The development of professional pedagogical skills in the initial training of the speech therapist

Main Article Content

Ana Isis Valdés
Gudelia Fernández Pérez de Alejo
Daymara Amelia Perojo Martínez

Abstract

The speech therapist is in charge of preventing, correcting and / or compensating for language and communication disorders. The initial training of the speech pathologist requires professional pedagogical skills that students must develop during the career to diagnose communication disorders and direct the process of speech care in any educational context. The objective of this article is to analyze the stages through which this specialist's training has passed and how the development of skills has behaved from its beginnings to the present, in addition to offering recommendations for methodological work in the discipline of Speech Therapy and in Investigative Labor Training, as a result of the research carried out by the career collective in Pinar del Río that has been validated and generalized by the National Career Commission. Historical-logical research methods were used, as well as content analysis, systematization, observation and interviews, which made it possible to determine the significant features and main regularities in relation to the development of professional pedagogical skills in the training of speech therapists.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés, A. I., Fernández Pérez de Alejo, G., & Perojo Martínez, D. A. (2019). The development of professional pedagogical skills in the initial training of the speech therapist. Mendive. Journal on Education, 17(4), 512–523. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1653
Section
ARTICLES

References

Alfonso, A. (2013). Estudio de las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes del Centro Universitario Municipal de Bejucal en las asignaturas del ejercicio de la profesión. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo. La Habana. Revista Digital. Buenos Aires, 18(180). Disponible en http://www.efdeportes.com/

Álvarez, L.; Parra, I.; Addine, F.; Sierra, R.; García, M.; Calzado, D. (2015). Didáctica de la Pedagogía y la Psicología. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Breijo, T. (2016). El desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial de la carrera Pedagogía Psicología. Rev. Mendive [online]. 14(4): 352-361. ISSN 1815-7696.

Castro, G., & Sierra, J. (2018). La formación inicial del maestro primario para la atención a escolares con implante coclear. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 365-380.

Díaz, A. (2016). El desarrollo de la habilidad pedagógica profesional diagnosticar con enfoque psicopedagógico en la carrera de Educación Primaria, Revista Educación y Sociedad. 14(2).

Fernández, G. y Rodríguez, X. (2012). Logopedia Primera Parte. Texto para los estudiantes de las carreras Licenciatura en Educación Logopedia y Educación Especial. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ferrer, M.T. (2002). Modelo para la evaluación de las habilidades pedagógicas profesionales del maestro primario (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana.

Fonseca, I. (2011). Las habilidades pedagógicas profesionales desde la natación en la formación del profesional de la cultura física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. «Manuel Fajardo», Facultad de Granma. Revista Digital. Buenos Aires, 16(163). Disponible en http://www.efdeportes.com/

Mamani, E. F., Tejada, M. L. G., Ponce, W. C. C., & Sayco, A. Y. (2016). Las Habilidades Sociales y La Comunicación Interpersonal De Los Estudiantes De La Universidad Nacional Del Altiplano – Puno. COMUNI@CCION: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 7(2), 5-14.

Mulet González, M. (2018). FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS Y GNOSEOLÓGICOS DE LAS HABILIDADES PROFESIONALES PEDAGÓGICAS. Opuntia Brava, 3(4), 10-20. https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v3i4.465.

Naranjo, J.A., Báez Pérez, O.L., Delgado Cruz, A., Álvarez González, K., Martínez Vizcaíno, N.E. (2018). Formación de habilidades profesionales en los estudiantes de medicina en la Atención Primaria de Salud. Rev. Ciencias Médicas de Pinar del Río. Mayo -junio, 2018; 22(3), 523-533

Parra, I. (2009). Universalización de la Educación Superior Pedagógica. Modelo curricular para la formación inicial. Evento pedagogía, Curso 9/. Sello Editor Educación Cubana, Ministerio de Educación: La Habana. Cuba.

Santaya Domínguez, M., Breijo Worosz, T., & Lemus Fajardo, N. (2018). Fundamentos de una concepción pedagógica del proceso de desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 426-441. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1416

Valdés, A.I. (2016). Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 20(6) ISSN 1561-3194. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2750.

Valdés, A. I. (2017). El desarrollo de habilidades pedagógicas profesionales en la formación inicial del logopeda para la atención a la disfonía (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca». Pinar del Río. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2740