The professional reaffirmation in the Computer Specialty of Technical and Professional Education: educational project

Main Article Content

Idalia Nuñez Álvarez
Armando Acosta Iglesias

Abstract

The career guidance process goes through different stages; one of them is the professional reaffirmation that is characterized by the consolidation of professional motives and interests during the study or preparation for the performance of the future profession; in this sense, the group educational project in Technical and Professional Education occupies a primary place. It was the main objective of this work, to expose the stages and essential actions to commit, from said project, with the first year students of the Computer science specialty in the First May Polytechnic Center of Pinar del Río, place where the investigation; the research process was carried out on a dialectical-materialist basis and methods of the theoretical level and empirical level such as the historical and logical, inductive-deductive, analysis-synthesis, modeling, system approach, observation and documentary analysis were used, which allowed a theoretical-practical assessment of the educational reality. The proposal contributed to the strengthening of students' interest in the study of the computing specialty.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nuñez Álvarez, I., & Acosta Iglesias, A. (2020). The professional reaffirmation in the Computer Specialty of Technical and Professional Education: educational project. Mendive. Journal on Education, 18(2), 206–218. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1865
Section
ARTICLES
Author Biographies

Idalia Nuñez Álvarez, Centro Politécnico Primero de Mayo.

Profesora del Departamento Informática y guía de grupo.

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca". Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECEPRI).

Profesor investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECEPRI).

References

Arzuaga, M. (2011). Modelo para la formación de proyectos de vida profesionales en los estudiantes de las especialidades técnicas de la Licenciatura en Educación. (Tesis inédita de doctorado). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Algadheeb, N. A. (2015). Professional/Career Orientation, Awareness, And Their Relationship To Locus Of Control. Journal of College Teaching & Learning, 12(1), 13- 38.

Bell, Y. (2017). Metodología para preparación científico-metodológica del profesor en el tratamiento a la reafirmación profesional en la especialidad de Maestros Primarios de la Escuela Pedagógica.(Tesis inédita de doctorado). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Delfino, A., Terrero, Y., & Suzeta, L. (2015). El Proyecto Educativo: retos y perspectivas desde un enfoque interdisciplinar. EduSol, 15(50), 39-50.

Del Pino, J. L.,& Matos, Z. (2017). Concepción pedagógica de orientación profesional para la escuela cubana y las universidades. Folleto. Curso 36. Congreso internacional Pedagogía, 20017. Sello editor de la Educación Cubana ISBN 959-18-0280-3, La Habana, Cuba.

Ferreira, J. A., Mena, J. A., Acosta, A.,& Mena, J. L. (2019). La empresa, contexto esencial del proceso de formación profesional del ingeniero. Sus potencialidades educativas. Mendive, 17(4), 604-618.

Forgas, M. R. (2017). La reafirmación profesional en el contexto de la integración de la escuela con la empresa. Maestro y Sociedad. ISSN 1815-4867, Número Especial CONCIMET 2016, 92-103.

García, Y., Colunga, S.,& Márquez, R. (2015). El diagnóstico de la reafirmación profesional en la formación del profesor: sus luces y sombras en la universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Didáctica y Educación, 7(5), 243-252. Recuperado de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia.

García, Y., Colunga, S.,& García, J. (2016). La formación del profesor en Cuba y la reafirmación profesional pedagógica. Transformación, 12(3), 46-58. Recuperado dehttp://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1459/pdf.

Gómez, J. A., Torres, J.,& Aguilar, V. (2018). La orientación profesional hacia la especialidad albañilería: un sistema de actividades. Mendive, 16(2), 247-261.

González, F. (1995). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. La Habana: Ciencias Sociales.

Hernández, O., Ramírez, I., Macía, R.,& Ramírez, P. (2017). Influencias de los actores sociales en la reafirmación profesional. Electrónica de Veterinaria, 18(3), 1-8. Recuperado dehttp://www.veterinaria.org/revistas/redvet/n030317/031712.pdf.

Jiménez, T.,& Peralta, J. A. (2014). Proyectoeducativo central para los estudiantes de la carrera de contabilidad y finanzas de la filial universitaria de cabaiguán.Pedagogía Universitaria, 19(3), 82-98.

Martínez, A., Torres, J.,& Cordero, E. F. (2015). La orientación profesional hacia las carreras técnicas: Una necesidad en la Educación Técnica y Profesional. Mendive, 13(4), 1-7.

Mena, J. A.,&Sierra, A. (2014).Relación demanda, formación profesional y orientación hacia las profesiones. Mendive, 12(4), 1- 9.

Pla, R., & Ramos., J (2016). La categoría contenido en el proyecto educativo para la formación integral de los profesionales. Actualidades investigativas en educación, 16(3), 1-24. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44746861020

Pereira, Y., Escorcia, Y., Pertuz, M. & Pájaro, R. (2017). Hacia la construcción del proyecto educativo institucional del Instituto Educativo Maralú. Hexágono Pedagógico, 8(1), 115-132.doi: 10.22519/2145888X.1068

Pérez, J., & Acosta, A. (2016). Un sistema de actividades para la orientación profesional en los estudiantes de Soldadura. Mendive, 14(1), 84-92.

Ramos, Y. & Breijo, T. (2017). Acercamiento histórico a la orientación profesional hacia las especialidades técnicas en los alumnos de secundaria básica. Mendive,15(2), 242-252.