The Methodology for the organization of Open Educational Resources in the career of Labor-Computer Education

Main Article Content

José Alexis Trujillo Sainz

Abstract

The "knowledge society" is a phenomenon that has been gaining great importance in the educational movement, as a means for the generation and socialization of knowledge. The management of open educational resources (OER) available on computer networks freely and free of charge, are used in teaching-learning processes. The article addresses one of the partial results of the research "The initial training of the career of Bachelor of Education-Computer Science in the Faculty of Middle Education", which proposed the study of resources or educational media in the subjects of the career in study. Methods of the theoretical and empirical level were used, all under a general dialectical methodological approach. The result was a theoretical analysis of the OER, which currently supports the theory of digital teaching media with open access. It was possible to establish a methodology that manages the organization in teacher training in the production of educational resources and their socialization, in the subjects of the -Computer Education career at the University of Pinar del Río.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Trujillo Sainz, J. A. (2020). The Methodology for the organization of Open Educational Resources in the career of Labor-Computer Education. Mendive. Journal on Education, 18(1), 102–115. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1672
Section
ARTICLES
Author Biography

José Alexis Trujillo Sainz, Universidiad de Pinar del Río

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Informática Aplicada en la mención Informática Educativa. Profesor Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECE-PRI). Integrante del departamento de Tecnología Educativa y miembro de dicho grupo en la Universidad de Pinar del Río, Cuba.

References

Burgos, J. (2011). Rúbricas para evaluar Recursos Educativos Abiertos (REA). Recuperado el 25 de mayo del 2018, de http://www.temoa.info/sites/default/files/OER_Rubrica.pdf

Charnelli, M. E. (2014). Integrando repositorios digitales de Recursos Educativos Abiertos con plataformas virtuales de aprendizaje. Tesis grado académico a Doctor, Facultad de Informática.

Johnstone, O. (2005). Open Educational Resources Serve the World. Recuperado el 22 Mayo del 2017, de https://er.educause.edu/articles/2005/1/open-educational-resources-serve-the-world

López, G. (2007). Recursos Educativos Abiertos (REA) y su evolución en los últimos años. Recuperado el 8 de febrero de 2017, de http://www.eduteka.org/OER.php

Mendoza, F. (2010). Los recursos didácticos concretos propician un nivel de pensamiento abstracto en niños y niñas de Educación Parvularia de la Escuela de Parvulario José María San Martín de Santa Tecla. Tesis grado académico Licenciatura. Universidad de el Salvador. El salvador.

MES. (2016). Política de gestión de medios de enseañanza-aprendizaje impresos y digitales en las instituciones de educación superior. Cuba: MES

Minutti, L. (2012). Modelos y procesos de integración de Recursos Educativos Abiertos (REA) en los cursos de formación humana en educación superior. Tesis de Maestría en Educación. Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey. México.

Montera, F. J. (2010). Implementación de Recursos Educativos Abiertos (REA) a través del portal TEMOA. Universidad de Monterrey: México.

Ortega. N.V. (2016). Recursos Educativos Abiertos. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia. 8(18). Recuperada el 22/01/2018 de: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/publications/oer_guidelines_es.pdf

Trillo Miravalles, M. P. (2012). Recursos Educativos en Abierto:Evolución y Modelos. España: Foro de Educación.

UNESCO. (2010). UNESCO OER Community. Recuperado el 22 de enero de 2018, de http://oerwiki.iiep-unesco.org

UNESCO. (2015). A Basic guide to open educational resources (OER). Recuperado el 2 marzo 2019, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000215804

UNESCO. (2019). Recursos Educativos Abiertos. Recuperado el 2 marzo 2019, de https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/rea