The basic bibliography: half essential in the subject Elements of Economy and Labor Legislation

Main Article Content

Juan Alberto Mena Lorenzo
Marionel Acosta Rodriguez
Adolfo Ricardo Lazo Lorente

Abstract

The knowledge have more than enough economy and labor legislation they play an important paper in the acting of any professional of half level. These contents have been incorporate to the plans of study of the industrial specialties during the last 10 years; however, the bibliographical support that exists for the work of the educational ones and the study of the students is not enough what has caused affectations in the teaching-learning process. Assisting it, the objective of this article is the one of characterizing the state of the basic bibliography of the subject Elements of Economy and Labor Legislation of the industrial branch, so he allows to make decisions to the professors and specialists of the companies that these contents work, in function of improving the information of the students during the teaching-learning process. The search of information was possible with the use of methods of the empiric level as: revision of documents; interviews to educational, you interview to students and observation of educational activities. As a result a characterization was obtained that allows to know the situation in that that he finds this important means of teaching in the process of teaching-learning of the subject Elements of Economy and Labor Legislation of the industrial branch in the industrial specialties in Pinegrove of the River.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mena Lorenzo, J. A., Acosta Rodriguez, M., & Lazo Lorente, A. R. (2020). The basic bibliography: half essential in the subject Elements of Economy and Labor Legislation. Mendive. Journal on Education, 18(2), 315–325. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1867
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

Marionel Acosta Rodriguez, Centro Politécnico 1ro de mayo

Jefe de departamento y profesor de la asignatura Elementos de Economía y Legislación Laboral en el Centro Politécnico 1ro de mayo

Adolfo Ricardo Lazo Lorente, Universidad de Pinar del Rio

Metodólogo de la secretaría docente

References

Díaz Canel, M. (2019). En las aulas se define el futuro del país. En Periódico Juventud Rebelde, 27 de enero de 2019, p. 4

Fernández, M.P. & Caballero, P.A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217. Recuperado de [http://www.aufop.com/aufop/revistas/lista/digital]

Bravo, J. L. (2004). Los medios de enseñanza: Clasificación, selección y aplicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, núm. 24, julio, 2004, pp. 113-124. Recuperado de [http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36802409]

Colectivo de autores del Mined (2011). Indicaciones metodológicas sobre Elementos de Economía y Legislación Laboral en la ETP. Recuperado de [https://www.mined. gob.cu/tecnica-y-profesional/tecnica-y-profesional/etp/]

León, M. & Menéndez, A. (2015). El sistema de componentes didácticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje formativo en la Educación Técnica y Profesional. En Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional, pps 47 -100, La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Lazalde, C. (2018a). Clasificación de medios de enseñanza aprendizaje. Recuperado de [https://sites.google.com/site/portafolioclaudialazalde/home/calsificacion-de-medios-de-ensenanza-aprendizaje]

Lazalde, C. (2018b). Definición de medios de enseñanza-aprendizaje https://sites.google .com/site/portafolioclaudialazalde/home/calsificacion-de-medios-de-ensenanza-aprendizaje

Lazo, B. (2018). Didáctica del uso de las TIC y los medios de enseñanza. Recuperado de [https://didacticadelosmediosdecomuncacion.blogspot.com/]

Mena Lorenzo, J. A. (2016). La formación de profesionales competentes: necesidad de las instituciones de nivel superior (IES). Ponencia presentada en el “1er Encuentro Internacional sobre Investigación Educativa”, Cancún, México, días 4 y 5 de noviembre. Recuperado de [http://unisan.edu.mx/1er-encuentro-internacional-profundizacion-investigacion-educativa/]

Mena, J. L. & Mena, J. A. (2019). La integración de contenidos CTSA: cualidad imprescindible en un ingeniero competente. Artículo de opinión. Boletín de la AIA-CTS. No. 01, marzo 2019, ISSN: 2183-5098, 53-81. Recuperado de [http://aia-cts.web.ua.pt]

Ministerio de Educación, Mined (2016). Concepción curricular de la Educación Técnica y Profesional en el marco del perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Proyección estratégica. En seminario de preparación del curso escolar 2016-2017. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Morales, Y. & Aguilar (2018). Los medios de enseñanza para la apropiación de los contenidos profesionales. Revista Mendive, Vol. 16, Num.1 (2018), enero-marzo 65.78

Peraza, C.; Gil, Y.; Pardo, Y & Soler, L. O. (2017). Caracterización de los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza- aprendizaje en la Educación Física. Revista Pódium, enero – marzo. 2017 Vol. 12(1):4-11. Recuperado de [http://podium.upr. edu.cu/index.php/podium/article/view/681]

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>