Metacognitive learning in english writing as a foreign language by university students

Main Article Content

Janneth Verónica Chumaña Suquillo
Sara Patricia Jiménez Noboa
César Mauricio Martínez Verdesoto

Abstract

The metacognitive approach in the teaching-learning process is based on the ability of students to know how they achieve their own knowledge. Particularly in the teaching of English as a foreign language, the literature documents its applicability and usefulness in the development of different communication skills, such as writing. The metacognitive learning process around this skill is based at least on planning, textualization and revision of texts. The objective of the research was to identify identity if metacognitive learning is achieved in students who study English as a foreign language in the School of Languages of the University Pontific Catholic of Ecuador. A qualitative research was developed, with the application of theoretical and empirical methods. An interview questionnaire was applied to 18 students of a study group of the School of Languages; the results were analyzed qualitatively, and descriptive statistics was used with the use of Microsoft Excel, where possible. It was identified that the planning phase is the one performed least by the students; the most used practices are the reading of instructions, writing of the central idea, review of the text and feedback from the teacher. Metacognitive learning traits are recognized in the students at the School of Languages. The analysis from the metacognitive point of view in the writing of English is important for the development of didactic strategies that make easier the university students meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chumaña Suquillo, J. V., Jiménez Noboa, S. P., & Martínez Verdesoto, C. M. (2019). Metacognitive learning in english writing as a foreign language by university students. Mendive. Journal on Education, 17(4), 539–548. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1709
Section
ARTICLES

References

Aguirre, L. (2016). Evaluación de una propuesta para el desarrollo de la escritura en estudiantes universitarios a partir de habilidades de metacognición. Logos, 26(2), 181-196.

Alama, C. (2015). Hacia una didáctica de la metacognición. Horizonte de la Ciencia, 5(8), 77-86.

Arciniegas, E. (2016). La escritura socialmente compartida en el aula universitaria: la autorregulación. Lenguaje, 44(2), 197-226.

Bañales, G., Vega, N., Araujo, N., Reyna, A., & Rodríguez, B. (2016). La enseñanza de la argumentación escrita en la universidad: Una experiencia de intervención con estudiantes de Lingüística aplicada. Revista mexicana de investigación educativa, 20(66), 879-910.

Boillos, M. (2018). La autopercepción de las habilidades escritoras en el inicio de la etapa universitaria. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2), 149-160.

Bonilla, M., & Díaz, C. (2018). La metacognición en el aprendizaje de una segunda lengua: Estrategias, instrumentos y evaluación. Revista Educación, 42(2), 1-11.

Botero, A., Alarcón, D., Palomino, D., & Jiménez, A. (2017). Pensamiento crítico, metacognición y aspectos motivacionales: una educación de calidad. Poiesis (33), 85-103.

Campo, K., Escorcia, D., Moreno, M., & Palacio, J. (2016). Metacognición, escritura y rendimiento académico en universitarios de Colombia y Francia. Avances en Psicología Latinoamericana, 34(2), 233-252.

Cassany, D. (2016). La escritura extensiva. La enseñanza de la expresión escrita en secundaria. Enunciación, 21(1), 91-106.

Cerrón, A., & Pineda, M. (2016). Metacognición y pensamiento crítico en estudiantes de Lenguas, Literatura y Comunicación de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Horizonte de la ciencia, 6(11), 179-189.

Chumaña, J., Llano, G., & Martínez, C. (2018). Metacognición en estudiantes que estudian inglés como lengua extranjera. Lecturas de Educación Física y Deportes, 23(239), 1-6.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2019). Reglamento de Régimen Académico. Consejo de Educación Superior: Quito. Obtenido de http://desa.ces.gob.ec/doc/Reformas_Reglamentos/proyecto%20de%20reglamento%20de%20regimen%20academico.pdf

De la Orden, A., & Pimienta, J. (2016). Instrumento para determinar los tipos de evaluación utilizados por los profesores universitarios. Revista electrónica de investigación educativa, 18(2), 40-52.

Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En L. Resnick, The nature of intelligence (págs. 231-236). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

G. de Montes, Z., & Montes, L. (2019). Cerebro, inteligencias y mapas mentales. Barcelona: Marge Books.

Gómez, J. (2018). Diferencias en las creencias entre hombres y mujeres acerca del aprendizaje del idioma inglés. Revista signos, 1(97), 1-13.

Guamán, J., & Morillo, I. (2015). The use of word sets, synonyms-antonyms, definition and illustrative sentences as methodological techniques to teach vocabulary of English language with the students of primer año de Bachillerato Paralelo «F».Universidad Nacional de Chimborazo: Chimborazo.

Hernández, M. (2017). Usando retroalimentación correctiva automatizada en la enseñanza de la escritura en inglés. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (82), 516-532.

Jordán, A., Morán, L., & Camacho, G. (2017). La evaluación de los aprendizajes y su influencia en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje en el contexto universitario. Opuntia Brava, 9(1), 1-10.

Morales, G., Hernández, A., Peña, B., Chávez, E., & Carpio, C. (2017). Escribir rápido, escribir mejor: interacción entre parámetros temporales y criterios funcionales en universitarios. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 9(2), 124-131.

Pontificia Universidad Católica de Ecuador. (2019). Escuela de Lenguas. ecuador. Obtenido de https://www.puce.edu.ec/escuela-de-lenguas.php

Preiss, D., & Grau, V. (2015). Observando e identificando prácticas que promueven la metacognición y la autorregulación en el aula matemática de segundo ciclo básico. Santiago de Chile: Secretaría Técnica FONIDE.

Roque, Y., Valdivia, P., Alonso, S., & Zagalaz, M. (2018). Metacognición y aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4), 293-302.

Ubilla, L., Gómez, L., & Sáez, K. (2017). Escritura colaborativa de textos argumentativos en inglés usando Google Drive. Estudios pedagógicos, 43(1), 331-348.

Velázquez, Y., & Santiesteban, E. (2019). Relación dialéctica entre la metacognición y la autonomía en el aprendizaje de los profesores en formación de lenguas extranjeras. Opuntia Brava, 11, 1-10.

Zelaya, L. C., Porras, A. C., & Mena, M. R. (2018). Humanismo educativo en las sociedades del conocimiento: oportunidades para la juventud de Guanacaste, Costa Rica. Estudios, 6-31. https://doi.org/10.15517/re.v0i0.33959.

Most read articles by the same author(s)