Integral education of sexuality with a professional approach in the training of teachers

Main Article Content

Ariel Caridad Reyes Torres
Isbel Barrera Cabrera
Niurka Castillo Rocubert
Miguel Jorge Llivina Lavigne

Abstract

The article is part of the research project "Integrative conception of the promotion of health and natural sciences in the initial and permanent teacher training", from the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". It is an experimental research, in its pre-experimental variant and aimed to develop a pedagogical strategy that contributes to the comprehensive education of sexuality with a pedagogical professional approach, in the students of pedagogical careers. The methodological base was assumed as the dialectical-materialist method, which supported the use of methods of the theoretical level, used in the determination of the theoretical referents of the research and empirical level methods were used, which allowed to verify the current state of integral education of sexuality, in the students of the sample. The designed strategy is based on a system of principles, in which the principle of double intentionality of the integral education of sexuality in the training of teaching staff is emphasized. Its implementation in practice allowed the appropriation of content related to sexuality as a personality dimension, placing the student at the center of the process, such as being sexed, both individually and professionally, with the mission of contributing to education of the sexuality of others, a task that is part of his role as a teacher, which proved the validity of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Reyes Torres, A. C., Barrera Cabrera, I., Castillo Rocubert, N., & Llivina Lavigne, M. J. (2019). Integral education of sexuality with a professional approach in the training of teachers. Mendive. Journal on Education, 17(2), 276–292. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1562
Section
ARTICLES
Author Biographies

Ariel Caridad Reyes Torres, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Profesor Auxiliar y Máster en Ciencias de la Educación. Director del Departamento de Educación de Postgrado de la Vicerrectoría de Investigaciones, Informatización y Postgrados de la Universidad de Pinar del Río.

Isbel Barrera Cabrera, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Profesor Auxiliar y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Metodólogo del Departamento de Grados Científicos, de la Vicerrectoría de Investigaciones, Informatización y Postgrados de la Universidad de Pinar del Río.

Niurka Castillo Rocubert, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Profesora Titular y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Investigadora del Centro de Estudios de Medio Ambiente y Recursos Naturales, de la Vicerrectoría de Investigaciones, Informatización y Postgrados de la Universidad de Pinar del Río.

Miguel Jorge Llivina Lavigne, Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe

Profesor Titular y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Oficial del Programa de Educación UNESCO. Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe.

References

Abreu, J. (2016). La educación de la sexualidad en la infancia preescolar: un reto para las promotoras del programa educa a tu hijo. Mendive. Revista de Educación, 14(3), 237-242.

Blanco, A. & Recarey, S. C. (2004). Acerca del rol profesional del maestro. En Batista, G. Temas de Introducción a la Formación Pedagógica (pp. 205-231). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Castro, M. (2011). La educación sexual como política de Estado en Cuba desde 1959. RevistaSexología y Sociedad, 17 (46).Recuperado a partir de http://files.sld.cu/sexualidadiversidad/files/2011/06/la-educacion-sexual-como-politica-de-estado.pdf

González, H. A.& Castellanos, S. B. (2003). Sexualidad y Géneros: Alternativas para su educación ante los retos del siglo XXI. La Habana: Cientiìfico-Teìcnica.

López, A, L., López, B. & Silva, O. (2018). La formación de promotores estudiantiles de salud en las carreras pedagógicas: una mirada integral- vivencial. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 591-609.

Meléndez, R. (2005). Un sistema de talleres pedagógicos para el desarrollo de los proyectos de vida profesionales. Tesis de Maestría, Universidad de La Habana, Ciudad de La Habana, Cuba.

Torres, M. A., Roca, A. A., Caballero, E., González, A., López, A. B., Gómez, Y., Carvajal, C., Álvarez, M., Acosta, A., Cárdenas, M., del Valle, B., López, I., Rodríguez, M., Seija, C., Hernández, Y. & García, R. A. (2011). Educación de la sexualidad y prevención de las ITS y el VIH/SIDA desde los enfoques de género, de derechos y sociocultural. Recuperado a partir de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000217162

Valle, A. D. (2012). La Investigación pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico Técnica.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2