The knowledge management through the use of teaching literature

Main Article Content

Ana Luisa Figueredo Figueredo
Mariela María Martínez Roselló
Rebeca Pérez Rosabal

Abstract

For this 21st century, within the framework of the Information and Knowledge Society, Cuban Higher Education faces the challenge of training more prepared professionals, in which the acquisition of skills and tools that play a decisive role-plays a determining role to the application of solid knowledge in each of the scenarios of society. The development achieved has allowed the increase of information at an uncontrollable pace and although it has had a strong impact in the diversification of information media, in the flow of information and in the transmission of knowledge, it has also had its limitations in terms of being able to carry to the university student that pertinent information that taxes their professional training. Taking into account the above, it is proposed as the objective of the research, to develop a procedure for the management of teaching literature in the training process of the undergraduate professional of the Forest Engineering Career. They were applied theoretical methods (historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, analysis and criticism of sources), empirical (survey, interview, scientific-participatory observation) and statistical (descriptive statistics). The study reveals the relevance of the proposed procedure, taking into account the obvious need to resolve a group of limitations that prevent the efficient use of documentary information sources in the process of initial professional

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Figueredo Figueredo, A. L., Martínez Roselló, M. M., & Pérez Rosabal, R. (2020). The knowledge management through the use of teaching literature. Mendive. Journal on Education, 18(2), 266–287. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1825
Section
ARTICLES

References

Almuiñas, J. L. y Galarza, J. (2015). La gestión de la información y el conocimiento: Una oportunidad para las instituciones de educación superior. Universidad y Sociedad, 7(2): 6. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/253

Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida: didáctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Comisión Nacional de la Carrera Ingeniería Forestal (2018). Plan de Estudio E. La Habana: MES.

Estrada, V. y Benítez, F. (2010). La gestión del conocimiento en la nueva universidad cubana. Revista Universidad y Sociedad, 2(2):2-3. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/39

Febles, P., Estrada, V., Guerra, A., Simón, A. (2004): Gestionar y compartir conocimientos para la universalización de la Educación Superior, Informática 2004, La Habana, Cuba.

Fuentes, H. C. et al. (2017). Dinámica del proceso enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: una aproximación hacia el enfoque por competencias desde lo holístico configuracional. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 4(2), Recuperado de http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

González, M., Hernández, A & Viñas, G. (2008). Cómo ser mejor estudiante. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria. Recuperado de http://eduniv.reduniv.edu.cu/bd/eduniv

Hermida, N. A. & López, M. M. (2016). El proceso de formación inicial: particularidades de los períodos de práctica en las escuelas cubanas. Revista Conrado, 12(54).

Horruitiner, P. (2008). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

Martínez-Mollineda, Carlos, Hernández-Fernández, Viviana, & Torres-Falcón, Mairelys. (2018). La elaboración de materiales bibliográficos para la formación del profesor universitario. Revista iberoamericana de educación superior, 9(25), 176-193. https://dx.doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.25.348

Morales, I. y Cruz, Y. (2018). El proceso de formación del profesional en la Educación Superior cubana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, abril. ISSN: 1989-4155. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/formacion-profesional-cuba.html

Peña, l. (2010). Aprender a leer y escribir en la universidad. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de https://www.academia.edu/34908439/Pen_a_L.B._2012_._Aprender_a_leer_y_escribir_en_la_universidad.pdf

Ponjuan Dante, G. (2018). La información y el conocimiento como recursos organizacionales en Cuba: algunos aportes sobre este proceso desde la academia. Bibliotecas. Anales de Investigación, 14(1), 73-81. Recuperado de http://revistas.bnjm.cu/index.php/anales/article/view/4228

Smith, M. C., Alonso, E. & Gamboa, M. E (2019). Estrategia pedagógica para la formación inicial del profesional de lenguas extranjeras desde sus problemas profesionales. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4). Recuperado de https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/didascalia/article/view/3132