Cross-discipline in the Biology - Chemistry career

Main Article Content

Luis Enrique Martínez Zamora
Eric Rodolfo López Méndez
Liulka Hernández Páez

Abstract

Cross - discipline in the educational system is a very up - dat ed and necessary topic in the contemporary world, basically given by its contribution to the professors ́ professional formation. In this article some theoretical considerations about cross - discipline in the Biology - Chemistry career are presented, where the potentialities of different sobjects thems for the development of cross - discipline are shown, destined to the appropriation of knowledge, skills and values in the process of Biology - Chemistry professors ́ professional process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Zamora, L. E., López Méndez, E. R., & Hernández Páez, L. (2015). Cross-discipline in the Biology - Chemistry career. Mendive. Journal on Education, 13(3), 307–312. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/765
Section
ARTICLES

References

-ADDINE FERNÄNDEZ; F. (2002). Modelo para el diseño de las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesor de perfil amplio (Proyecto de Investigación). Facultad de Ciencias de la Educación, ISP “Enrique José Varona”, La Habana.

-ADDINE FERNÄNDEZ; F, GONZÁLEZ A. M. Y RECAREY, S. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico, en: Compendio de Pedagogía, compilador “García, G.” Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

-ÁLVAREZ PÉREZ, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanzaaprendizaje de las ciencias. Compilador “Álvarez, M.”. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

-FAZENDA, I. (1994). Prácticas interdisciplinares na escola. Brasil. Editorial Cortez. Sao Paulo.

-FIALLO, J. (1996). Las relaciones intermaterias: una vía para incrementar la calidad de la educación. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

-FIALLO, J. (2001). La interdisciplinariedad en el currículo: ¿utopía o realidad educativa? Impresión ligera. ICCP, La Habana (soporte magnético).

-FIALLO, J. (2001). “La interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad”. Curso Pre- reunión. Ciudad de la Habana. Evento Internacional de Pedagogía.

-FIALLO, J. (2004). La interdisciplinariedad. Un concepto “Muy conocido”, en Interdisciplinariedad. Una aproximación desde la Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

-FIALLO, J. (2012). ¿Cómo formar un pensamiento interdisciplinario desde la escuela? La Habana Editorial Pueblo y Educación.

-MAÑALICH SUÁREZ, R. Interdisciplinariedad y didáctica. En Revista Educación. No 94. Mayo-Agosto, La Habana, 1998.

-MAÑALICH SUÁREZ, R Y SUÁREZ, R. (2000). Interdisciplinariedad, intertextualidad y creatividad: contribución al desarrollo de una didáctica de las humanidades. La Habana. Impresión ligera. ISPEJV.

-MAÑALICH SUÁREZ, R Y Álvarez, M. (2000) Hacia una formación interdisciplinaria del profesorado. Maestro 2000. La Habana. IPLAC-UNESCO.

-MIRANDA, T. Y PÁEZ, V. (2001). Estrategia curricular para la formación del profesional de la Educación. La Habana. Material impreso. CEE. ISPEJV.

-MINED (2010). Modelo del Profesional. Carrera Biología-Química. La Habana.

-PERERA, F. (2000). La formación interdisciplinar de los profesores de Ciencias: Un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana.

-PERERA CUMERMA, L. F. (2000). La formación interdisciplinar de los profesores de Ciencias: Un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana.

-PERERA CUMERMA, L. F. (2004). La práctica de la interdisciplinariedad en la formación de profesores, en Interdisciplinariedad. Una aproximación desde la Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

-VAIDEANU, G. (1987): La interdisciplinariedad en la enseñanza: ensayo de síntesis, en Perspectivas. Vol. XVII, Nº 64, UNESCO. Paris.