiago, R., & Fonseca, C. (2016). Ser un buen profesor. Una mirada desde dentro. Edetania, 50, 191-208.
Vezub, L., & Garabito, M. (2017). Los profesores frente a la nueva/vieja escuela secundaria argentina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 124-140.
Zabalza, M., & Lodeiro, L. (2019). El desafío de evaluar por competencias en la universidad. Reflexiones y experiencias prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2), 29-47.