The initial training of primary teacher to the Attention for deaf students with cochlear implant

Main Article Content

Gresin Castro Pérez
Julio Jesús Sierra Socorro
María Magdalena Fresquest Pedroso

Abstract

The initial training of primary teacher for the educative attention at the diversity of students in the context of educative inclusion constitutes a necessity to achieve a professional with ways of acting coherent with the social demands. This paper aims to present the results of the study carried out on the current state of the initial training of primary teacher to the educative attention for deaf students with cochlear implant, of the primary teacher in the Bachelor's Degree in Primary Education, University of Pinar del Rio. We used methods such as historical and logical analysis, contents analysis, observation to classes, inquiry to primary schoolteacher and training, interview teachers and teacher pedagogic proof training, which allowed us to verify the current state of the process of formation in the initial training of the primary teacher. The search for information on the subject showed  that it has been little approached the initial training of primary teacher to the educative attention for deaf students with cochlear implant, in correspondence with the pedagogic professional problem. In the development of the programs of the discipline of General Pedagogy Formation and the course Element of Especial Pedagogy, it has not been possible for the teachers in formation to appropriate knowledge's, skills, values and attitudes to offer the educative attention for deaf students with cochlear implant.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Pérez, G., Sierra Socorro, J. J., & Fresquest Pedroso, M. M. (2018). The initial training of primary teacher to the Attention for deaf students with cochlear implant. Mendive. Journal on Education, 16(3), 365–380. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1420
Section
ARTICLES
Author Biographies

Gresin Castro Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación Especial, Máster en Educación, Profesora Auxiliar

Julio Jesús Sierra Socorro, Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Profesor-investigador.

References

Addine, F. (2013).La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aportes e impacto. La Habana: Pueblo y Educación.

Ávalos, B. (2014). La formación inicial docente en Chile: Tensiones entre políticas de apoyo y control. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(ESPECIAL), 11-28. Recuperado http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S07187052014000200002&script=sci_arttext&tlng

Barreda, M. (2014). Concepción pedagógica para el desarrollo de la comunicación oral en los escolares sordos con implante coclear en la escuela primaria (Tesis doctoral). IPLAC.

Costa, O. (2015). Capacitación a docentes de educación regular sobre el enfoque auditivo oral para mejorar la inclusión educativa de los niños con implante coclear que asisten al centro ecuatoriano de audición y lenguaje de la ciudad de Loja, en el periodo marzo–julio 2015 (Bachelor's thesis). Recuperado de: http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13709

Cobas, L., Granados, L. A. y Cok, A. (2018). Enseñanza Primaria: Por una educación inclusiva, equitativa y de calidad para igualar las oportunidades de desarrollo desde la formación profesional. Curso internacional. Simposio: VIII Congreso Internacional Educación y Pedagogía Especial y V Simposio de la Educación Primaria. “Educación Inclusiva. Retos Y Desafíos”. La Habana.

Chirino, M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana.

Chkout, T. y Hernández, A. (2013). El escolar sordo con implante coclear. Sugerencias para el maestro de la Educación Primaria. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Fabregat, A., y Gallardo, I. (2017). Desarrollo de capacidades emprendedoras desde la atención a la diversidad en la Formación Profesional. Recuperado de: http://roderic.uv.es/handle/10550/56805

Ferrer, M. T., Guirado, V. & González, D. (2016). La formación inicial del docente y la inclusión educativa. Retos y desafíos. En: MULTIMEDIA. VII

Congreso Internacional Educación y Pedagogía Especial y al IV Simposio de la Educación Primaria. La Habana.

Guirado, V .C., Chávez, N. García, X. (2017). Retos de la formación inicial del docente en el contexto de la inclusión educativa. Revista Científico Pedagógica Atenas. Vol. 4 Número 40. ISSN: 1682-2749 octubre – diciembre. (pp. 73 - 89)

Hourritinier, P. (2008). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.

Leyva, M. (2015). Las actitudes ante la diferencia. ¿Barreras para la inclusión educativa? En: Borges, S. A., Leyva, M., Zurita, C. R., Demósthene, Y.,

Ortega, L., y Cobas, C.L. Pedagogía Especial e Inclusión Educativa (pp.45-82). La Habana: Educación Cubana.

Leyva, M. y Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades (pp. 7- 15). La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (2010). Modelo del Profesional de la carrera Licenciatura en Educación Primaria en el Plan de Estudio D. Comisión Nacional de Carrera. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del Profesional de la carrera Licenciatura en Educación Primaria en el Plan de Estudio E. Comisión Nacional de Carrera. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2007). Resolución 210. Trabajo metodológico. Impreso CENIC. La Habana.

Montero, L., Piñeiro, E. & Colén, M. (2017). Los estudios de Grado en la formación inicial de Maestros en Educación Primaria. Miradas de formadores y futuros maestros. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 1-16. Recuperado de: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2017&q=formaci%C3%B3n+inicial+docente+Educaci%C3%B3n+primaria&hl=es&as_sdt=0,5

Rodríguez, M. y Bermejo, B. (2012). Manual para la rehabilitación de niños con implante coclear. La Habana: Ciencias Médicas.

UNESCO. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Educación 2030.

UNESCO. (2017).Declaración de Buenos Aires - E2030: Educación y habilidades.

Vélez, X., Tárraga, R., Fernández, Mª. I., Sanz, P. (2016). Formación inicial de maestros en Educación Inclusiva: una comparación entre Ecuador y España. Vol. 9, Núm. 3 (2016). Recuperado de: http://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/254

Most read articles by the same author(s)