The treatment process of understanding scientific texts: A necessity in the current Cuban university

Main Article Content

Yanet María Guerra Santana
Yaniel Jesús Barceló Fernández
Maydelín González Márquez

Abstract

This work has as main purpose to emphasize the need for treatment of the process of understanding scientific texts in the university today, for the development of science and technology has placed at the forefront in every race the problem of processing scientific information. The ability to produce scientific texts has been somewhat spontaneity in the curriculum of professional training in Cuban university, which has resulted in some professionals do not yet have linguistic, discursive and strategic " tools " best to communicate the style of science, hence the study of the process of understanding of scientific texts in undergraduate currently constitute a need in our universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerra Santana, Y. M., Barceló Fernández, Y. J., & González Márquez, M. (2016). The treatment process of understanding scientific texts: A necessity in the current Cuban university. Mendive. Journal on Education, 14(2), 166–173. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/864
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yanet María Guerra Santana, Universidad "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, especialidad Educación Primaria

Yaniel Jesús Barceló Fernández, Universidad "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, especialidad Informática

Maydelín González Márquez, Universidad "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, especialidad Educación Primaria

References

- Anderson, R. (2012) A Schema-theoretic View of Basic Processes in Reading Comprehension: handbook of reading research. New York: Academic Press.

- Carmenate, L. (2011) Tipología sistémica de ejercicios para el desarrollo de la habilidad de lectura en estudiantes de Agronomía. Tesis Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

- Castillo-Marrero, N. y Sánchez-Álvarez, Y. (2011) La comprensión lectora, una necesidad en estudiantes universalizados. Recuperado de

http://www.efdeportes.com

- Cromley, J. & Snyder, L. & Dubois, U. (2014). Cognitive Activities in Complex Science Text and Diagrams. Contemporary Educational Psychology, 35 (1), 59-74.

- Domínguez, I. (2011) Comunicación y texto. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Dubois, M. E. (1996). Procesos de lectura y escritura, formación del docente, desarrollo de lectores y escritores. Memorias segundo encuentro de egresados y estudiantes de Educación: Español y Literatura. Medellín: Universidad de Antioquia, 33-47.

- Dubsky, J. (1977) Introducción a la estilística de la lengua. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- García Alzola, E. (1978) Lengua y Literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Kenneth, G. (1982) Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Editorial Siglo XXI.

- Mañalich, R. (1999) Taller de la palabra. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Montaño, J. (2000) La enseñanza de la lectura y la comprensión de textos en la escuela. ISP Enrique José Varona. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Muñoz, E. (s.f) La comprensión de los textos científicos desde la Interdisciplinariedad. Recuperado de http://www.revista-

portalesmedicos.com

- Muñoz Calvo, E. y Muñoz Muñoz, L. y García González, M. y Granado Labrada, L. (2013). La comprensión lectora de textos científicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev Hum Med, 13, (3).

- Parra, M. (1990) La lingüística textual y su aplicación a la enseñanza del español en el nivel universitario. Colombia: Universidad Nacional de Bogotá.

- Paz, A. y Fernández, D. (2011). Reflexiones en torno a los conceptos de comprensión e interpretación. Rev Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(23)

- Pérez Hurtado, N. y Carbonell Ferrer, N. y Gutiérrez Jacomino, H. y Penichet Díaz, V. (2015). La comprensión de textos con fines específicos en el estudiantado de los cursos preparatorios de las Ciencias de la Salud. Rev Hum Med, 15(3).

- Perfetti, CH. & Landi, N. & Oakhill, J. (2005). The Acquisition of Reading Comprehension Skill. En Snowling, M. & Hulme, CH. (eds.) The science of reading: A handbook. Oxford: Blackwell.

- Roméu, A. (2000) La redacción de textos científicos. Recuperado de http://cujae.edu.cu

- Roméu, A. (2002) La comunicación en la ciencia. En Revista Educación, 107.

- Roméu, A. (2003) Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Editorial pueblo y Educación.

- Roméu, A. (2007) (comp.) El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua española y la literatura. La Habana: Editorial pueblo y Educación.

- Sales, L. (2004) Comprensión, análisis y construcción de textos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Van Dijk, T. (1983) La ciencia del texto. Editorial Paidós. Barcelona.