Conception to carry out with a Geography study of their home town in scholars with intellectual disabilities

Main Article Content

Javier Anulfo Martínez Páez
María Cristina Salabarría Márquez
Sayuris González Reyes

Abstract

Training in social inclusion of scholars with intellectual disabilities in the relationship between nature and society is a need and an aim of the Cuban educational system. The objective of this article is to make you know a conception to carry out with a Geography study of their home town in scholars with intellectual disabilities in order to train for social inclusion. Logical-historic, documental analysis, observation to lessons, professor interviews and pedagogical tests methods were applied; all of them allowed us to know the initial stage of the process. Searching theoretical and methodological previous studies about the selected topic make us to realize that there was not enough information about this particular issue. Due to the information collected and the criteria about the topic, we have written a conception to carry out with a Geography study of their home town in scholars with intellectual disabilities and a way to start working using it. The outcomes so far, show levels of transformation that confirm us about how useful the conception is to achieve the inclusion desired.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Páez, J. A., Salabarría Márquez, M. C., & González Reyes, S. (2018). Conception to carry out with a Geography study of their home town in scholars with intellectual disabilities. Mendive. Journal on Education, 16(3), 381–395. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1422
Section
ARTICLES
Author Biographies

Javier Anulfo Martínez Páez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación Especial y Logopedia, Profesor Auxiliar

María Cristina Salabarría Márquez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Vicerrectora de Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales, Profesora Titular

Sayuris González Reyes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Titular, coordinadora de la carrera de Educación Especial

References

Barraqué, G. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Chapé, R. (2014). Alternativa didáctica para la superación profesional en el enfoque desarrollador en el proceso de enseñanza - aprendizaje de la Geografía de Cuba (Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias). La Habana, Cuba.

Cuétara, R. (2004). Hacia una Didáctica de la Geografía Local. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

García, A., Jiménez, J., & Rodríguez, E. (2009). La enseñanza de la geografía e historia desde la localidad. Revista Geoenseñanza, 14(1), 109-150. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36021235008

Graças Silva, G. (2000). Adecuación curricular para el cuarto año de la Enseñanza Fundamental: Estudio de la Geografía Local (Tesis en opción al Título de Master en Educación). Brasil.

Guerra, S., Conill, J. A., García, O., Díaz, R., Martínez, J. A., Sierra, J., & Laborit, D. (2014). Guía de apoyo al docente. Especialidad Retraso Mental. Segundo ciclo. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Guirado, V. C., & Guerra, S. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza - aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Segunda parte. Texto para estudiantes de las Carreras Licenciatura en Educación Especial y Logopedia. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, P. (2015). Orientaciones Metodológicas de sexto grado. Ciencias. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Labrada, Y. (2016). Concepción didáctica para el tratamiento de la Geografía local en la formación permanente de los profesores de Geografía - Buscar con Google (Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana, Cuba. Recuperado a partir de http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=1663&db=1

Leyva, M., & Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a escolares con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Moltó Mantero, E., & Hernández Hernández, M. (2002). Desarrollo local, Geografía y análisis territorial integrado: algunos ejemplos aplicados. Revista Investigaciones Geográficas, 27. Recuperado a partir de http://www.cervantesvirtual.com/obra/desarrollo-local-geografa-y-anlisis-territorial-integrado--algunos-ejemplos-aplicados-0/

Ojeda, R. (1989). La enseñanza de la Geografía en la escuela especial para alumnos retrasados mentales. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Páez, M., & Anulfo, J. (2015). El estudio geográfico de la localidad en escolares con retraso mental. Revista IPLAC. Recuperado a partir de https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2609

Pérez, M., Cuétara, R., & Ginoris, O. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía de Cuba. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Rubinstein, S. Y. (1989). Psicología del escolar retrasado mental. Moscú: Vneshtorgistad.