Conception of the stimulation of the verbal talent: Case Cuba

Main Article Content

Oscar Ovidio Calzadilla Pérez
Sonia Aurora Ponce Reyes

Abstract

The stimulation of the talent constitutes a problem that generates inadequacies in the strategies for its educational attention. For it, the theoretical structuring of a pedagogic conception, compoundaround the definition of the concept of verbal talent is socialized, the levels of formation of this, the primary scholar's characterization psicopedagogical with verbal talent, the premises that address the stimulation process and the principle of the pedagogic combination of the acceleration and the enrichment; that which is introduced in the educational practice by the teacher by means of a strategy. It was used as fundamental method the study of cases that integrates the longitudinal analysis in on unique sample of scholars (2007-2013). The contributions to the pedagogic theory are obtained of the interpretation hermeneutic of the evidences analyzed in the traverse cuts of the qualitative study of whose dialectical ascent subjected theoretical generalizations settle down to the critical analysis of teachers and experts of the scientific community. The most significant results reside in the gradual traffic of the scholars of the sample for the levels of formation of the talent settled down in the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calzadilla Pérez, O. O., & Ponce Reyes, S. A. (2016). Conception of the stimulation of the verbal talent: Case Cuba. Mendive. Journal on Education, 14(4), 362–375. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/968
Section
ARTICLES
Author Biographies

Oscar Ovidio Calzadilla Pérez, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Primaria, Máster en Ciencias de la Educación y Doctor en Ciencias Pedagógicas por la Universidad Pedagógica “José de la Luz y Caballero”, Cuba. Profesor Auxiliar y Jefe del Departamento de Educación Primaria y del grupo de Neuropedagogía. Es autor de libros, artículos y programas para la formación de pre y postgrado de docentes acerca de la didáctica de la lengua española, la estimulación del talento y la neuropedagogía. Arbitro de revistas científicas cubanas y extrajeras.

Sonia Aurora Ponce Reyes, Universidad de Holguín

Licenciada en Pedagogía-Psicología, Literatura e Idioma Ruso, Máster en Investigación Educativa, Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular. En la actualidad se desempeña como Vicedecana de Investigación y  Postgrados de la Facultad de Educación Infantil Psicopedagogía y Arte.

References

Calzadilla, O. (2013). Talento verbal: consideraciones teórico-prácticas para su estimulación. Alemania: Editorial Académica Española.

Calzadilla, O. (2014). La estimulación talento verbal en escolares primarios. Tesis doctoral. Universidad Pedagógica “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Castellanos, D. (2005). El desarrollo y la educación del talento. La Habana: Ed. Academia.

Castellanos, D. (2007). Talento: concepciones y estrategias para su atención en el contexto escolar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, D. & Vera, C. (2009) La intervención educativa para el desarrollo del talento en la escuela. En Castellanos, D. (Comp.). Talento. Concepciones y estrategias para su desarrollo en el contexto escolar (pp.83-92). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Center for Talent Development. (2010). Desarrollo del talento verbal. Estados Unidos: Northwestern University. Recuperado de http://www.ctd.northwestern.edu/resources/displayArticle/?id=334.

Cobeñas, E. T. L., & Barberá, C. G. (2011). La detección del Talento Lingüístico (Doctoral dissertation).

Daudinot, I. M. (2006). Evolución de la concepción pedagógica acerca de las aptitudes intelectuales. Tesis para optar por el grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Feldhusen, J. F. (1998). A conception of talent and talent development. En R. C. Friedman & Rogers, K. B. (Eds.), Talent in context. Historical and social perspectives on giftedness (pp. 193-209). Washington: American Psychological Association.

Gagné, F. (1995). Learning about the nature of gifts and talents through peer and teacher nominations. En M.W. Katzko & Mönks, F.J. (Eds.), Nurturing Talent. (pp. 20-30).Individual Needs and Social Ability. Assen: Van Gorcum.

García Batista, G. (2002). Compendio de pedagogía. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

García Martín, M. B. (2007). El potencial del aprendizaje y los niños superdotados Tesis doctoral. España: Editorial de la Universidad de Granada.

Gardner, H. (1998). Inteligencias Múltiples. Barcelona: Editorial Paidós.

Leontiev, A. A. (1982). La teoría de la actividad verbal. Moscú: Universidad Estatal de Moscú.

Lores, I. (2013). Concepción pedagógica de ayuda logopédica para escolares de la Educación Primaria con trastornos en el lenguaje escrito (Doctoral dissertation, Tesis). Holguín: Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero).

Ministerio de Educación y Ciencia. (1995). Declaración Final de la Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. Salamanca, España, 7-10 de junio 1994. Madrid: Centro de Publicaciones.

Morales, F. (1997). Estrategia de orientación familiar para el desarrollo de la creatividad de los niños. Tesis en opción al título de Máster en Educación. La Habana.

OEI. (2010). Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. Nueva York: Junta de Publicaciones de las Naciones Unidas.

Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1991). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for the development of creative productivity. Handbook of gifted education, 111-141.

Renzulli, J. S. (1994). El concepto de los tres anillos de la superdotación: un modelo de desarrollo para una productividad creativa. Intervención e investigación psicoeducativas en alumnos superdotados. Salamanca: Amarú.

Renzulli, J. S. (2002). Expanding the Conception of Giftedness To Include Co-Cognitive Traits and To Promote Social Capital. Phi Delta Kappan, 84 (1), 33-40

Rico, P. (2008). Modelo de la escuela primaria. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Smirnov, A. A. (1961). Psicología. Cuba: Imprenta Nacional de Cuba.

Sternberg, R. J. (1986). A triarchic theory of intellectual giftedness. En R.J. Sterberg & J.E. Davison (Eds.), Conceptions of Giftedness (pp. 3-18) New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R. J. (1993). Procedures for Identifying Intellectual Potencial of the Gifted: A Perspective on Alternative "Metaphors of Mind". En K.A. Heller (Ed.) International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. (pp.185-208). Oxford: Pergamon Press.

Tannebaum, A.J. (1993). History of Giftedness and Gifted Education in World Perspective. En K.A. Heller, F. J. Mönks y A. H. Passow (Eds.) International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent (pp. 3-27). Oxford: Pergamon Press.

VanTassel-Baska, J., Johnson, D. T., & Boyce, L. N. (1996). Developing Verbal Talent: Ideas and Strategies for Teachers of Elementary and Middle School Students. Allyn & Bacon, A Pearson Education Company, 75 Arlington Street, Suite 300, Boston, MA 02116.

Venguer, L. A. (2001). Pedagogía de las capacidades. (2da. ed.). La Habana: Editorial Orbe.

[] Vera, N. & Vera, C. (2009). Atención educativa a la diversidad de escolares talentosos en la escuela primaria. En castellano, D. (Comp.), Talento: concepciones y estrategias para su desarrollo en el contexto escolar (pp. 143-148.). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico-Técnica.